kristerh
Nån som vet om det finns någon "nätaffär" som säljer lysrör.
krister
ewa zon 3
Här hittar du alla möjliga armaturer och lysrör. Inte billigt, billigt. Men jag är nöjd med de fuktsäkra armaturerna m reflektor jag skickade efter. Det går ju att köpa alla tillbehör där också. Lysrör, kontakter sladd mm
Expressel

/Ewa smile.gif
ewa zon 3
från dom här Duolight har jag skickat efter lågenergilampor. Kom idag, så jag är nöjd. Inte heller billigt, billigt men det är bekvämt att skicka efter tongue.gif

/Ewa
kristerh
Tack för tipsen rolleyes.gif men ingenstans hittar jag lysrör i 28W endast 30W wink.gif står på rampen jag köpt att det ska vara 2x28w, är det någon som vet om jag kan ha 30W, det har väl med längden på lysrör att göra wink.gif
har vi någon xpert här som kan förklara,
har jag blivit blåst wink.gif isåfall åker jag tillb med rampen fortare än...
krister
ewa zon 3
Jag är inte expert men i alla fall lärt mig att det är längden som avgör. Någon frågade tidigare här på forumet om en lysrörsarmatur som det stod 2X65W på, tror jag det var, nu motsvarar det vanliga 58W lysrör (samma längd alltså). Så vet du bara den exakta längden så borde det fungera Eller ring en elbutik och fråga vetja smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Ja , du kan ha 30 w rör ... men det var ena små lysrör det smile.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 11:46)
Ja , du kan ha 30 w rör ... men det var ena små lysrör det smile.gif

Små wink.gif de är ju ca 116 cm långa
krister
kerstin z5-6
Dåså .. de enda 30 w jag sett satt i skrivbordlampor med minilysrör smile.gif
men är de nog ljusstarka-det lär du ju märka
kristerh
Man blir ju lite misstänksam wink.gif ska åka till någon elaffär efter jobbet o se vad de säger.
krister
kerstin z5-6
Kolla ljusstyrkan där mellan ett 58 w rör - o ditt .
kristerh
Var hos en stor elaffär igår o frågade, och killen sade att just rören jag skulle ha till min ramp tillhör den nya generationens lysrör, de är mycket tunnare än "gamla" rör men ger samma ljusstyrka wink.gif
Men han visste inte om de fanns som "växtrör" han skulle kolla det tills idag, annars får det bli vanliga rör, (jag vet att de är lika bra) men jag tycker att plantrören ger ett snyggare sken wink.gif
krister
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 20:09)
Kolla ljusstyrkan där mellan ett 58 w rör - o ditt .

Que? jag har ju "bara" 28w i rampen jag köpt, har även en annan ramp med 2x58 w hemma så jag vet att det lyser bra wink.gif och förmodligen mycket sämre med 28w, men 2x28 w gillar nog orkideérna wink.gif
krister
ewa zon 3
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 11:14)
annars får det bli vanliga rör, (jag vet att de är lika bra) men jag tycker att plantrören ger ett snyggare sken wink.gif
krister

Snyggt är inte att förakta laugh.gif
Hoppas det blir bra i alla fall.
Varför måste ljusstarkare lysrör vara så långa?mad.gif
Kunde man inte få samma ljusstyrka i ett kortare. Men det finns väl någon tekniska med det hela. Funderar bara tongue.gif

/Ewa
Katti med torpet
CITAT (ewa zon 3 @ 06-03-2006, 17:26)
Här hittar du alla möjliga armaturer och lysrör. Inte billigt, billigt. Men jag är nöjd med de fuktsäkra armaturerna m reflektor jag skickade efter. Det går ju att köpa alla tillbehör där också. Lysrör, kontakter sladd mm
Expressel

/Ewa smile.gif

Vilka lysrörsarmaturer har du köpt hos dem? Comet IP 44 eller Stratos IP 65?
Hur har du gjort med kupan, plockat bort den eller har du den kvar?

Comet-armaturen så väldigt tunn ut, bra ur utrymmessynpunkt men jag misstänker att ljuset sprider sig hej vilt åt sidorna och man vill ju rikta ljuset nedåt mot plantorna (och slippa se de hemska lysrören)
ewa zon 3
Jag köpte ingen av dom, utan Indusriarmaturen IP23T Jag ville ha en armatur som var fuktskyddad med bra reflektor till ett uterum (strilsäker ska tydligen 3:an i 23:an betyda) Hm..... undrar om jag kan vattna på dom med vattenkanna då laugh.gif Dyr men jag hade inget val när jag ville ordna bra belysning snabbt. Annars hade jag nog valt Baton med reflektor IP20, för vanligt inomhusbruk. Dom du tittat på har ju ingen reflektor så det blir nog som du säger att ljuset sprider sig plus att du kommer se lysrören
Vad behöver du armaturer till? Var det växthus eller, eftersom du tittat på de med högre IP-nummer? Undrar vad som händer med skyddsklassen om du tar bort skyddskåpan? unsure.gif

/Ewa
Katti med torpet
Aha, det är jag som inte har koll på IP-serien. Trodde att man var tvungen att ha 44 eller högre tongue.gif

Den du har köpt har jag kollat på men förkastat just pga det låga ip-nummret men betyder 3:an strilsäker så måste det ju räcka?
Jo, jag skall ha den/dem i växthuset, med risk för vatten ovanifrån (dräll från vattenkanna eller läckage från otäta fönster)

Den har alltså ingen plasthuv undertill utan är öppen? Perfekt i så fall.
Enda nackdelen (bortsett från priset) är väl att den är rel. utrymmeskrävande på höjden...
Hur har du monterat den, kjedjor eller?
noora
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 11:14)
Var hos en stor elaffär igår o frågade, och killen sade att just rören jag skulle ha till min ramp tillhör den nya generationens lysrör, de är mycket tunnare än "gamla" rör men ger samma ljusstyrka wink.gif
Men han visste inte om de fanns som "växtrör" han skulle kolla det tills idag, annars får det bli vanliga rör, (jag vet att de är lika bra) men jag tycker att plantrören ger ett snyggare sken wink.gif
krister

Vi har såna i takarmaturen i köket. Fördelen är att de tänds på en gång, man slipper "discoblinket" man får när man tänder vanliga lysrör. De lyser precis lika bra som vanliga lysrör tycker jag smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (noora @ 10-03-2006, 10:00)
...Vi har såna i takarmaturen i köket. Fördelen är att de tänds på en gång, man slipper "discoblinket" man får när man tänder vanliga lysrör. De lyser precis lika bra som vanliga lysrör tycker jag smile.gif.......

Jag har inget "disco" ( unsure.gif eller var det disk-ho?) blink när mina lysrör tänds. Och jag har Philips TLD 840
kerstin z5-6
Plasthuven nertill tar man bort ...
Det finns inga sk växtrör , som är bättre på något sätt , bara enligt elaffärer-därför ska man inte berätta vad man ska ha dem till
och varken jag eller hamilton har av förklarliga skäl kvar några lysrör i köket smile.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Lady Hamilton
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
Har nu beställt dagsljusrör, de kommer nästa vecka.
krister
noora
CITAT (Hamilton @ 10-03-2006, 10:07)
Jag har inget "disco" ( unsure.gif eller var det disk-ho?) blink när mina lysrör tänds. Och jag har Philips TLD 840

Det finns säkert kvalitetsskillnader i "vanliga" lysrör och armaturer också smile.gif Lysröret i taket i garaget har många sekunders blinkande för sig innan den tänds ordentligt. De i köket blinkar inte till ens en enda gång, de tänds direkt.
kristerh
Den nya rampen har ingen glimtändare, (heter det så) det är nog därför de tänds direkt utan blinkande wink.gif
krister
Katti med torpet
Är det någon som kan förklara vad beteckningar av typen "TLD 840" står för?
Kerstin brukar skriva att hon gillar 800 eller om det nu är 900 serien men jag fattar inte riktigt vad det innebär. Har det med färgspektra att göra eller?
Lady Hamilton
Philips TLD 840 betyder att det är "fullfärgslysrör"
Alltså att det ger "fullvärdigt färgspektrum"till växterna och kan användas även i rum som inte har dagsljus.
Ärligt talat så vet jag inte vilken skillnad det är på 800 o 900 serien.
Men eftersom att kerstin anväder sig av 900-lysrör och tycker att de är bra så är dom säkert det. smile.gif
Sedan har andra sagt sig vara nöjda med andra lysrör utan att "specifisera" vad de använder för lysrör.
Men de flesta av oss här är "rörande"överrens om att "special-rören" är bortkastade pengar till ingen nytta
kristerh
CITAT (Hamilton @ 10-03-2006, 16:24)
Men de flesta av oss här är "rörande"överrens om att "special-rören" är bortkastade pengar till ingen nytta

fast de ger ett behagligt sken wink.gif
krister
Lady Hamilton
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 16:27)
.....fast de ger ett behagligt sken wink.gif
krister

Okej kristerh smile.gif
Nu menade jag de dyra "specialrören" som kostar 100-tals kronor...........
Floura rören har jag ingenting emot om någon vill använda wub.gif
(Jag menar i brist på Philips TDL 840 laugh.gif )
ewa zon 3
CITAT (Katti med torpet @ 10-03-2006, 06:09)
Aha, det är jag som inte har koll på IP-serien. Trodde att man var tvungen att ha 44 eller högre  :P

Den du har köpt har jag kollat på men förkastat just pga det låga ip-nummret men betyder 3:an strilsäker så måste det ju räcka?
Jo, jag skall ha den/dem i växthuset, med risk för vatten ovanifrån (dräll från vattenkanna eller läckage från otäta fönster)

Den har alltså ingen plasthuv undertill utan är öppen? Perfekt i så fall.
Enda nackdelen (bortsett från priset) är väl att den är rel. utrymmeskrävande på höjden...
Hur har du monterat den, kjedjor eller?

Har mina i kedjor 2 st bredvid varandra på längden ovanför ett bord. Fråga innan du köper vilka som är ok till ett växthus. Det är ju betydligt fuktigare där än i mitt uterum. Mina skall tåla att man duschar växterna med sprayflaskan men i ett växthus kan det ju bli kondens som droppar ned på armaturen. Någon växthusägare här på forumet borde veta mer. Här är en liten ordbok som kanske kan räta ut några frågetecken gällande alla termer som används inom belysnings- och elvärlden. Förrvirrande ibland tycker jag blink.gif blink.gif blink.gif Där står det också om IP-värden.

/Ewa
kerstin z5-6
Lysrören är VANLIGA lysrör ... fullfärg eller dagljusrör
För att , om man inte vet vad man ska fråga efter -ska få ett tips på vilka lysrör som är bra -brukar jag rek folk att köpa rör som heter
TLD 840
-de skulle lika gärna kunnat heta Potatismos
eller
Lysrör 965 ....tror de är Osrams ,med rätt watt som är 36 eller 58 w eller
ev Floura 77 eller annat billigt med vitt ljus
Det där med färgen och ljusspektrum och annan "specialtugg" om lysrör lämnar jag åt intresserade.Tekniska högskolan har ju visat redan att de dyra och dessa vanliga jhar samma effekt på växter
-Mitt enda intresse är att de växer bra under dem och att de inte kostar skjortan ....

Vad jag menar är att själva beteckningarna är väl bara intressant för elektriker, förutom när man ska inhandla sina rör blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif smile.gif
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-03-2006, 19:10)
Vad jag menar är att själva beteckningarna är väl bara intressant för elektriker, förutom när man ska inhandla sina rör blink.gif  :blink:  :blink:  :blink:  :blink:  :)

Jo, visst e de så. Men hade jag inte lärt mig lite "specialtugg" här på forumet så hade jag säkert köpt dyyyyra växtljusrör för att jag inte vetat bättre tongue.gif Jag frågade runt lite innan jag köpte mina lysrör och i de flesta elbutiker så rekommenderade de just de här dyrare växtlysrören. Det finns ju bättre saker att lägga pengarna på rolleyes.gif TLD840, 900-serien osv......tog ett tag innan jag fattade vad som menades med det wink.gif

/Ewa
kerstin z5-6
å därför tjatar vi på om dem , men många andra rör är förstås bra .smile.gifsmile.gifsmile.gif

Vad gäller fukt och växthus tycker jag att jordfelsbrytare är nog så viktigt -lysrören släcker ni väl nu i mars -och tänder i augusti igen -om ni har uppvärmt året runt ? Både fläktar och ev lysrör är säkrare med en sådan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon