Full version: hur toppar man?
Elisabeth P
För mig som för första gången köpt sticklingar, finns det en del jag undrar över.
Jag köpte pelargonier och fuchior av olika sort. De bör toppas för att bli buskigare, men hur? Jag är rädd att jag toppar för mycket om jag bara sätter igång, finns det någon tumregel?
Antar att man ska knippsa av med fingrarna eller klipper ni?
Jag köpte även äglatrumpet och flitiga lisa, ska de ochså toppas?
Flitiga lisan är dessutom översållad med knopp, måste man ta bort knopparna?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag fotade en av mina fuchsiasticklingar som är ca 15cm hög.

Om du bara är ute efter att växten ska grena sig så behöver du bara nypa av toppen (se nr 1) går bra att använda både fingrar och sax.
Vill du göra en till planta av växten kan du klippa av den vid nr 3, klipp sedan av sticklingen vid nr 2 och ta bort de nedersta bladen (det bruar finnas gott om rotanlag ungefär där vid bladen), stick ner sticklingen i en liten kruka med porös såjord vattna + sätt plast över.

Kan även lägga till att man kan stamma upp ex. fuchsia till små träd och då toppar man inte förren sticklingen har nått den höjd där man vill attkronan ska börja.

Änglatrumpet brukar man inte behöva toppa och jag tycker inte att man brukar behöva toppa flitiga lisa heller den brukar grena sig bra ändå. Om flitiga lisan är liten och full av knopp skulle jag nypa bort blommorna och låta den växa till sig innan den fick lov att blomma.
Alexander-VG-zon3
tack så mycket åsa
Elisabeth P
Tack även från mig smile.gif .
Mina fuchior ser ut ungefär som din. Kul att även få beskrivning på hur jag kan göra ytterligare en stickling.

Gör jag ungefär på samma sätt med pelargonerna? /Lisa
kiki
Jag har idag kapat mina stackars pelargoner, jag är ganska brutal i mitt värv... Klipper helt sonika av grenarna så plantan -eller vad som var kvar av den - bara är några stubbiga pinnar på totalt kanske 10 cm i höjd. Funkar ypperligt om man tar dem såhär års. De börjar "dra" ändå och fortsätter av bara farten med att skjuta nya skott. Funkar för mig i alla fall. De skjuter nya skott i "ögonen". Buskiga och fina blir de.
Elisabeth P
Jo Åsa, jag kom på en sak till.
Du har ju visat hur jag gör första topningen. Gör man bara detta en gång eller fortsätter jag och nyper även kommande grenar?
Säkert knasig fråga, men bara så att det blir rätt från början smile.gif .

Lisa
lyckero
Det finns väl inga knasiga frågor??????
Ja visst. Du kan fortsätta att toppa nästa gren och nästa. Och föröka plantan till en hel skog om du vill. Moderplantan blir buskig och fin.
mvh Lyckero
Elisabeth P
Härligt wub.gif
Vilken trädgård jag kommer få laugh.gif laugh.gif laugh.gif
wub.gif Myser wub.gif

Lisa
Carex
fast du fördröjer blomninge när du kapar, men det kan det mycket väl vara värt, det rör sig ändå bara om några veckors försening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon