Full version: Tomat och chili
Almabama
Eftersom jag varken har plats eller lust att dra fram en massa extrabelysning till min sådd så har jag naturligtvis fått några långa, taniga växter.
Tomater går ju att ringla ner i jorden så den får nya rötter, men är det okej innan man ser "knölarna" eller kommer den ruttna i jorden?
Och skulle det funka på chili? Misstänker att den inte är så fiffigt beskaffad.

Och om man nu kan få nya rötter på tomaten , varför bryr man sig om att pilla med belysning då?

/alma
Gurkan
Hmmm ... vad är det för "knölar" du tänker på ?

Jag tycker att man ska ge sina plantor så bra förutsättningar som möjligt om man vill ha fina, starka och välväxta plantor med en stor och tidig skörd. Visst kan man "ringla" ner tomaterna i jorden men det är väl ändå en nödlösning just för att plantorna inte mått bra under sin uppväxt.

Vadför vill man ha långa rangliga plantor alls ? då är det väl bättre att vänta med sådden tills det finns ordentligt med naturligt ljus om man inte vill hålla på med belysning.

Chili kan också skjuta rötter från stammen (man kan ju sticklingföröka dem) men jag vet inte om plantan mår bra av att planteras för djupt, om stammen t.ex. kan drabbas av röta eller andra skador.

Kolla på bilden nedan, en tomat som såddes "lagom" tidigt och fick gott om ljus, näring och rotutrymme. Jag tycker den ser ut att kunna leva ett bättre liv än en lång spinkig stackare som knappt kan stå själv.

Bloody Butcher (busktomat, sådd 9:e mars), Maj 2005, på väg att flytta hemifrån :

habanero
Hej,
taniga chileplantor brukar jag plantera djupt, och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot är de ju lite "segare" än tomat, så jag har aldrig testat att "ringla" dem.

Hälsningar
Mats
jåj
Tomatplantorna kan du klippa ner över ett blad och dra upp en ny stamm.
Har själv gjort mistaget att så för tidigt men det funkade jättebra.

Hälsningar
JÅj
Piccante
I en tidigare tråd på odla så rådde det delade meningar om det, jag säger dock inte att andra har fel man gör som man själv vill givetvis.

Jag klipper ned taniga chiliplantor och tycker att resultatet blir bra. Avklippta toppar blir dessutom utmärkta sticklingar att ha på tillväxt under sommaren och övervintra till nästa år. Jag har oxå prövat att plantera chili i djupare krukor vid omskolning, de far nog inte illa men bildar kanske inte nya rötter lika fort som tomater. När man toppar chiliplantor så brukar de bli buskigare och kompaktare i växtsättet då nya skott växer ut. Jag tycker nog att det är att föredra istället för att odla vidare med långa och taniga plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon