|
Monica J
06-03-2006, 10:11
Hejsan! Jag såg bilder på kinesisk buskpion (paeonia suffruticosa) och kände att en sån vill jag ha! Är de svåra? Vad krävs speciellt? J ag tänkte ta bort mitt lilla hallonland för att ge plats åt en sån här pion och gärna en ros med för att förlänga blomperioden. Läget blir sol med lite skugga mitt på dagen. Jag såg på Hortogreens hemsida att det även finns kinesiska örtpioner, vad är skillnaden på en buskpion och en örtpion? Mvh Monica
En buskpion är som ett litet träd eller stor buske som inte vissnar ner under vintern. De kan bli ett par meter höga och rätt breda. De vill ha det skyddat men inte stå för nära andra buskar så att de får konkurrens. Örtpioner är de "vanliga" pionerna som fryser ner varje vinter. Det finns både rotäkta buskpioner och ympade. Vi har både och men våra är inte så gamla än så vi har inte fått uppleva de underbara, stora blommorna. Det ska bli kul att jämföra om det är någon skillnad på härdighet etc. på de rotäkta och de ympade. Täck gärna med lite löv under de första vintrarna när de är små. Här är en bild på vår Paeonia suffruticosa 'Da Hu Hong' - Rotäkta trädpion. Den kostade 500 kronor så vi är rädda om den och har byggt ett litet vindskydd!
Svante, zon 1
06-03-2006, 11:02
Var köpte ni den? Vi vill köpa en slikadan men vet inte var!
kerstin z5-6
06-03-2006, 11:23
De finns väl numer i de flesta plantskolor -men här är en länk med fina och dyra! varianter De är härdiga i z5-6 Pioner
CITAT (Svante @ zon 1,06-03-2006, 11:02) Var köpte ni den? Vi vill köpa en slikadan men vet inte var! Det kan vara svårt att hitta rotäkta. Många som säljs är ympade och därmed lite billigare. Vi köpte vår hos Tengwalls Garden Center i Arlöv.
Svante, zon 1
06-03-2006, 12:25
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2006, 11:23) De finns väl numer i de flesta plantskolor -men här är en länk med fina och dyra! varianter De är härdiga i z5-6 Pioner Jag har sett den sidan och mailade lite med innehavaren i höstas, men då var vi för sent ute, han hade slut. Någon som har handlat med honom och vet ur han är att ha att göra med?
Svante, zon 1
06-03-2006, 12:27
CITAT (Rossi @ 06-03-2006, 12:08) Vi köpte vår hos Tengwalls Garden Center i Arlöv. Tack för tipset. Planterade ni den på våren eller hösten (sidan Kerstin länkade till lobbar hårt för hösten)?
CITAT (Svante @ zon 1,06-03-2006, 12:27) CITAT (Rossi @ 06-03-2006, 12:08) Vi köpte vår hos Tengwalls Garden Center i Arlöv. Tack för tipset. Planterade ni den på våren eller hösten (sidan Kerstin länkade till lobbar hårt för hösten)? Jag har bestämt för mig att vi köpte den i somras men jag kan inte säga exakt när. Jag kan kolla hemma ikväll och se när fotot togs. Jag återkommer.
Svante! Kolla in den här tråden: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...8b57bc9917e4a31Tydligen köpte vi vår rotäkta buskpion i juni. Och tydligen gav vi 425 kronor och inte 500 för den som jag nu påstod!
AnnammA
06-03-2006, 12:53
Vi har ett par stycken buskpioner i vår trädgård, och det är en känslig primadonna  att ta hand om. Två av våra har blommat ett par gånger, men man skall inte vara hundra säker att den blommar om år efter vartannat... Vår äldsta blommade med sju tefatsstora härliga blommor försommaren 2004. 2005 ändrade vi om lite i den rabatten där den står - vi rörde inte busken!- men ändå, blev det inga blommor att beundra förra sommaren... Får se hur det blir i år... Det är en speciell känsla att på våren gå att räkna kommande eventuella blomsterknoppar... Tänk på att det kan gå några år innan din buske blommar, och köp hellre en större buske, för då kan den blomma desto tidigare. Lycka till! AnnA
CITAT (AnnammA @ 06-03-2006, 12:53) Vi har ett par stycken buskpioner i vår trädgård, och det är en känslig primadonna  att ta hand om. Två av våra har blommat ett par gånger, men man skall inte vara hundra säker att den blommar om år efter vartannat... Vår äldsta blommade med sju tefatsstora härliga blommor försommaren 2004. 2005 ändrade vi om lite i den rabatten där den står - vi rörde inte busken!- men ändå, blev det inga blommor att beundra förra sommaren... Får se hur det blir i år... Det är en speciell känsla att på våren gå att räkna kommande eventuella blomsterknoppar... Tänk på att det kan gå några år innan din buske blommar, och köp hellre en större buske, för då kan den blomma desto tidigare. Lycka till! AnnA Annamma! Vet du om dina är rotäkta eller ympade? Det sägs att de ympade är mer känsliga så jag undrar om dina kanske är just ympade eftersom de verkar vara lite kinkiga. Vi har som sagt en av varje så det ska bli spännande framöver att se om de beter sig olika!
Vill bara påpeka att det på den tidigare nämnda pionsidan står att trädpion ska planteras på förhösten. Planterade själv en (visserligen ympad) förra försommaren men den dog rätt snart... Vet inte om det kan ha varit att den sattes fel tid...
Ophelia
06-03-2006, 18:20
CITAT (Immix @ 06-03-2006, 18:02) Vill bara påpeka att det på den tidigare nämnda pionsidan står att trädpion ska planteras på förhösten. Planterade själv en (visserligen ympad) förra försommaren men den dog rätt snart... Vet inte om det kan ha varit att den sattes fel tid... Har för mig att ympade kan vara känsliga. Ska man satsa på hållbara ex så bör de vara rotäkta. Gud vad de är tjusiga!!
kerstin z5-6
06-03-2006, 19:23
Alla pioner mår bäst av höstplantering
gunnelö
06-03-2006, 19:42
Ja höstplantering, viktigt med att djupet blir rätt och väldränerad jord är de råd jag hört beträffande plantering. Vår trädpion har fått allt detta och växer mycket bra och blommade redan första sommaren. (Plantan var rätt stor när vi köpte den).
Gunnel Ö
CITAT (Immix @ 06-03-2006, 18:02) Vill bara påpeka att det på den tidigare nämnda pionsidan står att trädpion ska planteras på förhösten. Planterade själv en (visserligen ympad) förra försommaren men den dog rätt snart... Vet inte om det kan ha varit att den sattes fel tid... Vi satte som sagt vår den 6 juni och den mår alldeles utmärkt! Men så är den också rotäkta och inte lika kinkig som de ympade.
fruberglund
07-03-2006, 11:08
Den här var ju bara helt underbar, måste nog bli en sån sen *suck*.  Inte bra att vara på det här forumet ibland, trädgården är ju knökafull snart
AnnammA
20-03-2006, 09:17
CITAT (Rossi @ 06-03-2006, 13:13) CITAT (AnnammA @ 06-03-2006, 12:53) Vi har ett par stycken buskpioner i vår trädgård, och det är en känslig primadonna  att ta hand om. Två av våra har blommat ett par gånger, men man skall inte vara hundra säker att den blommar om år efter vartannat... Vår äldsta blommade med sju tefatsstora härliga blommor försommaren 2004. 2005 ändrade vi om lite i den rabatten där den står - vi rörde inte busken!- men ändå, blev det inga blommor att beundra förra sommaren... Får se hur det blir i år... Det är en speciell känsla att på våren gå att räkna kommande eventuella blomsterknoppar... Tänk på att det kan gå några år innan din buske blommar, och köp hellre en större buske, för då kan den blomma desto tidigare. Lycka till! AnnA Annamma! Vet du om dina är rotäkta eller ympade? Det sägs att de ympade är mer känsliga så jag undrar om dina kanske är just ympade eftersom de verkar vara lite kinkiga. Vi har som sagt en av varje så det ska bli spännande framöver att se om de beter sig olika! Jag vet faktiskt inte om de är ympade eller rotäkta...Dåligt, va?(Och det är egentligen bara en som jag har ett riktigt namn på...Den som varit skraltigast av dem..De andra har jag köpt har antingen hetat tex gul träpion el bara träpion. Någon har jag dessutom inte kunnat låta bli att köpa som fynd för halva priset. Jag ska försöka scanna in en bild - genom en bekant- på min största träpion i blomning. När jag köpte den, förresten, för en del år sedan, var det här med buskpion ett rätt så okänt begrepp. Nu när pionintresset mer vaknat överallt finns det ju större utbud och mer info om hur man ska sköta sina buskpioner.) Och nu börjar tiden igen att börja kolla in kommande eventuella knoppar, räkna och begrunda, och VÄNTA....!!! Jag har även några småplantor i kruka, som bo i växthuset över vintern, och en av dem är det nog läge för blomning i år, för nu börjar den bli ett par år. Det var en planta som jag och barna råkade trampa till i ett par omgångar, och sedan trodde jag att den dog(den stod också på ett dumt ställe!)men så hittade jag både blad och rötter, och så blev den krukad. Hälsn AnnA
thomaswahlqvist
20-03-2006, 09:30
Mitt tipps. När vi skaffat något extra fint som en trädpion tex så gör vi det stora felet att sätta den i allt för `bra`jord. -Bara det bästa är gott nog till min fina planta. De kan vara lite kinkiga och rötterna ruttnar lätt i för bra jord.
Betr. Plantering och skötsel av Kinesisk buskpion.
Har hittat denna text någonstans på Internet. Har glömt var.
Buskpionerna behöver tid för att inrotas och de växer lite långsammare under det första året efter plantering. Välj planteringsplatsen med omsorg för att buskenpionen växer under åren mycket och blir en stor buske. Reservera 1,5 m² för en buske och mellanrummet mellan två plantor bör vara ca 1,5 m. Plantera inte allt för nära andra buskar eller träd eftersom deras rötter tävlar om näring och vatten och störar buskpionens växt. Byt jorden om du planterar på ett ställe där det tidigare vuxit pioner. Trädpioner bör planteras på en plats som är väldränerad, pionen tål inte att bli blöt om rötterna. Som växtunderlag rekommenderas sluttningar och upphöjda bäddar. Som har jämn och tät lerjord täckdikningen bör vara väl organiserad. Som växtunderlag passar vanlig humusrik trädgårdsmylla, pH 6,5-7. Om nödvändig du kan berika jorden med kompostmylla, torv, sand eller lera. Se upp med för riklig gödsling vid planteringen, en för stark jord försämras plantans inrotning. Den kinesiska rotäkta buskpionen planteras på det tidigare växtdjupet och då blir rötternas och stjälkarnas skarvning ca. 2-5 cm under jorden. Också de nya skotten som växer från rötterna täcks med jord. Du kan plantera buskpionen från ett halvskuggig till soligt ställe som är vindskyddat. En liten skuggning förbättrar blomfärgerna och förlänger blomningen. Välj planteringsplatsen med omsorg eftersom buskpionen inte tål flyttning. Plantera plantorna så snabbt som möjligt för att inrotningen kan komma igång. Du kan lägga plantorna i blöt för ca en halv timme före planteringen, för att göra plantorna smidigare. Håll plantorna fuktiga och i skugga tills du kan plantera dem. Planteringsgropen skall vara 60 cm djup och bred. Plantera buskpionen i upphöjd bädd, så att rötternas och stjälkarnas skarvning kommer i nivå över gräsmattan. Notera jordpackningen efter första vintern. Planteringsområdet bör vara tillräckligt stort för att rötterna kan utbredas till sin fulla längd. Samla ihop jorden till en liten stack vart du placerar plantan. Stöd plantan med andra handen och strö mylla på rötterna. Till sist packar du jorden med vatten och försäkra dig att det inte blir några luftfickor i gropen (plantan inrotas inte och den kan dö). Senare när jorden börjar frysa till, bör du mylla ner plantan ungefär 20 cm med torvmylla. Utöver detta kan du andvända snö, barr, halm, fibertyg… för att skydda plantan. Under senare vintrar rekommenderas skydd när temperaturen sjunker närmare - 30 ºC, detta gäller speciellt unga plantor. Snö är alltid ett bra skydd. Kom ihåg riskerna vid för tätt skyddning och kontrollera sorkarna. Du kan gödsla buskpionen med benmjöl, välbränd häst- eller kospilling och kompostmyllla. Du kan också använda syntetisk gödsel som har mindre kväve än fosfor och kalium (NPK). För mycket kväve ger mycket stark bladtillväxt på bekostnad av blomningen och försämras plantans vintertålighet och rotväxt. Ge hälften av gödslingen på sommaren efter blomningen, då buskpionen börjar förbereda sig för en ny växtperiod genom att lagra näring i rötterna och genom att producera nya knoppar. En fjärde del av gödslingen ger du som höstgödsling (PK), vilket förbättrar vintertåligheten och den sista fjärdedelen som en fosforhaltig vår gödsling före blomningen. Som följd av en för riklig kvävegödsling under våren växer de stjälkarna för kraftig och tåligheten försämras. Du kan också använda vattengödsling då du gödslar oftare men i mindre mängder. Under första växtperioden är gödslingkravet mindre än under de senare perioderna. Gödsla hellre lite än för mycket. Mörka, blågröna blad är ett tecken på en för riklig kvävegödsling och bleka, gulgröna blad vilka är svaga och får tidigt sin höstfärg, berättar om brist på näring. Bred gödseln utåt stjälkarnas kretsen men se upp för de rötter som växer nära ytan. Lycka till! Hälsningar CATO
Sån tur att jag inte läste detta innan jag planterade vår buskpion. Då hade jag aldrig vågat mig på den Den är oerhört misshandlad i jämförelse, där det värsta nog är att den står ca 40 cm från en rosenkvitten. Båda står i en liten rabatt mellan ett förråd och en gångväg. Rabatten är nog inte mer än en halvmeter bred (och två meter lång). I jorden finns, förutom lera, mängder med lökar av olika slag (tulpaner, narcisser, krokus och några konstiga rosa allium som allltid ligger ner när dom blommar. Och så några snödroppar. Plus att halva rabatten täcks av min nu 20-åriga vinteriberis. Vatten får dom året om från slangen som för ut överblivna droppar från varmvattenberedaren inne i förrådet. Sommartid hjälper jag till med vattningen förstås. Pionen är så vacker! Den skulle naturligtvis inte stå där den står men nu gör den det och förefaller ha vant sig vid sina grannar. Årets knoppar har redan börjat visa sig.... Och nej, den har aldrig fått ngt skydd om fötterna på vintern, inte mer än det skydd snön ger Bee, zon 2-3
CITAT (Svante @ zon 1,06-03-2006, 12:25) CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2006, 11:23) De finns väl numer i de flesta plantskolor -men här är en länk med fina och dyra! varianter De är härdiga i z5-6 PionerJag har sett den sidan och mailade lite med innehavaren i höstas, men då var vi för sent ute, han hade slut. Någon som har handlat med honom och vet ur han är att ha att göra med? Jag köpte tre olika pioner av honom i höstas. Samma dag planet från Kina hade landat i Helsingfors sände han pionerna vidare, omsorgsfullt förpackade. De var stora och såg fina ut men det slutgiltiga betyget kommer ju om någon månad... Huh, pirrigt är det! Jag återkommer med rapport om överlevnaden! Mulle
Nu har jag befriat mina från vintertäckningen (kompostströ) och det är friska bladknoppar överallt! Mulle
kerstin z5-6
18-04-2006, 16:09
så roligt ! jag hoppas du får nån knopp med
Ja, grattis! Vår rotäkta ser ut att må riktigt prima medan den ympade ser lite mer trött ut tycker jag. Men så är de rotäkta mer tåliga också. Vi får se vad som händer framöver!
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2006, 16:09) så roligt ! jag hoppas du får nån knopp med  Jag är psykiskt förberedd på att vänta i flera år på den utlovade blomningen! Mulle
CITAT (mulle @ 18-04-2006, 16:34) CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2006, 16:09) så roligt ! jag hoppas du får nån knopp med  Jag är psykiskt förberedd på att vänta i flera år på den utlovade blomningen! Mulle Hur gammal är din buske? Vi köpte vår rotäkta ifjor och då var den fyra år gammal. Jag vågar inte tro på någon blomma i år men nästa kanske!
ewa zon 3
18-04-2006, 17:17
CITAT (mulle @ 12-04-2006, 09:39) CITAT (Svante @ zon 1,06-03-2006, 12:25) CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2006, 11:23) De finns väl numer i de flesta plantskolor -men här är en länk med fina och dyra! varianter De är härdiga i z5-6 PionerJag har sett den sidan och mailade lite med innehavaren i höstas, men då var vi för sent ute, han hade slut. Någon som har handlat med honom och vet ur han är att ha att göra med? Jag köpte tre olika pioner av honom i höstas. Samma dag planet från Kina hade landat i Helsingfors sände han pionerna vidare, omsorgsfullt förpackade. De var stora och såg fina ut men det slutgiltiga betyget kommer ju om någon månad... Huh, pirrigt är det! Jag återkommer med rapport om överlevnaden! Mulle Åker han till Kina och köper upp plantor varje år? När på hösten får man plantorna? Jag antar att man kan beställa nu. De ljusgula såg helt magiska ut. /Ewa
Gloriana
18-04-2006, 21:13
På refererad hemsida står att barken är bitter och ratas av harar och älgar. Inte av rådjur kan jag tillägga för de lyckades knipsa av varenda topp trots att jag nätat busken. Hur kräken nått ner till knopparna är för mig en gåta. Nätet stack säkert upp 80 centimeter ovanför högsta toppen på busken. Varning härmed utfärdad!
CITAT (Rossi @ 18-04-2006, 16:50) Hur gammal är din buske? Vi köpte vår rotäkta ifjor och då var den fyra år gammal. Jag vågar inte tro på någon blomma i år men nästa kanske! Jag har ingen aning om åldern. Men han sa att det tar ca tre år tills man får njuta av blommorna. Och, ewa (Jag kan inte dubbelcitera) , han åker inte till Kina men han tar bara in de plantor som är förhandsbeställda. Varje år. Han har figurerat en hel del i trädgårdsmedia och kan nog anses vara en pålitlig person. Till hans fördel kan också läggas det faktum att han avrådde mig från en beställning och tyckte att jag skulle börja med just dessa säkrare kort. Ring honom - det gjorde jag. Det är ju ändå fråga om ganska dyra plantor! Mulle
katja35
20-04-2006, 11:07
Skulle pioner redan tittat ut eller är det för tidigt? Göteborgare.
CITAT (katja35 @ 20-04-2006, 11:07) Skulle pioner redan tittat ut eller är det för tidigt? Göteborgare. Det beror nog lite på var du bor och om det är luktpioner, bondpioner eller buskpioner. Hos oss i Skåne har alla varianterna tittat upp ur jorden. (Ja, buskpionerna är ju ALLTID ovanför jord men de har börjat att spricka upp.)
katja35
20-04-2006, 13:53
Alla här på sajten pratar "zoner". Vilken zon hör jag till om jag bor i Göteborg?
Ewa smålänska höglandet
05-05-2006, 08:28
Ska nu plantera min rotäkta kinesiska buskpion
Caprice
05-05-2006, 10:45
CITAT (katja35 @ 20-04-2006, 15:53) Alla här på sajten pratar "zoner". Vilken zon hör jag till om jag bor i Göteborg?  Du kan titta här, men följ den inte slaviskt... (klicka på zonkarta till vänster) Bor du i Göteborg kan du antagligen prova zon 1 växter... I vanliga fall kan det mkt väl vara upp till iaf tre ( kanske fyra) olika zongrader i en och samma trädgård... Uppe på det blåsiga berget är det en zon, nedanför berget där det är lite skyddat en annan, på gräsmattan en, och nära hus / garagevägg en annan zon.... Men man ska alltid testa!
Caprice
05-05-2006, 10:46
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 05-05-2006, 10:28) Ska nu plantera min rotäkta kinesiska buskpion  Trevligt...! Vilken sort blev det...?
Ewa smålänska höglandet
05-05-2006, 18:45
FEN DAN BAI
Agneta z5-6
05-05-2006, 19:56
Guuud...vilka vackra pioner...men ack så dyra.
myskmadra
12-06-2006, 23:30
Nyss hemkommen med inköpt kinesisk trädpion blir jag lite förvirrad över hur jag ska göra nu. Ska jag vänta med att plantera tills i höst dvs låta den stå kvar i sin kruka lite skyddad tills dess. Eller plantera den nu på tilltänkta platsen. Hur blandar man till en bra jord. Vi har "styv lera" skulle jag tro och jag hade tänkt byta ut den i gropen till köpt planteringsjord? Bra idé? Ev höjer jag upp bädden något. Några tips från trädpionägare i Stockholmstrakten och ca zon 3? undrar Myskmadra
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2006, 17:09) så roligt ! jag hoppas du får nån knopp med  Två knoppar på en av buskarna! Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|