Full version: Vilka växter? del II
ansan
Hejsan!

Eftersom jag på mindre än en vecka fick växter identifierade (som jag undrat över i flera år ), så passar jag på att fråga igen.

Har två hoyor som jag inte vet vilken sort det är frågan om. Det verkar finnas så många varianter som dessutom liknar varandra.

Den ena, somär lite katt-tuggad på, har jag ingen aning om vad det kan vara för sort. Den andra växten har jag två, tre förslag på.

Tacksam för svar. Bilderna finns på länken nedan.

Vilka växter
yenny
Den första skulle jag tro är en australis.
Linda_A
Den andra ser ut att vara en glabra.
http://www.myhoyas.com/Hoya%20glabra.htm
Jeanette/västra götaland
Jag instämmer med de 2 föregående talarna. tongue.gif
ansan
Tack för det smile.gif

Jag misstänkte ett den ena var en glabra men sedan såg jg en bild på en annan hoya som såg väldigt mycket ut som glabran och då blev jag fundersam. Det känna bra att få det bekräftat.

Danke schön!
Lotta150
Det kan mycket väl vara en glabra, vill bara "varna" för att det finns fler hoyor med liknande blad...
Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 05-03-2006, 18:58)
Det kan mycket väl vara en glabra, vill bara "varna" för att det finns fler hoyor med liknande blad...

Inte för att vara sån. Men varför kan du inte säga vilka då så att hon kan jämnföra.huh.gif

alltså det är inte för att jag säger att det är måste vara en glabra men det är rätt värdelöst att få veta att det finns flera med liknade men inte vilka.
Zazu
den andra kan vara en macrophylla också...

mvh zazu
Lotta150
CITAT (Linda_A @ 05-03-2006, 19:03)

Inte för att vara sån. Men varför kan du inte säga vilka då så att hon kan jämnföra.huh.gif

alltså det är inte för att jag säger att det är måste vara en glabra men det är rätt värdelöst att få veta att det finns flera med liknade men inte vilka.

För att jag inte kommer på själv på rak arm.... laugh.gif laugh.gif men macrophylla är en av dom.
Lotta150
...pottsii har väl också liknanden blad?
Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 05-03-2006, 22:04)
CITAT (Linda_A @ 05-03-2006, 19:03)

För att jag inte kommer på själv på rak arm.... laugh.gif laugh.gif men macrophylla är en av dom.

Där fick jag så att jag teg. laugh.gif wub.gif laugh.gif

Det enda sättet att få veta är väl att vänta in blommingen som på de flesta hoyorna tyvärr.
Lotta150
Tror som du Linda, det är nog bäst att invänta blommor.
MyHoyas
Det är glabra och citrina som är väldigt lika varandra. Min första glabra visade sig vara en citrina när den blommade.
pejori
och för att göra det ännu värre för er....
macrophylla och polystachya är samma blomma... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 07:47)
och för att göra det ännu värre för er....
macrophylla och polystachya är samma blomma... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Aldrig får det va enkelt ! tongue.gif
HoyaNovisen
Kan inte någon av alla Ni hoyakunniga göra en lista på alla som har så kallade dubbelnamn? Bara så att en novis som jag kan undvika att köpa på sig hoyor som egentligen är samma. JAG skulle bli himlans gla´om någon kunde göra det.
wink.gif
mayababy
Här är en till som GÄRNA vill bli ledsagad i hoyornas dubbelnamnade värld! Man blir ju så FÖRVIRRAD!! wub.gif
Vill bara passa på å säga att det är hoya/orchideeutställning på Blomsterlandet i Sisjön i Göteborg till den 19 mars. Var där igår, dom har mängder av olika hoyor, stora plantor för 99:- och även en hel del sticklingar!!!! Jag fick ju med mej en och annan hem... tongue.gif Väl värt ett besök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon