Full version: SNÖ
netaave
Jag är så himla trött på snön, och det blir bara mer och mer.
I december ville jag ha snö, då kom det bara stundtals, men nu vill jag ha barmark och vårfina rabatter, det är ju mars i jösse namn. Då fullständigt vräker det vita kalla ner från skyn.
Gumman Tö, var är du???
silos
Men så jobbigt att du känner det så! Jag själv som bara ÄÄÄLSKAR vintern då det kommer massor av snö som i dessa dagar wub.gif!
Hannele
CITAT (silos @ 05-03-2006, 20:13)
Jag själv som bara ÄÄÄLSKAR vintern då det kommer massor av snö som i dessa dagar  :wub:!

Hur mycket har du skottat denna vinter, Silos? unsure.gif

Jag har skottat.. ohmy.gif
Snöflinga
Tycker också att det kan få vara nog med snö nu sad.gif Läste i min trädgårdspärm och vad man bör göra i Mars: "Kratta ren gräsmattan från löv och och barr som fallit ner under vintern" wub.gif

Då får man djupskotta först laugh.gif
Kathy
CITAT (Snöflinga @ 05-03-2006, 21:23)
"Kratta ren gräsmattan från löv och och barr som fallit ner under vintern" wub.gif

Då får man djupskotta först laugh.gif

laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Björken
Håller verkligen med er som är trötta på vintern och snön, tycker jag inte gjort annat än skottat snö denna vinter, är det inte hemma så har jag kört fast som tidningsbud och fått skotta mig loss.
Så nu vill jag ha vår.
netaave
CITAT (Hannele @ 05-03-2006, 20:59)
Jag själv som bara ÄÄÄLSKAR vintern då det kommer massor av snö som i dessa dagar  wub.gif!

Åh vilken härlig snöhög, man riktigt ser hur kul ungarna har, men som sagt, var sak har sin tid, och nu är det inte snötid tycker jag
Alexander-VG-zon3
jag är sååååååååååååååååååååååååååååå trött på det det är inte normalt med snö nu
Carex
någon som har någon färsk rapport om när vi kan tänkas ha vår?
Björken
Senaste jag hörde om våren här nere i Småland varje fall var att kanske till nästa helg kunde det bli lite värme, men just nu visar termometern på -14
andreas i uppsala
just nu frågar sig nog 8 miljoner svenskar: Vad sjutton har våren tagit vägen, medan 1 miljon tänker: jag slår vad om att våren blir tidig i år tongue.gif

Jag är otroligt trött på snön. Just nu känns det som att vi haft vinter i tio år! men jag har goda nyheter. Våren kommer den 10-13:e och börjar ironiskt nog i norr och anländer sist till Skåne. Så såg det iaf ut på kartan nu klockan 23:10 (14:e mars 2006)

Castea
CITAT (Carex @ 05-03-2006, 22:27)

Inte de närmaste 10-14 dagarna i alla fall enligt SMHI.
silos
CITAT (Hannele @ 05-03-2006, 20:59)
Jag själv som bara ÄÄÄLSKAR vintern då det kommer massor av snö som i dessa dagar  wub.gif!

En gång och det var idag och jag kunde har fortsatt hela dagen om jag hade orken till det biggrin.gif

När jag var ung och frisk så höll jag på med skottning med glädje när vi bodde i hus och lekte många timmar varje dag med barnen:byggde snöslott,snögubbar,gjorde snölyktor,åkte skidor och pulka.... wub.gif biggrin.gif wub.gif

När jag var själv barn så levde jag nästan utomhus under vintertiden eftersom jag redan då ÄLSKADE vintern med massor av snö biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Min mamma var nästan tvungen att släpa in mig sent om kvällarna!

Idag är jag oerhört tacksam att jag fortfarande kan leka i snön även fastän jag vet att jag efteråt får värk i kroppen;men hellre värk än låta bli att leka i snön åtminstone en gång under vintern.
Castea
Minns också lekar i gigantiska snöhögar. När jag var liten bodde vi alldeles vid en kyrkogårdsparkering, där kommunen dumpade snö i stora högar. Mamma, jag och vovven (en boxer) gick dit. Vovven gjorde förarbetet - man behövde bara peka och säga "Där!" så grävde hon för glatta livet. Och så fortsatte vi sedan med snöspadar. Jättemysiga stora snögrottor blev det som man kunde krypa in i.
Leia
Ok, jag skrev i en annan tråd för någon vecka sedan att jag tycker att det är mysigt med snö och snöskottning....
Jag tar tillbaka det wacko.gif ! Och håller med om att i mars vill man hellre att våren ska komma. ( i dec,jan,feb tycker jag dock fortfarande att det är mysigt med snö)
Innan snö "snöbomben" drattade ner här över uppland i helgen, var sonen och jag ute och tittade på kärleksörten som redan hade börjat dyka upp mellan förra årets blommor. De går tyvärr inte att se längre... sad.gif
Kakaduan
Har inget emot snöskottning, men snart finns ingenstans att göra av snön! Plogbilen har fyllt varenda tillgänglig kant och när de åkt förbi rasar allt ner på vägen igen eftersom vallarna är för höga och branta.

En annan sak som irriterar mig jättemycket är att grannen tvärsöver skottar ut sin snö på gatan! Sedan kommer plogbilen med skyffeln vinklad åt vårt håll så förutom snön från gatan får vi grannens snö också - i en jättevall som täcker vår nyklippta häck. Hur det ska gå nästa år när alla så nya skott kommit upp i häcken vete 17.

Kakaduan
Latmask
Så här ser det ut hos oss nu.

1. Utsikt från uppfarten:
2. Vår 40 kvadrat stora altan. Mitt kvällsprojekt. Jag lyckas skotta några meter per kväll när barnen somnat:
3. Vår tomt är den som gränsar till vänster med det översnöade staketet.

Hannele
CITAT (silos @ 06-03-2006, 00:39)
Idag är jag oerhört tacksam att jag fortfarande kan leka i snön även fastän jag vet att jag efteråt får värk i kroppen;men hellre värk än låta bli att leka i snön åtminstone en gång under vintern.

Hoppas du har en bra pulkabacke i närheten! laugh.gif
Lady Hamilton

Så här kommer jag att se ut när jag åker till jobbet i kväll! (Köpt ny bil.....)

Åh! Jag är less på att skotta
Leia
Men Hamilton, nu blir det svårt att känna igen dig! Jag som trodde att du var en åsna!!! biggrin.gif
lisselbo
Är så sabla trötta på snöskotttning så här har det investerats i en snöslunga.
Lady Hamilton
CITAT (Leia @ 11-03-2006, 15:24)
Men Hamilton, nu blir det svårt att känna igen dig! Jag som trodde att du var en åsna!!! biggrin.gif

laugh.gif Det var liiiite svårt att hitta en bild på en Åsna som kör "plogbil" men hittar du en så skall jag mer än gärna sätta in en mer "sanningsenlig bild"! laugh.gif
kristerh
Vill utfärda en varning till er som har mycket snö på altaner o tak,
jag var uppe o skottade taket i går, det var säkert 80cm på sina ställen, och i dag har jag skottat altanen, tänk nu när det ska bli +grader vilken tyngd det blir, ivärsta fall kan taket rämna, så ut o skotta nu era latmaskar wink.gif laugh.gif
krister
tantdiamant
CITAT (Carex @ 05-03-2006, 22:27)

Ger mej sjutton på att framåt maj-juni är den här tongue.gif
tantdiamant
CITAT (Leia @ 06-03-2006, 09:15)
Ok, jag skrev i en annan tråd för någon vecka sedan att jag tycker att det är mysigt med snö och snöskottning....
Jag tar tillbaka det wacko.gif ! Och håller med om att i mars vill man hellre att våren ska komma. ( i dec,jan,feb tycker jag dock fortfarande att det är mysigt med snö)
Innan snö "snöbomben" drattade ner här över uppland i helgen, var sonen och jag ute och tittade på kärleksörten som redan hade börjat dyka upp mellan förra årets blommor. De går tyvärr inte att se längre... sad.gif

Men jag har sett en liten krokus under snön idag, smile.gif
Latmask
CITAT (kristerh @ 12-03-2006, 16:13)
Vill utfärda en varning till er som har mycket snö på altaner o tak,
jag var uppe o skottade taket i går, det var säkert 80cm på sina ställen, och i dag har jag skottat altanen, tänk nu när det ska bli +grader vilken tyng det blir, ivärsta fall kan taket rämna, så ut o skotta nu era latmaskar wink.gif laugh.gif
krister

*torkar svetten ur pannan*

Skottat har vi gjort, hela veckan. Äntligen är taket tomt och bara ett par meters bredd kvar på altanen. Tar det sista i morgon. phu... rolleyes.gif
mamamaggan
Skottat har min man också gjort idag. Inte snön på taket på stugan gudskelov, vi har sluttande plåttak så det ramlar av bra, men han var tvungen att skotta fram till äppelträdet så att vi kunde beskära det. Vi har mellan 70 och 80 cm snö och inatt kom det såpass mycket igen att plogbilen var här i morse och plogade.

Kommer vi att få snöfritt till midsommar tror ni? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon