Full version: Ryan Air
Kathy
TV4 kl 21:00 ikväll: "Ryanair på bar gärning".

Lågprisflygbolaget Ryanair får hård kritik i en tv-dokumentär.
AnitaO
Har flugit med dom till Glasgow en gång.
Kathy
Jag har aldrig flugit med dem, så jag har ingen erfarenhet.
Gillan
Ja, tyvärr så har jag gjort det sad.gif
Skavsta-Rotterdam. Det var för billigt för att jag
skulle låta bli. Men hade jag vetat att det var så här illa,
hade jag kanske tänkt mig för. Fast egentligen har jag
en ganska dråplig historia om hemvägen.

/Gillan
birgitek
Självklart flyger jag med dem. Västerås-London ett flertal gånger, funkar jättebra! Eftersom Ryanair är har en de nyaste och modernaste flygplansflottan känner jag mej helt säker.
Birgit Ek
Gillan
Ok då smile.gif

Egentligen började det redan på ditresan, då en mörkhyad
man i stolen bredvid mig tar upp sin mobiltelefon och pratar ett
språk som jag inte har en aning om vad det var ( alla vet kanske
att mobilen ska stängas av på planet). Ja, ja, inget märkvärdigt
med det, men mannen börjar helt plötsligt att byta plats i planet.
Han bytte säkert en tre fyra gånger, innan han försvann helt och
hållet ohmy.gif . Spelade ingen roll vart jag tittade, han var borta. Vart
han tog vägen vet jag efter två år fortfarande inte laugh.gif . Men nog
satte han min fantasi i rullning wub.gif .

På återresan satt vi lugnt och stilla och väntade på att kapten
skulle hälsa välkommen, då det rasslade till i högtalarna och
kaptenen förkunnar att det var nåt fel på motorerna. Det skulle
strax vara fixat. Efter ca tio minuter förkunnar han att det snart
är klart.
Hmm, fel på motorerna och fixat på en kvart wink.gif . Ja,ja? Vad vet
väl jag om sånt? wink.gif

Efter ytterligare tio minuter, återkommer kaptenen och hälsar
oss alla välkomna ombord på planet och vi skall alldeles strax
starta vår färd mot !! Lyssna nu! Oslo ohmy.gif . Men vad ända in i
h*vete är det som händer! Hur har jag hamnat på fel plan?
Mina ögon sökte sig runt om i planet för att se om nån annan
reagerade? Men, nejdå! Herre gud, jag måste få tag på en
flygvärdinna! Men alla var puts väck!

Strax återkom kaptens röst ur högtalarna och han bad om
ursäkt för att han inte visste vart vi var på väg blink.gif . Naturligtvis
skulle vi till Skavsta.

Om min fantasi sattes i rullning på ditvägen, så var det ingen-
ting mot vad den gjorde på tillbakavägen laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det var nästan så att jag lovade att bli religös om jag överlevde den
resan. wub.gif

Fantasin, den lever sitt eget liv den och har inget med sunt förnuft
att göra wub.gif

/Gillan
caprifol
Jag har flugit med dem många gånger sedan de startade Skavsta-London,
och det har alltid fungerat perfekt. Det är ingen service och personalen "föser på" en, rycker nästan servetter och ev skräp ur händerna på en innan man landar o s v, men de håller alltid tiden!
För att flyga korta sträckor behöver man ju faktiskt inte heller någon service. Har aldrig känt mig rädd för att flyga med dem, men däremot är det ju inte trevligt att läsa om hur de behandlar personalen! Undrar just hur det är hos andra lågprisbolag.
KURT
DN skriver också om hur anställda behandlas, och att de bara får vara sjukskrivna 4 dagar/år. Något de kan göra eftersom personalen inte är anställd i Sverige, förövrigt vill ju Centerpartiet ha just denna lagstiftning i Sverige för unga. Så att arbetsgivaren kan avskeda och anställa fritt.
Leia
Sambon (som jobbar med att lasta catering på arlanda) har sagt i flera år redan att han aldrig någonsinn skulle flyga med dem. Mest pga deras personalpolitik.
Han tycker inte att det spelar någon roll att de är så billiga, och då ska ni veta att han är väldigt "ekonomisk" i vanliga fall tongue.gif
humla
Har flygit med dem till Italien. Det var en skolresa som skolan betalade. Hade flygbiljetterna kostat mer hade inte resan blivit av.
Hannele
Jag tycker vanliga busschaufförer har det tufft med flera håltimmar mitt på dagen. sad.gif
Men jag åker buss ändå.
ninnisky
har flugit med Ryanair ett flertal gånger från Säve/Göteborg City till Frankfurt Hahn. Har inget att klaga på. Ordinarie biljett från Landvetter kostar allt melan 9.000 och 2.400
och Ryanairs kostatade då 450:- Att man sedan hamnar på Frankfurt/Hahn och inte Frankfurt/Main var ingen nackdel för mig biggrin.gif Kommer att flyga med dom igen!
Gillan
Jag reagerade mest på att de var så tidspressade
(personalen alltså).
Inte blev då jag dåligt bemött på nåt sätt. Men jag tyckte nog
att blev väl skrattretande när jag la ihop min hemresa
med personalens tidsbrist. Kanske var kapten så trött att
det var därför han inte visste vart han skulle laugh.gif laugh.gif

/Gillan
Angeleyetears
Jo jag har åkt med dem två gånger från Skavsta till Prestwick. Min mamma jobbade som markpersonal på Skavsta under ett år. Innan jobbade hon flera år inom SAS, och SAS brukar vi flyga mest med. Igår kom jag hem ifrån med föräldrarna ifrån London och då var det SAS.
ninnisky
På SAS en gång blev vi välkomnade till Rom av kapten, fast vi egentligen redan stod på plattan i Göteborg biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Hade gärna bytt!
Caprice
Är fö övertygad om att de flesta flygbolag skulle råka lika "illa ut" om de blev granskade på detta sätt... ink SAS...
ah56
CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 09:43)
Jag tycker vanliga busschaufförer har det tufft med flera håltimmar mitt på dagen. sad.gif
Men jag åker buss ändå.

(Svenska) busschaufförer har åtminstone kollektivavtal, det har inte Ryan Air. Enligt en representant för HTF som var med i morron TV är RA det enda flygbolag som trafikerar Sverige som inte har kollektivavtal.
Margaretha
Nja, inte kan jag påstå att jag - som dessutom är lite flygrädd - skulle vilja gå ombord på ett plan där personalen somnar av utmattning under flygningarna eller där vem som helst kan anställas och själv skriva ut ett säkerhetsintyg för att få komma in till planen.

Programmet var skrämmande till tusen!!! sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Margaretha @ 06-03-2006, 22:44)
Nja, inte kan jag påstå att jag - som dessutom är lite flygrädd - skulle vilja gå ombord på ett plan där personalen somnar av utmattning under flygningarna eller där vem som helst kan anställas och själv skriva ut ett säkerhetsintyg för att få komma in till planen.

Programmet var skrämmande till tusen!!! sad.gif

Håller med till 200%
Otäckt att se hur man tummar på säkerheten och sätter så många människors liv på spel. sad.gif mad.gif
krellus
Har flygit flera gånger med Ryan Air utan problem...

Det fanns kritik även för ett år sedan då jag flög senaste men vad säger man?
Fotbollsresa till england med polarna och det var BILLIGT!
birgitek
Allt som sänds på TV är ju faktiskt inte sant. Hur som helst bör man fundera vem som är uppdragsgivare, vad syftet är och vem som betalar.
När det gäller Ryan Air så har dom inga anmärkningar hos internationella flygsäkerhetsmyndigheter. SAS t.ex har fått ett tiotal anmärkningar dom senaste åren.
Birgit Ek
Kathy
CITAT (birgitek @ 07-03-2006, 08:14)
SAS t.ex har fått ett tiotal anmärkningar dom senaste åren.
Birgit Ek

Vad har SAS fått anmärkningar på då?
birgitek
CITAT (Scrollan @ 07-03-2006, 08:37)
CITAT (birgitek @ 07-03-2006, 08:14)
SAS t.ex har fått ett tiotal anmärkningar dom senaste åren.
Birgit Ek

Vad har SAS fått anmärkningar på då?

2006-01-16

SAS hotas av indraget drifttillstånd av de skandinaviska luftfartsmyndigheterna, skriver Svenska Dagbladet. Anledningen är att bolaget under förra året flög med tio flygplan som inte var luftvärdiga. SAS missade att inspektera planens motorer i tid.
Det var i november förra året som det kom fram att de tio planen inte underhållits enligt gällande direktiv. Därmed uppfyllde de inte kraven på flygsäkerhet och fick inte användas i kommersiell trafik.

Tillexempel ovanstående!
Birgit Ek
caprifol
Det är ju skrämmande om detta stämmer med verkligheten, men jag tar det nog med en stor nypa salt. Allt som skrivs och visas är ju inte sant, och sista ordet är väl inte sagt. Ryanair hävdar ju t ex att den sovande flygvärdinnan inte filmats under flygning på deras plan. Jag tror inte man kan tumma så mycket mer än andra flygbolag på säkerheten. Däremot tycks det vara rätt klart (enligt t ex HTF) att personalen har förskräckliga villkor.
Betty
Jag såg dokumentären... skrämmande! Jag har aldrig och kommer inte att flyga med Ryan Air. Vill inte gynna företag med sådan personalpolitik och en sån nonchalant syn på flygsäkerhet och sina kunder.
Margaretha
CITAT (caprifol @ 07-03-2006, 08:57)
Ryanair hävdar ju t ex att den sovande flygvärdinnan inte filmats under flygning på deras plan.

Jag uppfattade det så, att inte miljön runt omkring den sovande kunde identifieras, och att man därför från flygbolagets ställe försöker förneka att filmen tagits ombord på deras plan. unsure.gif
Reserv
Jag skulle inte se det som en fara för oss resenärer om en flygvärdinna tog en liten tupplur, vissa resor är mycket långa och om ändå resenärerna sover så varför inte. Reagerade ni på Ryan air så res inte med pakistan airlines nån gång då, det kan hända att det är dom du ska åka med om du ska till Filipinerna (nån av bytena). I dom planen sitter sätena lösa och det rullar lösa bultar på golven (faen vet va´dom ska va´till blink.gif )
birgitek
CITAT (Betty @ 07-03-2006, 09:48)
Jag såg dokumentären... skrämmande! Jag har aldrig och kommer inte att flyga med Ryan Air. Vill inte gynna  företag med sådan personalpolitik och en sån nonchalant syn på flygsäkerhet och sina kunder.

Vem "gynnar" Du då? Vilken kontroll genomför Du innan resan eller flyger Du inte alls?
Jag för min del är tacksam för Ryan Air eftersom det ger mej ekonomiska möjligheter att åka till underbara London några gånger per år,vilket jag inte skulle kunna göra med det "vanliga" flygets priser.
Birgit Ek
Betty
CITAT (birgitek @ 07-03-2006, 10:10)
Vem "gynnar" Du då? Vilken kontroll genomför Du innan resan eller flyger Du inte alls?

Jodå, visst flyger jag men jag gynnar inget speciellt namngivet flygbolag.
När det kommer fram sådana uppgifter i media som de i dokumentären om Ryan Air så väljer jag bort det bolaget - det är den enda "kontrollen" jag som privatperson kan göra.

Blir lite förvånad av att du skriver ordet du med stort D...varför gör du det?
Betty
CITAT (Reserv @ 07-03-2006, 10:02)
Jag skulle inte se det som en fara för oss resenärer om en flygvärdinna tog en liten tupplur, vissa resor är mycket långa och om ändå resenärerna sover så varför inte. Reagerade ni på Ryan air så res inte med pakistan airlines nån gång då, det kan hända att det är dom du ska åka med om du ska till Filipinerna (nån av bytena). I dom planen sitter sätena lösa och det rullar lösa bultar på golven (faen vet va´dom ska va´till blink.gif )

I dokumentären om Ryan Air var det chefsflygvärdinnan, den som har ansvaret för passagerarna i en akut nödsituation, som sov så djupt så hon höll på att falla i golvet - ingen liten tupplur alltså utan en följd av ett mycket långt arbetspass.

Tack för varningen om Pakistan airlines! Fast jag har inga planer på att resa till Fillipinerna. smile.gif
birgitek
CITAT (Betty @ 07-03-2006, 10:31)
I dokumentären om Ryan Air var det chefsflygvärdinnan, den som har ansvaret för passagerarna i en akut nödsituation, som sov så djupt så hon höll på att falla i golvet - ingen liten tupplur alltså utan en följd av ett mycket långt arbetspass.

Vet du vem som gjort filmen? Varför och vem som är uppdragsgivare?
Allt som som sänds på TV under beteckningen dokumentär är faktiskt inte objektivt, det förekommeren del beställningsjobb, och en hel del är sensationsjounalistik typ kvällspress. Jag föredra att lita på mitt eget omdömme, har väl gjort ett tjugofemtal flygningar med Ryan Air och aldrig varit med om något som gett anledning till oro.
Birgit Ek
Betty
CITAT (birgitek @ 07-03-2006, 10:56)
Vet du vem som gjort filmen? Varför och vem som är uppdragsgivare?
Allt som som sänds på TV under beteckningen dokumentär är faktiskt inte objektivt, det förekommeren  del beställningsjobb, och en hel del är sensationsjounalistik typ kvällspress.

CITAT
 -Om man inte betalar något för sin flygbiljett kan man inte räkna med att få något.
 Det säger en av Ryanairs anställda i brittiska Channel 4:s "Ryan air på bar gärning" som visas i TV4 i kväll.
 I dokumentären har de två reportrarna Mary Nash och Charlotte Smith under fem månader arbetat som kabinpersonal på irländska Ryanair.

Citatet ovan är hämtat från Aftonbladets artikel. Inte bara Aftonbladet skriver negativa reportage om Ryan Air,
Artikel i Dagens Nyheter.
Jag har inte någon egen erfarenhet av att flyga med Ryan Air - men jag tror faktiskt på det här TV-teamets film - så jag väljer bort Ryan Air.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon