koloni-lena
05-03-2006, 19:51
Hej!
Finns det nån som har odlat ormbunksträd här i Sverige? Är precis hemkommen efter en resa till Australien och där växte dessa ormbunksträd ("fern tree" på engelska) vilt uppe i bergen i Victoria, och där kommer det ju snö på vintern, dock är deras vinter inte lika lång och kall som vår.
Jag har hittat sporer hos Thompson & Morgan som jag precis har sått, det står att det kan ta upp till ett år innan de gror.
Jag är mycket tacksam för alla slags tips om detta, jag blev totalt förälskad i dessa ormbunksträd och skulle väldigt gärna ha ett på min koloni i Göteborg, om det så skulle vara i en kruka som jag får ta in på vintern...
//Kollo-Lena
Hannele
05-03-2006, 21:25
I Frankrike har jag sett, i Normandie.
Cibotium menziesii?
Cinafina
06-03-2006, 19:13
Hej Lena! Kul att se dig här. Vad tycks om den seeega vintern? Hoppas du får några bra tips om ormbunksträden. I lördags träffade jag Kicki och hon berättade att hon fått två påsar spenat och inget annat så vi hade visst ingen vidare koll på beställningarna.... /Cina
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 19:20
Dicksonia antarctica klara -12c så det kan klara sig i zon 1-2 men bler det en sån här vinter till gäller det nog att skydda den med nåt . men den går även ha dom som krukträdgård så att man tar in den vid -10c
Ludvig Johansson
26-03-2006, 20:43
Det växer en på hisingen norr om Göteborg i zon2. Har överlevt -22 med endast insnodd med trädgårdsväv (fiberväv). Hos Rångedala plantskola utanför Borås har de 2 m exemplar de säljer för 5900 kr. Låter dyrt kanske men betänk att Dicksonia antartica växer ca 1 tum (2,57cm) per år under gynnsamma förhållanden. Jag tror inte odling i Sverige räknas dit. Om du skaffar ett stort exemplar från Rångedala, Välaplantor, Drakenius eller kanske the palmcentre så skydda det som rackarn på vintern. Kanske du borde plantera det i en nedgrävd låda utan botten av frigolit och sedan placera ett provisoriskt växthus ovanpå på vintern. I england binder de upp bladen mot mitten och skyddar med halm och det kanske räcker i zon 1-2?
koloni-lena
30-06-2006, 22:31
Hej!
Jag hade gett upp att jag skulle få svar på detta, så jag blev så himla glad när jag såg att jag fått svar - TUSEN TACK, ska ta mig till Rångedala så snart som möjligt, även om 5900 låter lite väl dyrt...
Tack igen,
Koloni-Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.