|
Yin o Yang
05-03-2006, 13:14
Äntligen har jag haft tid att lacka mina senaste alster med decoupage  . Om ni vill kika, så finns det nya bilder i mitt album (de 3 första är gamla). Den här gången har jag bara gjort decoupage på träsaker  . Gamla fula teakbrickor blir som nya med lite färg, fantasi och servetter  . Bifogar här en bild på julens amaryllis
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-03-2006, 14:50
Jag använde samma serviett som du, Med citroner.
Har du gjort krakelierteknik?
Jag har nu 3 zinkkrukor med fat här (från plantagen) som jag inte riktig vet vad göra. Krakelierteknik eller sätta motivet direkt på krukorna eller måla först????
Vi kanske skall öppna en thread med byte av servietter?
Elisabeth
lisselbo
05-03-2006, 15:47
Åh, vilka fina saker. Vill också göra, men hur gör man.
05-03-2006, 15:54
CITAT (lisselbo @ 05-03-2006, 15:47) Åh, vilka fina saker. Vill också göra, men hur gör man. Det är så enkelt och så roligt. Bibliotheket har böcker om det. Jag brukar alltid köpa någon tidning om serviettteknik när vi kommer till Kiel. Och för några dagar "hittade" min sambo en liten bok som jag hade köpt för 2 år sedan. Elisabeth
Yin o Yang
05-03-2006, 16:27
CITAT (lisselbo @ 05-03-2006, 15:47) Åh, vilka fina saker. Vill också göra, men hur gör man. Som sagt, det är väldigt enkelt  . Börja med att göra på krukor eller träsaker. Elisabeth - vi kan väl börja med att byta servetter Du och jag? Jag har en JÄTTELÅDA full med olika motiv.
netaave
05-03-2006, 20:05
Jag har gjort decopage på mina pärmar, tyvärr ligger fotografen på sjh just nu, men ni ska få se senare. Marie! Du får komma hit ska jag visa dig!
CITAT (Yin o Yang @ 05-03-2006, 13:14) Äntligen har jag haft tid att lacka mina senaste alster med decoupage  . Om ni vill kika, så finns det nya bilder i mitt album (de 3 första är gamla). Träskorna var jättefina. Jag har också hållt på med decoupage i flera år, det är verkligen kul och otroligt enkelt.
Anki på Öland
05-03-2006, 20:47
Sånt skulle jag vilja kunna!!! Jättefint! Anki
CITAT (Anki på Öland @ 05-03-2006, 20:47) Sånt skulle jag vilja kunna!!! Jättefint! Anki Här är en hemsida om decoupage.Och här är en hemsida om decoupage på tyg.
Anki på Öland
06-03-2006, 00:06
Tack för länken. Är inte mycket för pyssel men det där kanske jag provar nån gång!! Anki
Yin o Yang
06-03-2006, 09:14
CITAT (Anki på Öland @ 06-03-2006, 00:06) Tack för länken. Är inte mycket för pyssel men det där kanske jag provar nån gång!! Anki Det är perfekt pyssel om man som jag inte kan måla eller teckna  . Har inte provat på tyg, men min kursledare hade gjort det. Kanonfina kuddar hade hon gjort. Senast jag gick kurs var det några som gjorde decoupage på glas. Det blev också fantastiskt fint.
CITAT (Yin o Yang @ 05-03-2006, 13:14) Äntligen har jag haft tid att lacka mina senaste alster med decoupage  . Om ni vill kika, så finns det nya bilder i mitt album (de 3 första är gamla). Den här gången har jag bara gjort decoupage på träsaker  . Gamla fula teakbrickor blir som nya med lite färg, fantasi och servetter  . Bifogar här en bild på julens amaryllis  Otroligt fint Detta har gått mig spårlöst förbi, men måste nog bli nåt som jag kommer att prova på. Saknar ofta nåt att småpyssla med eftersom jag inte orkar med de "vanliga" handarbetena längre.(inte några längre stunder i alla fall). Jättetack för tipset  /Gillan
Yin o Yang
06-03-2006, 09:33
Evgeni - det är perfekt att syssla med när man har stunder över  . Det som tar tid är att klippa ut motiven, men det brukar jag göra framför TVn, när det är något man itne måste titta på hela tiden  .
Så vackra saker, jag bara måste lära mig att göra nått sånt. Du är verkligen duktig du
06-03-2006, 16:18
Evgeni jag kan ju inte heller handarbeta längre. Men något roligt måste man göra.
köpte alla grejor ju redan för minst 2 år sedan men aldrig blev det av. Men nu började ja äntligen.
måste göra allt i etapper, ena dagen målar jag krukorna, andra dagen limmar jag dit servietten och sedan lackar jag då och då. Har man ork så kan man ju blåsa torrt med hårtorken men det gör inte jag eftersom jag ändå inte kan fortsätta.
Men det är skoj, testa
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-03-2006, 16:18) Evgeni jag kan ju inte heller handarbeta längre. Men något roligt måste man göra.
köpte alla grejor ju redan för minst 2 år sedan men aldrig blev det av. Men nu började ja äntligen.
måste göra allt i etapper, ena dagen målar jag krukorna, andra dagen limmar jag dit servietten och sedan lackar jag då och då. Har man ork så kan man ju blåsa torrt med hårtorken men det gör inte jag eftersom jag ändå inte kan fortsätta.
Men det är skoj, testa
Elisabeth Det ska jag absolut göra Vad synd att det tog dig två år att komma igång, men bättre sent än aldrig  . Jag åker till biblioteket nån gång den här veckan och ser vad de har för instruktionsböcker. Ska verkligen bli kul /Gillan
Yin o Yang
07-03-2006, 07:08
Evgeni - om Du kommer igång  , tänk på att Du inte behöver köpa dyra specialfärger och lim. Jag använder vanligt färdigblandat tapetklister  och köper provburkar med väggfärg  . Det fungerar jättebra och blir inte så dyrt
Ok, nu har jag lånat bok, köpt tapetklister och några burkar med provfärger. Krukor har jag i massor, så det får bli det jag testar på först Detta ska bli spännande Tack för tipset yin o yang /Gilan
Jättefina! Började lite själv med decoupage, men kom av mig.  Nu när jag såg vad fint du gjort fick jag lusten tillbaka.
Angeleyetears
11-03-2006, 19:00
Jo, jag köpte ett nybörjat kitt föär ett år sedan hos Panduro.
11-03-2006, 20:10
CITAT (Angeleyetears @ 11-03-2006, 19:00) Jo, jag köpte ett nybörjat kitt föär ett år sedan hos Panduro. Sätt igång då och väntar inte lika länge som jag. Elisabeth
Fasen, vill juh också göra  Vilka snygga grejer alltså, och så enkelt som det verkar sen
11-03-2006, 20:14
Och så roligt reserv....
Tror jag måste försöka att lägga upp ett album också och visa mina krukor
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-03-2006, 20:14) Och så roligt reserv....
Elisabeth Jag kom på att det skulle kunna va´nåt bra att göra med ungdomarna på projektet, dom gillar att va´kreativa och kan dom dessutom få såna vackra resultat av sitt påtande så tror jag att det kan hjälpa självkänslan en bra bit på väg.  Tack så jättemycket för en inspirarande tråd, och jag lovar att ungdomarna kommer gilla idén lika mycket
11-03-2006, 20:27
CITAT (Reserv @ 11-03-2006, 20:17) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-03-2006, 20:14) Och så roligt reserv....
Elisabeth Jag kom på att det skulle kunna va´nåt bra att göra med ungdomarna på projektet, dom gillar att va´kreativa och kan dom dessutom få såna vackra resultat av sitt påtande så tror jag att det kan hjälpa självkänslan en bra bit på väg.  Tack så jättemycket för en inspirarande tråd, och jag lovar att ungdomarna kommer gilla idén lika mycket  Och man ser ju direkt resultatet av sitt jobb och det gör det så roligt tycker jag. Elisabeth
Yin o Yang
14-03-2006, 13:29
Reserv - det fungerar säkert jättebra bland ungdomar  . Jag har en kompis som är lärare och hon gör decoupage tillsammans med skolbarnen  . Om man inte är så duktig att klippa - kan ju vara svårt om man är liten - så går det ju även bra att riva ut lite större motiv  . Viktigast då är att krukan har ungefär samma färg som bottenfärgen under motivet på servetten. Klart att du måste lägga upp ett album Elisabeth - väntar med spänning  . Det är roligt att bli inspirerad av andra
CITAT (Yin o Yang @ 14-03-2006, 13:29) Reserv - det fungerar säkert jättebra bland ungdomar  . Jag har en kompis som är lärare och hon gör decoupage tillsammans med skolbarnen  . Om man inte är så duktig att klippa - kan ju vara svårt om man är liten - så går det ju även bra att riva ut lite större motiv  . Viktigast då är att krukan har ungefär samma färg som bottenfärgen under motivet på servetten. Annars kan ju en snäll vuxen hjälpa till lite där det behövs kanske Jag måste testa, nu är jag jättesugen
Här pratar vi om vuxna ungdommar som hamnat lite på glid i livet  Dom fixar nog saxandet bra
Aah, ganska stora personer mao? Det var ju en helt annan sak  Då kanske en brytbladskniv eller liknande kan vara lämplig också, för de riktigt små, pilliga detaljerna som en sax bara sabbar?
14-03-2006, 18:33
När/Om man vill lägga upp ett album här på odla skall man då ange sitt användarnamn och lösenord från forumet eller ett nytt?
Elisabeth
14-03-2006, 20:19
Nu skall jag försöka Nu har jag lagt in några bilder på mina krukor, dom första jag gjorde Elisabeth http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...4329&uuid=elisa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-03-2006, 20:19) Nu skall jag försöka Nu har jag lagt in några bilder på mina krukor, dom första jag gjorde Elisabeth http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...4329&uuid=elisa Oj, vad grannt! Så fint det blev
Yin o Yang
15-03-2006, 08:05
CITAT (LadyG @ 14-03-2006, 14:03) Då kanske en brytbladskniv eller liknande kan vara lämplig också, för de riktigt små, pilliga detaljerna som en sax bara sabbar? Allra bäst är en broderisax  . De kostar 60-70;-, men det är det värt. Jättefina krukor Elisabeth  .
CITAT (LadyG @ 15-03-2006, 07:06) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-03-2006, 20:19) Nu skall jag försöka Nu har jag lagt in några bilder på mina krukor, dom första jag gjorde Elisabeth http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...4329&uuid=elisaOj, vad grannt! Så fint det blev  wow, vad fina de blev Jag har inte kommit igång än, men det ska bli /Gillan
lena:-)
15-03-2006, 08:18
Nyfiken på vilket lim du använder, vanligt pappers-tapetlim eller väv-varianten? (Det finns ju även en våtrumsvariant)
15-03-2006, 08:20
CITAT (Evgeni @ 15-03-2006, 08:10) CITAT (LadyG @ 15-03-2006, 07:06) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-03-2006, 20:19) Nu skall jag försöka Nu har jag lagt in några bilder på mina krukor, dom första jag gjorde Elisabeth http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...4329&uuid=elisaOj, vad grannt! Så fint det blev  wow, vad fina de blev Jag har inte kommit igång än, men det ska bli /Gillan Men väntar inte så länge som jag gjorde Men nu har du ju också liten annan sysselsättning, såg att du fick barnbarn Elisabeth
Yin o Yang
15-03-2006, 08:45
CITAT (lenasch @ 15-03-2006, 08:18) Nyfiken på vilket lim du använder, vanligt pappers-tapetlim eller väv-varianten? (Det finns ju även en våtrumsvariant) Jag använder vanligt färdigblandat tapetklister. Tänk på att det ska strykas på jättetunt annars kan servetten gå sönder Och undvik att få klister på fingrarna, annars har du snart servetten där i stället för på krukan  När allt torkat ordentligt är det viktigt att stryka lim ovanpå motivet en gång innan lackeringen
15-03-2006, 18:44
CITAT (Yin o Yang @ 15-03-2006, 08:45) CITAT (lenasch @ 15-03-2006, 08:18) Nyfiken på vilket lim du använder, vanligt pappers-tapetlim eller väv-varianten? (Det finns ju även en våtrumsvariant) Jag använder vanligt färdigblandat tapetklister. Tänk på att det ska strykas på jättetunt annars kan servetten gå sönder Och undvik att få klister på fingrarna, annars har du snart servetten där i stället för på krukan  När allt torkat ordentligt är det viktigt att stryka lim ovanpå motivet en gång innan lackeringen Jag använder ju decoupage lim/lack. Är tapetklister lättare eller svårare att arbeta med? Tycker du jag skall måla mina zinkkrukor ochså först innan jag klistrar servietten på? Skall försöka att ta bilder på mina servietter och lägga i albumet (när jag har tid) Elisabeth
Yin o Yang
16-03-2006, 09:48
Elisabeth - jag tycker faktiskt att det är lättare med tapetklister. Zink har jag inte provat på, men jag har för mig att de på kursen som gjorde decoupage på zink målade under själva motivet med vit färg  . Annars är risken nog att motivet "försvinner". Om du ska ha dina zinkalster utomhus kan det vara idé att lacka med båtlack, som stoppar bättre mot väder och vind
21-03-2006, 18:43
Så nu har jag gjort några mindre krukor till, 3 på ett fat som jag tänker ha kryddor i samt en pidestal (hur stavar med det nu?) som min sambo fick snickra ihop eftersom jag inte hittade någon i rätt höjd och med murgröna på.
Yin och Yang jag tog också några bilder på servietter, men har flera.
Allt finns i mitt album
Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|