|
vihemma
06-03-2006, 11:51
Hej
Vi har problem med att hitta blommor (förutom kaktusar) att ha i vårt vardagsrum som förutom sol h e l a dagen även har en kamin som används frekvent under vintern.
Trots prat om att man skall dra ner persiennerna så händer det att det glöms och slarvas med dessa ibland i familjen, och vi har lessnat på att försöka ha Fredskallor (som är så fina och passar annars bra) så nu vill vi verkligen försöka få grönt till tre fönster utan att ha enbart kaktusar i dom.
Vad kan vi ha för blommor i våra fönster?
PS. Läste i en annan tråd om: ”Hoyor, olika blad kaktusar, jul-, november- och påskkatusar, epiphyllum, Liksom pelargoner som finns i alla storlekar och former även pilea,vandradejude och hjärtan på tråd.” För att vara extra besvärliga så har vi sådana på andra ställen och skulle vilja variera lite med andra sorter.
Kaminen torde väl vara bra för luftfuktigheten iaf?
Crassula, svärmorstunga och aloe trivs åtminstone på mina gassande sydfönster, förutom nämnda pilea och lyktranka, men det var kanske rätt "banala" förslag. Och så Jatropha! En favorit för mig men kanske inte i allas smak...
-jb-
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 14:25
paradisträd,suckulenter av olika slag även medelhavväxter och palmer hoyor kan med funka är ni dåliga på att persinner att ta nert dom så låt dom vara nere till hälften av fönstret alltid
vihemma
06-03-2006, 15:17
CITAT (Hum @ 06-03-2006, 13:43) Kaminen torde väl vara bra för luftfuktigheten iaf?
Crassula, svärmorstunga och aloe trivs åtminstone på mina gassande sydfönster, förutom nämnda pilea och lyktranka, men det var kanske rätt "banala" förslag. Och så Jatropha! En favorit för mig men kanske inte i allas smak...
-jb- Nja, kaminen i sig tillför värme men ingen bra luftfuktighet måste nog skaffa en luftfuktare för vi har provat med Bromelior, Kalanchoë och en afrikansk sort som jag inte kommer ihåg vad den heter. Ja just ja, Svärmorstunga är ju tålig, och dom andra verkar ju vara riktigt läckra... får nog göra ett besök till blombutikerna någon dag. Det behöver inte vara så avancerade blommor för att vara vackra blommor, banala eller ej så tycker jag då om enkla blommor som Euphorbia leuconeura, Yucca elephantipes och Hyophorbe verschaffeltii m.m Tack för tipsen.
vihemma
06-03-2006, 15:25
CITAT (flaxss @ 06-03-2006, 14:25) paradisträd,suckulenter av olika slag även medelhavväxter och palmer hoyor kan med funka är ni dåliga på att persinner att ta nert dom så låt dom vara nere till hälften av fönstret alltid Ååh paradisträd nu när jag ser bilden kommer minnena tillbaka om Mormors bamsing till blomma. *Lägger till på listan* Suckulenter, Hoyor... *mer till listan* skall höra med blomaffären nån dag. Palmer har vi dock i drivor på övervåningen och i hallen. Får nog göra så så att det inte händer nån mer olycka. Tack för tipsen.
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 15:51
här är mitt paradisträd i en dålig bild kunde bara få med bladen  men fina är dom
Lady Hamilton
06-03-2006, 15:56
CITAT (vihemma @ 06-03-2006, 15:17) ...Nja, kaminen i sig tillför värme men ingen bra luftfuktighet måste nog skaffa en luftfuktare för vi har provat med Bromelior, Kalanchoë och en afrikansk sort som jag inte kommer ihåg vad den heter.......  Man kan ha en bordsfontän som porlar på och ger luftfuktighet. Bara man kommer ihåg att fylla på vatten emellanåt.
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 15:58
CITAT (Hamilton @ 06-03-2006, 15:56) CITAT (vihemma @ 06-03-2006, 15:17) ...Nja, kaminen i sig tillför värme men ingen bra luftfuktighet måste nog skaffa en luftfuktare för vi har provat med Bromelior, Kalanchoë och en afrikansk sort som jag inte kommer ihåg vad den heter.......  Man kan ha en bordsfontän som porlar på och ger luftfuktighet. Bara man kommer ihåg att fylla på vatten emellanåt. det hadde jag en som man hadde iskuber i den var jätte mysig satte den blan växterna så kom det rök ur eller ånga var det nog
vihemma
07-03-2006, 10:44
CITAT (flaxss @ 06-03-2006, 15:51) här är mitt paradisträd i en dålig bild kunde bara få med bladen :wub: :wub: men fina är dom  Oj! va fin den är.
vihemma
07-03-2006, 10:47
CITAT (Hamilton @ 06-03-2006, 15:56) CITAT (vihemma @ 06-03-2006, 15:17) ...Nja, kaminen i sig tillför värme men ingen bra luftfuktighet måste nog skaffa en luftfuktare för vi har provat med Bromelior, Kalanchoë och en afrikansk sort som jag inte kommer ihåg vad den heter.......  Man kan ha en bordsfontän som porlar på och ger luftfuktighet. Bara man kommer ihåg att fylla på vatten emellanåt. Ja det var en bra idé kanske lite snyggare och roligare än en traditionell luftfuktare. Tack snälla ni för tipsen, i eftermiddag bär det av till blomaffärerna.
Whiskuchi
07-03-2006, 19:24
Har du rosengeranier? (Pelargonium graveolens) Eller bara "vanliga" pelargoner? Mina rosengeranier mådde alldeles prima i min gamla lägenhet, där kunde temperaturen nå upp mot 37 grader på somrarna. Dessutom stod de mellan rutan och den fördragna gardinen. VARMT!!!
Hibiskus vill också ha mycket sol...Min pappa i Sverige har ett stort panoramafönster i söderläge, och där har han bla. Hibiskus, kaffeplanta, gullranka. Själv har jag en speciell kärlek till hibiskusar, och pappas blommar hela sommaren...Ibland drar dom ner markiserna lite förstås, men inte alltid..
vihemma
09-03-2006, 00:09
CITAT (Whiskuchi @ 07-03-2006, 19:24) Har du rosengeranier? (Pelargonium graveolens) Eller bara "vanliga" pelargoner? Mina rosengeranier mådde alldeles prima i min gamla lägenhet, där kunde temperaturen nå upp mot 37 grader på somrarna. Dessutom stod de mellan rutan och den fördragna gardinen. VARMT!!!  Nej har tyvärr inte en sån grann blomma själv.  Tack för tipset, den såg ju läcker ut. *Till listan*
Alexander-VG-zon3
09-03-2006, 00:15
CITAT (lissa @ 07-03-2006, 20:30) Hibiskus vill också ha mycket sol...Min pappa i Sverige har ett stort panoramafönster i söderläge, och där har han bla. Hibiskus, kaffeplanta, gullranka. Själv har jag en speciell kärlek till hibiskusar, och pappas blommar hela sommaren...Ibland drar dom ner markiserna lite förstås, men inte alltid..  har du foto på den för den skulle jag vilja se en ritkgt stor en
vihemma
09-03-2006, 00:15
CITAT (lissa @ 07-03-2006, 20:30) Hibiskus vill också ha mycket sol...Min pappa i Sverige har ett stort panoramafönster i söderläge, och där har han bla. Hibiskus, kaffeplanta, gullranka. Själv har jag en speciell kärlek till hibiskusar, och pappas blommar hela sommaren...Ibland drar dom ner markiserna lite förstås, men inte alltid..  :) Oj va dom såg fina ut kollade på Blomsterfrämjandet efter bilder på dom nämnda blommorna, me like it *Fler till listan* Ja happ då vet jag vart jag skall fara imorgon.
Alexander-VG-zon3
09-03-2006, 00:18
Har inga kort på pappas..och på mina har jag bara ett stort och resten närbilder på mina här i albumet. Den stora är just omplanterad och lite hängig just nu..när dom börjar röra på sig tar jag nya kort och stoppar in
Alexander-VG-zon3
10-03-2006, 12:10
lissa dina sånna som blev skade i vinden har dom kkommit hosss dig under dagen och dom du klippte ner inann för länge sen hur gjorde du för att dom skulle komma tillbaka och hur lång tid tog det
Flaxss Dom som var helt slokiga av den kalla nattvinden fick stå i solen lite mer skyddade, och dom ser helt OK ut nu... Det var dom som jag klippte ner, men jag vill minnas att dom reagerade olika, den största tog nästan ett år på sig att bli "normal" igen, men jag klippte den naturligtvis alldeles för hårt, och eftersom den var så stor hade den ju mycket mer att ta igen än dom små. Ju mer jag läser, ju mer inser jag att jag är väldigt dålig på att ge dom gödsel...och det gör naturligtvis att allt tar längre tid. Jag är lite orolig för den stora Hibiskusen. Den gillade absolut inte omplanteringen.. Jag har satt in nya bilder, även på Hibiskusarna
Alexander-VG-zon3
11-03-2006, 01:44
oki jag tror att jga kaksne klippte min för hårt skulle knakse lämnat den i föntret unnder lampan fast varmare  får se om mina klara sig har satt en plastpåse över den och jag hoppas verkligen att den kommer igen annar så får jag köpa en ny
Alexander-VG-zon3
11-03-2006, 01:44
tack för hjälpen lissa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|