|
chilihead
05-03-2006, 21:04
Jag har funderingar att köra blod och benmjöl på mina chilis i år. Jag har aldrig användt något av dessa gödningsämnen tidigare till mina ätbara växter och har heller inte läst någonstans om att man gör det.
Är det äckligt att använda ben och blod till grönsaker av någon anledning?!
Jag har också funderingar på att köra en hydro & växthusodling på några av mina chilis. Någon som har erfarenhet av att köra chili i hydro?, vilket ph som rekommenderas m.m. ?!
Förkultuveringen är i full gång och om 1 månad ungefär känns det som det är dags att stoppa plantorna i den jordblandning de ska sta i under sommaren.
Alla synpunkter eller råd är mer än välkommna!
chilihead
09-03-2006, 20:34
ingen verkar ha något intresse av att svara på mina frågor, så jag får väl lämna en liten update.
jag har för ett par dagar sedan börjat köra Apache i hydro. hittills märker jag ingen större skillnad på vare sig rottillväxt eller på plantorna, mot dom som står kvar i såjorden. jag använder blåkorn som näring och kör än så länge ganska lungt. (1/2 rekommenderad dos).
Hallå chilihead ! Benmjöl (Weibulls) : N-P-K 5-9-0 Blodmjöl (Weibulls) : N-P-K 14-0-0 Enl. Weibulls hemsidaMassor av kväve. lite fosfor i benmjölet, endast kväve i blodmjölet. Dvs. detta är inga fullgösdselmedel. Jag odlar chili i komposterad kogödsel på säck, evt. med lite hönsgödsel iblandat. Tillskott kan man ge under säsongen med vanlig krukväxtnäring, blåkorn, hönsgödselvatten eller vad man har till hands. Det är inte äckligt att använda ben- och blodmjöl, om man inte är vegan då. Har aldrig provat att odla chili i hydro, enbart basilika, men de är ju lite annorlunda eftersom man inte efterstävar nån blomning eller fruktsättning där. Blå korn är dunderhonung för den "gröna" tillväxten, om det är tillräckligt för blom- och fruktsättning vet jag inte. Vad har du för hydroutrustning ? Allt eftersom plantan tar upp näring måste du hitta på ett sätt att hålla koll på nivåerna men du kanske har en EC-mätare redan. pH måste också hållas på rätt nivå och justeras på nåt lämpligt sätt. Vill du maximera din skörd så räcker det inte heller med maximal näring utan du måste ha tillräckligt ljus att matcha med. Berätta gärna mer ! Lycka till.
chilihead
09-03-2006, 21:36
tjena gurkan! tack för ett sådant matigt svar. det låter som jag måste komplettera mitt blod och ben med hönsgödsel, vilket också är något jag haft i tankarna. det skulle kännas skönt med en gödsling som håller säsongen ut, och slippa spilla omkring med kemikalier under sommaren  det låter bra det där med att det inte är äckligt  , även om jag har varit vegan en del av mitt liv. jag använder mig av ett hydrohemmabygge bestående av delar jag köpt på akvarieaffär och skrot och korn som finns i hemmets vrår  jag har kollat på lite blomnäringar för hydro, men dom kostar ganska rejält och går inte att köpa på någon affär jag sett, utan måste beställas. jag kör på med blåkornet och ser vad som händer. jag har varken ph eller ec-mätare. jag inbillar mig att det ska gå ändå  otäcka priser på sådan utrustning! jag tänkte snarare tömma tanken rätt ofta och hålla koll på eventuella störningar. för min förkultuvering så använder jag mig av 100watt LE, ~6000 lumen. det fungerar bra just nu, men så snart solen har tillräckligt många timmar och värmen tillåter det, så blir det växthuset på balkongen. tanken är då att köra en lite större balja och köra hydro i växthuset. 8 olika chilisorter blir det i sommar och 6 ska väljas ut för ståplats i hydroviken
Jag körde med samma metod, att byta näringslösningen ofta och vattna tomaterna med "slaskvattnet" istf. att hålla på och mäta och trixa. Skulle vara kul att får se lite bilder och nån beskrivning på ditt hemmabygge. Jag byggde en lite variant med en mini-dammpump för ett tag sen. Den är tyvärr inte igång just nu. Bild 1Bild 2
chilihead
09-03-2006, 22:09
den där har jag sett tidigare i en tråd här. väldigt snygg måste jag säga! mitt bygge är väldigt provisoriskt än så länge och är väl egentligen bara en 150liters pump med backventil och syresten, ner i en 5 liters behållare, klädd i folie för ljustätning. jag använder leca i mina nätkrukor (som jag för övrigt också byggt själv)  den slutliga konstruktionen är inte färdig ännu, men när den är klar så lovar jag att du ska få se den  jag har tittat ut en fin back på ~25 liter, och det är väl också där taket för vad pumpen klarar att syresätta. lite tråkigt att det inte finns så mycket om hydro här, det var lite dåligt med sökresultat måste jag säga  har du någon bra sida att rekommendera kanske? bah.. jag som började krångla med att ladda upp bilder och sedan klagades på för stor fil. jag får ta tag i det där någon dag då jag är lite piggare. nu är det dags för en stackars knegare att sussa kudden
chilihead
13-03-2006, 01:24
Nu har jag stoppat in ett par bilder. Själva konstruktionen av hydromanicken är inget att skryta med än så länge så jag väntar med det  Apache i hydro  Unga Peruwians
Ingrid på Västkusten
13-03-2006, 10:23
Jodå blodmjöl och benmjöl har flitit använts till köksväxter! Iofs föredrar jag att använda andra gödningar vid uppdragning av växter inomhus då speciellt benmjöl har en tendens att lukta! Beror p hur mkt man använde rmed :-)
fast *egentligen* är det bättre att Du tar nån annan sorts gödning speciellt om Du odlar i hydroponics - en gödning som har mera 'saker' i sig. Hönsgödsel är inte helelr en enorm 'hit' inomhus :-)
Det finns specialgödnngar för hydro på Nätet - men Du kommer väldans långt med utspädd Blå Korn - eller annan bra näring. Kolla på 'NPK' talet. Jag brukar gilla å kruta med N (tillväxt) i starten på säsongen för å gå mera över på PK delen senare ( rötter å blommor lite förenklat) - det receptet kör jag för många växter. Har numera en ljuvlig välbaöanserad specialgödning ifrå n Holland som nog räcker några år :-)
Hälsar Ingrid också chiligalning
chilihead
13-03-2006, 11:13
hej ingrid. du säger att du gillar att kruta med N i början. hur tror du det skulle funka att dra någon tesked blodmjöl i hydrovattnet? det verkar som om blåkornet har ett ganska lågt NPK-värde: 4-1-3 det är tänkt att jag ska använda blod, ben och hönsgödsel utomhus i växthuset, så om det stinker lite så är det inte hela världen
Ingrid på Västkusten
14-03-2006, 10:37
Halloj ChiliheaDet här med gödning är lustiga ting. Egebntligen ger det bäst resultat att gödsla vid varje vattning med ett lågt NPKtal så att växten alltid har tillgång till näring vilket ger bättre resultat än att ge då och då. Det är en sak som är fiffig med hydroponics det :-) Så säg att Du börjar vattna vid varje vattning med halv dosis blå korn :-) så kan Du nog snabbt se en viss skillnad på dem som Du bara göder då och då.
Jag ahr aldrig testat å lösa upp blodmjöl i vatten men det borde la funka. Borde funka med å handla gödselpinnar med hönsgödsel med.....
Ahaaa- Du har växthus! Ja då är det en annen femma. I växthuset och utomhus älskar jag å använda gräsklipp som gödning. Färskt gräsklipp 10-15 cm på med det :-) på jorden. Fungerar alldeles utmärkt. Ocvh så stödgödning med hönsgödselvatten och kanske nån ensstaka ngång annet, för det mesta räcker gräsklipp å hönsgödselvatten jättelångt för mig.
Enkelt å billigt. Har alltid en balja med hönsgödselvatten stående :-) i trädgården.
Hälsar Ingrid
Hur har det gått med hydron, chilihead? Att optimera chili-odlingen på det viset tycker jag verkar mycket intressant.
jag odlar i växthus, djupbädd. blandar in kompost och kogödsel på säck under den tidiga våren. stödgödslar med hönsgödsel eller kalksalpeter om så skulle behövas. plantorna blir väldigt stora och sätter mycket frukt men mognaden av frukterna blir senare. så nästa år lägger jag av med stödgödsling, plantorna har det för bra helt enkelt.
jag skulle inte använda blåkorn eller något annat sytetiskt till något jag ska äta. Använd organisk näring i olika former eller bicobact som är godkänd för ekologisk användning!:)
CITAT (Carex @ 03-10-2006, 00:20) jag skulle inte använda blåkorn eller något annat sytetiskt till något jag ska äta. Använd organisk näring i olika former eller bicobact som är godkänd för ekologisk användning!:) Av diverse miljöskäl är det oftast bättre med ekologisk gödning. Men av rena hälsoskäl är oorganiska gösningsmedel betydligt säkrare, man riskerar inte några bakterie- eller virus infektioner.
CITAT (KURT @ 03-10-2006, 06:53) CITAT (Carex @ 03-10-2006, 00:20) jag skulle inte använda blåkorn eller något annat sytetiskt till något jag ska äta. Använd organisk näring i olika former eller bicobact som är godkänd för ekologisk användning!:) Av diverse miljöskäl är det oftast bättre med ekologisk gödning. Men av rena hälsoskäl är oorganiska gösningsmedel betydligt säkrare, man riskerar inte några bakterie- eller virus infektioner. tack Kurt för du nyanserar diskussionen. till Carex, för rent normativa disskussioner finns det väl andra trådar?
gustav1977
03-10-2006, 11:54
Hej!
Kul att läsa att det är fler i Sverige som experimenterar med Chili och hydro. Själv gjorde jag en enkel "bubblare", med hink, luftpump och syreslang. Jag använde Blåkorn och fick en extrem bladtillväxt jämfört med de Chilisar som jag hade i jord! Mkt intressant!
En fråga: De Chilisar som jag har jord (ca 12 liters krukor) har jag gödslat med Blåkorn i början på säsongen. Vid sista omkrukningen så använde jag Pokon köksträdgårsnäring, långtidsverkande för att få bättre fruktsättning. Tyckte att Pokon fungerade sådär. Det kan ju iofs bero på andra faktorer.... Är det någon av er som har något bra tips på näring med höga P-K och låga N värden? Har läst att det finns till tomater men har inte hittat?
/gustav
Om gödningsämnet du använt är "långtidsverkande" så är det ingen större ide att strössla på det i slutet av säsongen. Nu vet jag ju inte när du gjorde sista omkrukningen eller hur sakta medlet löser upp sig ... men du kanske kan lösa upp det i vatten och gödselvattna med det istället ?? Prova att lägga lite i blöt och se om det löser upp sig, det kan dock ta ett bra tag.
Algomin har en produkt dom kallar "Trädgårdsgödsel" som huvudsakligen innehåller Kalium. Dom marknadsför den som extremt miljövänlig men det är naturligtvis vanlig mineralgödsel i påsen. Dom små gödningskulorna går dock att lösa upp i vatten för mer snabbverkande effekt.
Det är många faktorer som påverkar hur stor skörd man får men har du en 12liters hink med kogödsel från påse bör du ha tillräckligt med näring för en riktigt rejäl skörd utan att tillsätta speciellt mycket extra näring under säsongen. Blandar du ett par nävar hönsgödsel i jorden/koskiten har du garanterat tillräckligt med kväve för gröntillväxten också.
Mina chilisar får en blandning av kogödsel, vanlig Algomin (den ekologiska), hönsgödsel, kompost m.m., allt som finns tillhands, och har dom tillräcklig kruka behövs inget mer under säsongen.
gustav1977
04-10-2006, 09:19
Hej!
Tack för svaret! Ska testa att lösa upp i vatten!
Jag har mina chilis i hinkar inomhus i fönster med extrabelysning så jag har varit lite rädd förr ko/hönsgödsel pga av lukt:) Kanske ska testa nästa säsong.
Jag är iofs ganska nöjd med min chilisäsong med ca 30 frukter per planta under någon månads tid! Lagom till det dagliga användandet men inte till såser, infrysningar tyvärr då jag inte har så många plantor. Nästa år blir det tidig start med nya sorter, ska bygga ett enkelt växt/drivhus/bänk av träreglar och byggplast och testa att odla ute!
Är det någon annan som odlar inomhus som jag? Vore kul att höra vilken extrabelysning etc som ni använder. Eller har ni jättesoliga fönster??
/gustav
chilihead
04-10-2006, 10:46
Tjena gustav! Jag odlar chili inomhus. Min apache som står i bubblare har aldrig ens sett dagens ljus. Det var tänkt att det skulle flytta till växthuset på balkongen under sommaren, men det blev helt enkelt för krångligt med syreslangar, kablar och sånt. Istället har den stått under 110 Watt varmvita lågenergilampor. 110 Watt är i klenaste laget, men en 400 Watt HPS tycker jag känns lite saftigt att ha igång 18h/dygn 365 dagar om året. Som du säger: plantorna buskar sig otroligt mycket och växer på bredden. min apache är ~70 cm bred och ~25cm hög Den knappa höjden kommer från att grenerna lägger sig över varandra eftersom de är för klena för att stå upp och tyngs av frukter. Ungefär 5 lager grenar ovanpå varandra utgör höjden. Det blev också en enorm skillnad i storlek på frukterna. 3 gånger så stora blev de frukter från den apache som stod i bubblaren mot dom som stått i jord. Jag använder hydronäring från Atami och är helnöjd med den. Jag har aldrig haft några problem med plantan sen jag började med den näringen och jag måste erkänna att jag slarvar med rengöringen av tanken  Nu har jag funderingar på att sätta plantan i jord. Undrar hur det går
moksa108
05-02-2008, 21:45
Självklart är det äckligt att odla med ben och blod. Det förstår väl vem som helst.
CITAT (moksa108 @ 05-02-2008, 21:45)  Självklart är det äckligt att odla med ben och blod. Det förstår väl vem som helst. Ja, precis lika äckligt som att gödsla med avföring. ... eller hur det nu var.
chilihead
06-02-2008, 17:53
jo, det är lite lortigt. men bra lort!!
ska ut och kasta lite likdelar på den lilla snö som finns, någon dag så det jummar ner fint i rabatten när det smälter.
tommot123
14-02-2010, 11:06
CITAT (moksa108 @ 05-02-2008, 21:45)  Självklart är det äckligt att odla med ben och blod. Det förstår väl vem som helst. Tycker nog blåkorn låter trevligare än med ben och blod! Vill man odla hydro eller med jord är bara en smaksak tycker jag!!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
14-02-2010, 13:12
Blodmjöl och benmjöl är bra gödning till grönsaker men blodmjöl tycker jag luktar lik ifall man använder det i växthus och liknande, så jag skulle inte använda det inomhus. +Har man hund som springer lös bland odlingarna så kan det ju gå mindre bra när de försöker gräva upp det goda.
Benmjöl, blodmjöl, köttmjöl + skit brukar vara det som används till KRAV-grönsaker och det är ju folk beredda att betala mer för än vad de vill betala för konstgödda grönsaker.
Anja Danmark
14-02-2010, 15:22
CITAT (tommot123 @ 14-02-2010, 11:06)  Tycker nog blåkorn låter trevligare än med ben och blod! Vill man odla hydro eller med jord är bara en smaksak tycker jag!!!!! Jeg har det lige omvendt - synes, at ordet "blåkorn" signalerer noget, som jeg ikke har lyst til at bruge på spiselige afgrøder.... Jeg bruger med stor fornøjelse det, som mine høns leverer, i have og drivhus. Men det er da rigtigt - noget af det lugter så dårligt, at jeg kun bruger det udenfor!
Mentha-Arvensis
15-02-2010, 14:48
Skitkonstig diskution. Blod och benmjöl funkar bra. Se bara till att ha koll på kvävehalten. Har du tillgång till träaska kan du blanda ner lite av den med. (Träaska är också bra att pudra på plantorna för att slippa skadedjur.) Angående blåkorn kan jag bara säga smaklig spis, Jag har hört att blåkorn utgör en delikat müssli.
Hej
Jag läste i dag att Benmjöl (Weibulls) : N-P-K 5-9-0. Blodmjöl (Weibulls) : N-P-K 14-0-0 .
H:Bassam
Piccante
15-02-2010, 20:16
CITAT (tommot123 @ 14-02-2010, 11:06)  Tycker nog blåkorn låter trevligare än med ben och blod! Vill man odla hydro eller med jord är bara en smaksak tycker jag!!!!! Ben och blod är största beståndsdelen i grillkorv typ hot dogs och det äter folk konstigt nog med god aptit. Då kan man väl strö det på sina växter.
Anja Danmark
15-02-2010, 21:10
CITAT (Markus_H @ 15-02-2010, 20:16)  Ben och blod är största beståndsdelen i grillkorv typ hot dogs och det äter folk konstigt nog med god aptit. Då kan man väl strö det på sina växter.
Mentha-Arvensis
16-02-2010, 00:43
Korv består av massa annat också, tarmar, öron, ögon, klövar/hovar, käkar o.s.v.
Men det är kanske inte lika kul att ha till plantorna.
Hej
Jag tycker att korv har kemi material plus olika peppar som skadar plantor och jord.
H:Bassam
Piccante
16-02-2010, 22:34
CITAT (Mentha-Arvensis @ 16-02-2010, 00:43)  Korv består av massa annat också, tarmar, öron, ögon, klövar/hovar, käkar o.s.v.
Men det är kanske inte lika kul att ha till plantorna. Jag tror iofs att både blodmjöl och benmjöl är värmebehandlat för att inte kunna föra vidare eventuella smittämnen. Så farligt är det säkert inte.
Mentha-Arvensis
18-02-2010, 09:24
CITAT (Markus_H @ 16-02-2010, 22:34)  Jag tror iofs att både blodmjöl och benmjöl är värmebehandlat för att inte kunna föra vidare eventuella smittämnen. Så farligt är det säkert inte. Som jag påpekat tidigare, är ben & blodmjöl bra för växter. Tycker bara att jämförelsen med korv är dum eftersom man inte göslar eller jordförbättrar med kött, åtminstonde inte färskt kött.
Piccante
18-02-2010, 11:25
CITAT (Mentha-Arvensis @ 18-02-2010, 09:24)  Som jag påpekat tidigare, är ben & blodmjöl bra för växter.
Tycker bara att jämförelsen med korv är dum eftersom man inte göslar eller jordförbättrar med kött, åtminstonde inte färskt kött. CITAT (Mentha-Arvensis @ 18-02-2010, 09:24)  Som jag påpekat tidigare, är ben & blodmjöl bra för växter.
Tycker bara att jämförelsen med korv är dum eftersom man inte göslar eller jordförbättrar med kött, åtminstonde inte färskt kött. Jag har aldrig påstått att man gödslar med kött men däremot äter man ben och blod när man äter korv. Kan man äta det så är det väl inte värre att strö det på jorden till sina växter?
Mentha-Arvensis
18-02-2010, 14:56
CITAT (Markus_H @ 18-02-2010, 11:25)  Jag har aldrig påstått att man gödslar med kött men däremot äter man ben och blod när man äter korv. Kan man äta det så är det väl inte värre att strö det på jorden till sina växter? ?????!
Piccante
18-02-2010, 15:29
CITAT (Mentha-Arvensis @ 18-02-2010, 14:56)  ?????! Kolla nästa gång du är i affären "hot dogs" eller "grillare" eller vad de kallas. Grillkorv som främst vänder sig till barn och kostar ca 10kr/ paket. Köttmängden är 40g kött/ 100g dvs 40% kött eller mindre i den korven. Läser man innehållsförteckningen så innehåller de maskinurbenad köttmassa och blodprotein från nöt. CITAT Vad är Maskinurbenad köttmassa?
Maskinurbenad köttmassa är köttet allra närmast benet. Egentligen borde det inte kallas kött, eftersom det till större delen består av brosk och fett. Man får maskinurbenat kött/ köttmassa genom att hacka/ mala benen efter att man har skurit bort alla köttdelar som säljs hela (filéer, kotletter mm) sen silas massan och tanken är att benbitar ska silas bort men brosk, fett och finfördelade benbitar följer med köttmassan så kötthalten varierar betydligt. Blodprotein är vad det låter som, filtrerat blod. Jag tyckte det var märkligt att vissa reagerar negativt på att lägga blod och ben på sina växter som ska suga upp näringen genom sina rötter när man kan servera samma gegga på fat med mos och bostongurka.
Mentha-Arvensis
18-02-2010, 19:52
CITAT (Markus_H @ 18-02-2010, 15:29)  Kolla nästa gång du är i affären "hot dogs" eller "grillare" eller vad de kallas. Grillkorv som främst vänder sig till barn och kostar ca 10kr/ paket. Köttmängden är 40g kött/ 100g dvs 40% kött eller mindre i den korven. Läser man innehållsförteckningen så innehåller de maskinurbenad köttmassa och blodprotein från nöt. Man får maskinurbenat kött/ köttmassa genom att hacka/ mala benen efter att man har skurit bort alla köttdelar som säljs hela (filéer, kotletter mm) sen silas massan och tanken är att benbitar ska silas bort men brosk, fett och finfördelade benbitar följer med köttmassan så kötthalten varierar betydligt.
Blodprotein är vad det låter som, filtrerat blod.
Jag tyckte det var märkligt att vissa reagerar negativt på att lägga blod och ben på sina växter som ska suga upp näringen genom sina rötter när man kan servera samma gegga på fat med mos och bostongurka. Jo jag vet. Ungefär 5% kött 10% slaktrester och resten massa annan skit. Men jag skulle endå inte använda grillkorv till mina växter. Men använder gärna benmjöl och blodmjöl. Kan det sägas tydligare än så?? (kötthalt i grill/varmkorv borde av korvproducenter benämnas köttmassa.)
Kan tillägga lite om chili i hydro. Den bästa näringen jag har kört/kör är GHE Floramato & Floramicro (Det är två olika flaskor). Om du ska blomma planterna så kan du tillsätta Biobizz Top-max men under förutsättning att du har bra ljus. Mitt Ec ligger på ca 0.8-1.0 när det är små plantor och de större är lite olika beroende på vad det är för sort. C. chinense gillar inte så höga näringsvärden som tex de flesta C. annuum sorterna gör. Ph´t håller jag runt 5.5 till 6.2. Det viktigaste tycker jag är att man håller ph´t rätt så att det inte blir för surt eller för hårt. Sen kan jag även rekomendera Co2 tabletter som man löser i vatten och sprayar på bladen, det gillar verkligen chilin!
Alexander-VG-zon3
19-02-2010, 17:51
CITAT (Mentha-Arvensis @ 18-02-2010, 19:52)  Jo jag vet. Ungefär 5% kött 10% slaktrester och resten massa annan skit. Men jag skulle endå inte använda grillkorv till mina växter. Men använder gärna benmjöl och blodmjöl.
Kan det sägas tydligare än så??
(kötthalt i grill/varmkorv borde av korvproducenter benämnas köttmassa.) alltså Markus_H var ironisk innan. tommot123 skrev ''Tycker nog blåkorn låter trevligare än med ben och blod! Vill man odla hydro eller med jord är bara en smaksak tycker jag!!!!!''
Markus_H menar (tror att han menar) att man tycker korv (hot dogs) är trevliga. och varför kan man då inte tycka också att ben och blodmjöl är trevligt att använda till växter, inte att man SKA använda korvar till växterna att gödsla med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|