ewa zon 3
Läste ett tidigare inlägg om att man inte ska toppa perenner men sommarblommor. Gäller det alla? Har inte så bra koll. De blommor jag har sått eller ska så är:
Calendula, låg sort
Cephalophora aromatica/Äppelsolbrud
Heliotropium arborecens/Heliotrop
Helianthus/Solros, två sorter. Ska man väl inte toppa eller?
Ipomea/Purpurvinda, två sorter
Nicotiana langsdorfi/Klocktobak
Nicotiana sanderae/Blomstertobak
Papaver paeoniflorum/Pionvallmo
Petunia grandiflora/hybrid, låg sort
Tagetes minuta/Mexikansk tagetes
Zinnia två sorter
Så frågan är knipsa eller inte knipsa? rolleyes.gif

/Ewa
Irene_L
Så här gör jag:
Calendula/ringblomma- direkt sår jag ute. Den får sköta sig själv, toppar den inte. Solros- toppar endast en speciell sort som heter Sungold (är en låg sort). Purpurvinda- toppar jag ofta flera ggr, sätt det du toppar i vatten-ny planta. Blomstertobak- brukar jag inta toppa. Petunia- Toppas för att bli tätare. Tagetes- har ej sått mexikansk men toppar andra tagetes.
De övriga har jag ej sått så jag vet ej.
mvh
Irene
ewa zon 3
Tack för svar smile.gif
Någon som har tips när det gäller de övriga ettåringarna?
Har ju tillgång till extraljus inne så de jag sått hittills (mest perenner) verkar hålla sig på plats =inte ränna i väg och ha sig tongue.gif

/Ewa
ewa zon 3
Någon?unsure.gif
Ettårings-experter som kan dela med sig av sina erfarenheter? Vilka toppar ni av ovanstående och vilka inte?

Ewa
Ullet
Calendula, låg sort
Cephalophora aromatica/Äppelsolbrud
Heliotropium arborecens/Heliotrop
Helianthus/Solros, två sorter. Ska man väl inte toppa eller?
Ipomea/Purpurvinda, två sorter
Nicotiana langsdorfi/Klocktobak
Nicotiana sanderae/Blomstertobak
Papaver paeoniflorum/Pionvallmo
Petunia grandiflora/hybrid, låg sort
Tagetes minuta/Mexikansk tagetes
Zinnia två sorter

Toppar varken tobaksblommor, papaver, Ipomoea, kan inte tänka mig att Calendulan behöver det heller. Dom andra vet jag inte.
ewa zon 3
Jo jag antar att man kan göra både och, toppa el strunta i det. Men en del plantor kanske blir snyggare om man knipsar bort topparna för fler grenar. Heliotropplantorna jag köpt tidigare säsonger brukar ju vara buskiga om man får tag på fina exemplar. Är de toppade då eller växer de så av sig själva? unsure.gif

Så långt:
Calendula 'Lemon Daisy' INTE TOPPA
Cephalophora aromatica/Äppelsolbrud ?
Heliotropium arborecens/Heliotrop ?
Helianthus/Solros, 'Italian Green Heart' o. 'Moulin Rouge' F-1 INTE TOPPA
Ipomea/Purpurvinda 'Mount Fuji' o. 'Kniola´s Black' INTE TOPPA/TOPPA
Nicotiana langsdorfi 'Lemon Tree' INTE TOPPA
Nicotiana sanderae 'Perfume Deep Purple' F-1 INTE TOPPA
Papaver paeoniflorum/Pionvallmo INTE TOPPA
Petunia grandiflora 'Limonchello F1 hybrid' TOPPA
Tagetes minuta/Mexikansk tagetes ?
Zinnia 'Envy' o. 'Sunbow Purple' ?

Finns väl inget rätt el fel men fler "hur gör ni" mottages tacksamt smile.gif

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Inte toppa: Äppelsolbrud, Heliotrop, Mexikansk tagetes eller Zinnia, dom blir buskiga av sig själva. Den mexikanska tagetesen blir stoooor, hos mig närmare 2m och kraftig, men ej som en buske, måste ha ett växtstöd för att inte blåsa av. Pionvallmo förgror jag aldrig utan direktsår då marken är varm. /Helen
ewa zon 3
Ok tack smile.gif
Mexikanska tagetesen, när sår man den? Tänkte mitten mars inne

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det tror jag blir bra, jag har kollat mina papper och även jag frösådde i mitten av mars rolleyes.gif /Helen
lissa
När ni toppar, knipsar ni av just ovanför det tredje paret av blad, eller knipsar ni just ovanför det andra paret av blad=knipsar en rätt lång bit?? unsure.gif
Anki V
Jag lånar tråden lite.....

Blå Salvia hur gör man med den? Det bryter nytt vid varje bladpar så jag tror att den "buskar till sig" ändå....men kommer blomningen att fördröjas mycket om jag kniper toppen av den?

Redan nu så har dom 4-5 bladpar och jag har en rädsla för att dom kommer att växa mig ur huset. blink.gif

Jag vill alltså "knipsa" av utrymmesskäl men undrar om jag riskerar att den inte blommar förrän på sensommaren i så fall. unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
Du kan toppa den ... och övervintra sen om du vill

Den här är nu i stort behov av toppning smile.gif
Anki V
Milde tid blink.gif blink.gif

Å jag, som har 45 st laugh.gif laugh.gif
/Anki
kerstin z5-6
Man MÅSTE inte övervintra alla -detta är 10 st -nedklippta i höstas och ihoptjongade i en kruka ... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon