kbr
Håller på att beställa frön och är nu inne på squash men vilken ska jag ta?
Vad är det för skiljnad på vintersquash och sommarsquash?

MVH Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Sommarsquash skördas ung det är den vi kallar zuccini i matbutiken, vintersquashen får sitta kvar och mogna ända fram till hösten på plantan och blir mer åt pumpahållet, har ofta söt smak och går att lagra länge. Vintersquash växer ofta rankande medans sommarsquashen ofta växer som buske det finns dock undantag til växtsättet.

Du kan dock beställa flera sorter fröerna håller i många år så du kan ha en massa sorter och bara 1-2 plantor av varje sort.

Tromboncino tycker jag är en god sort och den kan man ibland hitta både som sommarsquash och som vintersquash för denna kan skördas som ung men kan även få sitta kvar på plantan och mogna väl. Jag brukar dock skörda den som ung. Detta är en rankande squash som kan krypa iväg många meter den går dock även att spaljera upp.
Ophelia
Måste bara få säga att vintersquash är gudomligt god med "söndagsstek" sås och potatis
Eva 33c
Ett litet tillägg angående vintersquash: Om man som jag bor i zon 5 bör man välja den vintersquash som har kortast utvecklingtid och dessutom förkultivera (jag sår 7 maj i krukor inne för utplantering omkring 7 juni), annars hinner man inte få någon mogen frukt. Och den omogna frukten duger inget vidare till lagring och är inte heller särskilt god. Gold Nugget och Rondini har jag lyckats bäst med. rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Om Du har möjlighet att komma över crown Prince och Melonette de Jaspee vendee nån gång är de också mer väl värda å testa.

Hälsar Ingrid
Eva 33c
Ingrid skrev:
CITAT
Om Du har möjlighet att komma över crown Prince och Melonette de Jaspee vendee

Hur har du fått tag på dem? Hur ser de ut? Är de tidiga? Vilket är ditt bästa tips på tillagning av vintersquash?
(Frågorna får förstås besvaras av vem som helst tongue.gif )
Ingrid på Västkusten
Om man ät totalt smågalen och gillar å experimentera så är Graine de Baumaux katalogen ett eldorado för grönsaksodlande europeer. Högt porto men STORA fröpaket.

Där ha rjag köpt mina squashar.

Recept?

Ja Melonette är god att äta rå, är ljuvlig i marmelad med citrus & aprikos, är ljuvlig i paj, soppa, helstekt, sauterad. Curry, wokad, thairätter, thaigrytor, fiskgrytor, gudomlig helgfrukost med soltorkade tomater, lök, och ägg till en omelett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon