Lasse A
Hej!
Har ett besvärligt hörn i trädgården. Nordsidan av huset, dessutom går farstun ut så det blir som en hörna där solen inte når alls. Gräsmatta i nuläget, mest mossa i för sig, . För några år sedan växte faktiskt någon typ av barrväxt där, riktigt bra så det blev för tätt mot huset med algbildning, därför togs de bort.

Förstår att jag inte kan räkna med något blommande. Kan jag sätta någon form av ormbunkar kanske, skuggröna är lite väl tråkigt.
Kan jag ruva upp lite ormbunkerötter från skogen, Träjon eller vad det är för något och plantera. Tacksam för råd.
Tack på förhand/LASSE
katah
pipranka?
Reserv
Ormbunkar är juh så dekorativa i sig men inte behöver du väl bli utan blomsterprakt för det. Gullvivorna blommar där jag aldrig har nån solstrimma, likaså skuggliljan som är så dekorativ både i blommor och bladverk. Hostorna trivs inte lika bra där, dom växer men blommningen utgår, brandliljor har jag också haft där men dom passade liksom inte in tyckte jag. Tja, det va´min lilla skuggtäppa det. Höll juh på att glömma liljekonvaljerna, funkar också bra i kompakt skugga, synd bara att dom är så kortlivade.
Carex
inte ta upp någonting från skogen iaf. Köpa på plantskola!:)
Kajsa
Skuggväxter
Här en länk från Odla
Har en mörk vägg mot grannens garage, där har jag murgröna på väggen, strutbräken, skuggröna och hosta.
Välkommen till Odla, visst skriver du på Rosforum också ?
MB1965
....mossa.... tongue.gif
Lasse A
Tack, hej, jo jag är ju rostok. Men trädgårdsforum går litet för fort så därför passar det bättre in att fråga om annat här, där det är mer uppdelat. .

Tack för de fina tipsen. Kör nog med ormbunkar längst in där det är som skuggigast. Sen några hosta längre ut, sen de där olika liljorna skall jag kolla upp i kväll o se vad det kan vara för något. LASSE rolleyes.gif
Lasse A
Finnslide och Parkslide!
Några högväxande som enligt litteraturen klarar helskugga.

Ogräs som kanske passar bra på skuggig plats??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon