svalan90
05-03-2006, 10:10
Undrar vad ni har för förslag på, tomat, gurka, blomkål, melon och paprika. Vilka är de godasta sorterna (som funkar i växthus) ?
Var jätte missnöjd med gurkorna förra året, sura och tjockskaliga
(Cucumis sativus L)
Försökte mig på att odla vatten melon (SSugar babe) de kom upp i en rasande fart tills de var ca 1 dm, sen stanna de och stjälken knäcktes, testade att vattnade lite, vattna mycket, olika mycket ljus och i olika sortes jord men lika dant med varenda planta.
Tomaterna var inte heller någon htt (Money maker)
Och så var det blomkålen med, jag exprimenterade lika mycket med den som med melonerna, men den ville aldrig växa up (idol) eller (Bracia Oleracea) Den som skulle vara lättodlad.
Så har i några tips på sorter som ni vet är relativt lättodlade och smakar bra så är jag tacksam för tips.
Åsa, mälardalen zon 2
05-03-2006, 11:19
Jag shoppar mest hos runåbergs när det gäller grönsaker tycker deras sorter brukar passa i vårat klimat.
Gurka: Alla gurkor heter Cucumis sativus L men sedan har de sortnamn vilken sort var det du odlade? Jag hade Beit Alpha förra året och den funkade bra tyvärr verkar runåbergs ha slutat sälja den. Det låter dock som om dina gurkor växte sakta för då får de lätt tjockare skal även om det ibland är sortbetingat. Värme, näring och fuktig mullrik jord brukar gurka gilla. har du markbäddar kan du testa med stora (20liters) svarta plasthinkar med dräneringshål då blir jorden varmare (funkar även till melon som vill ha det varmt om rötterna måste vara minst +15 i jorden vid utplantering). Sorter som brukar funka bra även i lite kyligare klimat och som ska vara bitterfria är ex. Tanja, Suyo long, Supersett, Xin tai så kanske några av dessa kan vara bra att prova på.
Med melonen låter det som om det var för kallt i marken där du odlade eller så fick du någon rothalsröta eller dyl. melon är känslig för svampsjukdomar ifall det blir för blött och kallt runt rothalsen.
Tomat: Smak är som baken så det kan vara svårt att ge råd men några sorter som brukar vara populära i smak är ex. Gardeners Delight och Sungold som ger små smakstarka och söta frukter (körsbärstomater). Sungella som är en avkomma från Sungold ger större frukter men de har också bra och sötsmak. Alla dessa binds upp och tjuvas.
Kål: Passar ej i växthus vill ha lite svalare klimat, kål är enormt näringskrävande och måste gödslas flera gånger under sommaren, bör förkultiveras. Behöver stort utrymme en kålplanta blir ganska stor, kulturtiden är ofta lång hos många kålsorter men det går ofta att välja tidigare sorter ifall man letar.
Vad är det du gödslar med i växthuset under sommaren??
Jag vill ge ett tips på en tomatsorten "Bloody Butcher", från Weibulls, med Alfons Åberg på framsidan.
Min 5-åring köpte frön förra året och de växte så det knakade! Lättskötta och goda! Sådana ska han få sätta i år igen!
LenaTuring
05-03-2006, 13:21
Vet inte var du bor men jag som bor mitt i sverige och brukar förodla tomatplantorna inne ca 3 månader innan jag sätter ut dem i växthuset. Money Maker brukar vara en lättsam sort. Men som nybörjare kan det vara trevligt att prova busk eller körsbärstomater, de brukar mogna fram lite fortare, och blir inte så höga. Tomater vill ha ganska hög men jämn temperatur över dygnet.
Ett litet tips är att du sätter ner två plantor direkt i en säck (ca 25 l) med plantjord. Skär upp två "rundlar" i plasten vattna och sätt ner de förodlade plantorna. Det går att göra lika med Gurkplantor. Jag brukar binda upp dem på en bambukäpp då de är lite känsliga för blöta.
Rekommenderar ett besök på biblioteket, de brukar ha bra böcker om växthusodling.
Hej svalan bar för att rekomendera några sorter
Tomat SUNGOLD dyra fröer men värd priset, Roma en röd plommontomat.
Gurka Painted Serpent en av de gurkor som smakar bäst.
Melon som är svårare att fåmånga av men Suger Nut F1
Detta är några av mina höjdare, omutrymme och tillfälle så testanågon svart tomat också, dessa brukar vara mycket smakrika.
Tomaten monymaker är en gammal sort, en godare tomat är Tigerella
Tja bara en början på rek men ... mångalyckas bramed Dansk export också.
Lycka till
JÅJ
svalan90
06-03-2006, 21:27
Tusen tack för alla tippsen, sorry för det där med blomkålen förresten, vet att den inte hör hemma i växthustråden
svalan90
14-03-2006, 12:00
Hej lyfter upp den här tråden igen för jag tänkte beställa lite fröer bl.a Suyo Long, men vad e de för skillnad mellan Suyo Long ekofrö och vanlig Suyo Long, blir det någon skillnad på frukterna?
Vilket är det bästa inköpsstället?
PS kan någon bara säga vilken tomat sort jag ska köpa, gärna körsbärstomater som är goda och kommer i ett större antal.
Tacksam för svar Marcus
CITAT (svalan90 @ 14-03-2006, 12:00)
....
PS kan någon bara säga vilken tomat sort jag ska köpa, gärna körsbärstomater som är goda och kommer i ett större antal.
....
Jag har goda erfarenheter av tomaten Gardners Delight. Både på friland och på inglasad balkong. Massor av lagom små goda röda tomater på friska robusta plantor.
AoT om Gardners DelightVill du har riktigt många små tomater så kan jag rekomendera Ildi, små gula som växer som i druvklasar, lite syrliga friska i smaken. Mycket goda och växte otroligt bra på friland här i Zon1. Här är en av mina från förra året :
Eva 33c
14-03-2006, 17:08
CITAT
vad e de för skillnad mellan Suyo Long ekofrö och vanlig Suyo Long, blir det någon skillnad på frukterna?
Det blir nog ingen skillnad på frukterna. Skillnaden ligger i framställningen av frörna. Eko-frön kommer från fröodlingar som är ekologiska. Du kan läsa lite om detta på
Runåbergs hemsida
pisanggoreng
15-03-2006, 08:20
Som Gurkan har jag goda erfarenheter av Gardener's Delight (både i växthus och på friland).
Ophelia
15-03-2006, 19:19
Har en del favvosar gällande tomater. Green Grape är jättegod, likaså Garderner´s Delight. Tycker även att Tigerella och Stiped German är goda. Själv odlar jag Garderner´s Delight, Striped German (bifftomat), Moneymaker, Yellow Pear, Green Grape och Tigerella.
I paprikaväg så väljer jag gärna sweet chilis. Där gillar jag definitivt Corno di Torro och Red Marconi. Goda att grilla samt att ha i sallader.
En favoritgurka hos mina vänner som brukar ta del av mina uppdrivna plantor är Sweet Success. Den blev mäkta populär för sin goda smak. Athene är oxå en som är bra. När det gäller druvgurka så är Pioneer en av mammas favoriter gällande smak vid inläggningar och stabilitet. Varken Sweet Success eller Pioneer behövs odlas i växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.