Maria zon 6
Precis vid tomtgränsen har vår granne två stora häggar. Jag är väldigt glad i träden för dom gör det väldigt fint även här på vår sida om staketet.
Tyvärr hände något med häggarna förra sommaren. Bladen blev fläckiga och fula och det var MASSOR av små vita kusar som flög omkring i stora stim under träden. Att vara i närheten av träden var inte att tänka på, kusarna myllrade i ansiktet och överallt. Obehagligt!

Finns det någon som vet vad kan detta vara? Är det en sjukdom? Vad kan man göra åt det?
Jag är så förtjust i dessa träd så jag är jättemån om att min granne kan rädda dem! wub.gif
Anki V
Undra om det inte är Häggspinnarlarven du menar.

Den är helt ofarlig för trädet och om jag förstått det rätt så uppträder den när det blivit obalans mellan Häggspinnare och de som lever av Häggspinnare.

Nästa år så har förmodligen Häggspinnarnas fiender vuxit sig starka och klarar av att hålla dom "på mattan".

Fenomenet brukar uppstå med intervall på ungefär 5-7 år.

Förra året var hemskt hos oss. Häggarna såg verkligen "spöklika" ut
/Anki

Maria zon 6
Ja, så är det nog. Det grannen har på sina träd verkar stämma in på det du skriver. Jag hoppas att det inte kommer tillbaka nästa sommar, häggarna ramar in ett hörn på vår tomt på ett jättemysigt sätt så jag vill inte att dom ska försvinna!
Cilla
Den är verkligen idog, häggspinnmalen. Kaläter ofta hela häggpartier och kan göra så flera år i rad.

Häggarna klarar sig nästan alltid även om de får ha bladen endast en kort tid och även då de blir kalätna flera år i rad. Spinnmalarna spinner in sig så hårt att det är svårt att göra något åt dem, det är diskuterat i ett tidigare ämne här.

Vissa kommuner har blivit tveksamma till att plantera hägg i offentliga miljöer eftersom nästan alla häggar drabbas någon eller några gånger under deras levnad. Jag tror dock att man skulle kunna skylta drabbade häggar. Det är lättare att se på de spöklika träden när man vet vad de drabbats av.
Maria zon 6
Det var bra att få veta att det kan återkomma även i år. Min granne skulle nog vara benägen att ta ner häggarna, men finns det hopp om att det kan försvinna på sikt växer mitt hopp om att de får stå kvar!

Tack Cilla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon