Carex
Jag undrar om det är någon som vet vad de blir? Skulle vara roligt att veta ungefär.
Carex
ingen som fått några indikationer, eller är jag alldeles för tidigt ute?wink.gif
linvik
CITAT (Carex @ 06-03-2006, 19:39)
ingen som fått några indikationer, eller är jag alldeles för tidigt ute?wink.gif

I ett nummer av Allers Trädgård i januari var det ett avsnitt om trädgårdstrender 2006:

Vi flyttar ut mer och mer i trädgården, med utekök, liksom utedusch, swimmingpool och uterum. Växthusen som ploppar upp är främst till för avkoppling och ev odling av medelhavsväxter som oliv- och citrusträd. Vi vill förlänga stunderna ute och spänner upp seglardukar och kopplar infravärme.

När det gäller stilen på själva trädgården kan man se dessa olika trender:

Det lättskötta idealet
Gröna ytor, flotta stenläggningar, snygga krukor och få rabatter. En och annan växt med mörkröda eller svarta blad som kontraasterar mot det annars gröna och gråa bladverket. Trädgården används mest till avkoppling och umgänge.

Österländskt
Feng shui inspirerar oss. Trädgården blir en plats för lugn, harmoni och meditation, helt avskärmad från omgivningen.

Old cottage
Engelsk torparromantik där ängar och prärier inspirerar perennaodlingarna. Mormorsblommorna används liksom gammeldags rosor. På marken marktäckare, dofterna är viktiga och gräsmattan fungerar som kontrast mot de många rabatterna. Tillbehören får gärna vara ruffiga, möbler, krukor och spaljéer hittas på återvinning, loppis och gamla släktingars vindsförråd. Sittplatserna är många. På våren är torparträdgården överfull med lökväxter.

Kökslanden krymper och i stället för stora grönsaksodlingar nöjer vi oss med en pallkrage eller en större kruka med kryddväxter.

När artikelförfattaren, Eva Robild, siar om framtiden gissar hon att det orientaliskt färgstarka kommer att komma. En indisk bollywoodstil med överflöd av allt!

De som var på trädgårdsmässan i Malmö kanske gjorde någon trendspaning?
fruberglund
CITAT (linvik @ 07-03-2006, 08:53)
Kökslanden krymper och i stället för stora grönsaksodlingar nöjer vi oss med en pallkrage eller en större kruka med kryddväxter.

Hehe, då är jag helt otrendig. Jag har tänkt göra ett stort köksland, vill odla mer frukt, bär och grönsaker själv istället för att köpa.
linvik
CITAT (fruberglund @ 07-03-2006, 11:03)
CITAT (linvik @ 07-03-2006, 08:53)

Hehe, då är jag helt otrendig. Jag har tänkt göra ett stort köksland, vill odla mer frukt, bär och grönsaker själv istället för att köpa.

Ja, jag tyckte inte riktigt att de här trenderna gällde för oss trädgårdstokar!!
Hannele
linvik, tack.
Jag är jätteträndig. sleep.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 07-03-2006, 15:40)
linvik, tack.
Jag är jätteträndig. sleep.gif

vad är det wink.gif nån ny dans kanske wink.gif biggrin.gif
krister
Tesa
Skulle det inte vara mycket rödbladigt i år...och lime...
Eller var det förra året wink.gif ...vet bara att jag plötsligt var i takt med trenden tongue.gif
Carex
Bollywoodinspirationen låter intressant, tack!
Alexander-VG-zon3
jag går ju en blaning av lättskött krukträdgård och medelhavs trädgård med mycket att efterlinka en medelhavs trädgård med många krukor åch steniga rabbater m.m typ
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 07-03-2006, 19:51)
Bollywoodinspirationen låter intressant, tack!

är inte det indisk eller nåt wink.gif wink.gif wub.gif rolleyes.gif tongue.gif låter intresant annars
Alexander-VG-zon3
sen mycket vita och röa,mörk röa blommor och blad ävenn mörkgröna blad
adrian
och förstås väggarna fulla av Tillandsia... tongue.gif
pisanggoreng
Hemma hos mig är det trendigt att göra precis vad man vill. (Andras trender får de stå för.. tongue.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon