|
Margaretha
06-03-2006, 14:28
För någon tid sedan läste jag om grapefrukt som vitaminkälla i något sammanhang. Där varnade man för överdriven konsumtion. Jag har bara glömt varför! Minns inte om det inverkade på något organ, eller om det var någon medicin som inte fick full effekt tillsammans med grape. Och naturligtvis har jag glömt var jag läste detta. Nu står mitt hopp till att någon odlait råkat läsa samma sak, men har bättre minne!!!!!
Har hört att p-piller inte får full effekt om man äter mycket grapefrukt, men har ingen aning om det ligger någon sanning i detta. Men det finns ju flera sjuksyrror här på forumet som kanske kan säga ett ord kring detta?
Hannele
06-03-2006, 14:34
Tar man blodtrycksmedicin, står det, att man inte får äta grape samtidigt. Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape.
Om man är transplanterad ska man undvika Grapfrukter, den hämmar nedbrytningen av ciklosporin, vilket gör att det kan bli för stora doser av det ämnet. Det blir alltså feldoserat om patienten äter grapefrukt och samtidigt användet ciklosporin. Det gäller alla immundämpande läkemedel, att man ska undvika grape.
Margaretha
06-03-2006, 20:51
CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Tar man blodtrycksmedicin, står det, att man inte får äta grape samtidigt. Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape.  Det skulle vara intressant att veta om grape förstärker eller dämpar effekten av blodtrycksmedicinen.
CITAT (Margaretha @ 06-03-2006, 20:51) CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Tar man blodtrycksmedicin, står det, att man inte får äta grape samtidigt. Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape. :) Det skulle vara intressant att veta om grape förstärker eller dämpar effekten av blodtrycksmedicinen.  Man ska undvika grapfrukt och grapefruktjuicer två timmar före och två timmar efter tablettintagen, annars så riskerar blodtrycket att sjuka så mycket så man får svimmningskännsla.
Margaretha
06-03-2006, 21:01
CITAT (Reserv @ 06-03-2006, 20:58) CITAT (Margaretha @ 06-03-2006, 20:51) CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Tar man blodtrycksmedicin, står det, att man inte får äta grape samtidigt. Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape.  Det skulle vara intressant att veta om grape förstärker eller dämpar effekten av blodtrycksmedicinen.  Man ska undvika grapfrukt och grapefruktjuicer två timmar före och två timmar efter tablettintagen, annars så riskerar blodtrycket att sjuka så mycket så man får svimmningskännsla. Å, tack, det var värdefull information.
Margaretha
07-03-2006, 10:07
CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Tar man blodtrycksmedicin, står det, att man inte får äta grape samtidigt. Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape. :) Är det inte lika nyttigt för män? Den som jag oroar mig för är en släkting med en ovanlig och smärtsam sjukdom, som fått tipset att äta grape och faktiskt blivit bättre. Han har försökt allt annat, sjukvården har ingen lösning. Inte ens värktabletter hjälper. Vederbörande har högt blodtryck och äter medicin för det. Nu kan han ju låta bli att äta sin grape samtidigt med medicinen och det känns tryggare.
*Felix matte*
07-03-2006, 10:22
CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape.  Nu blev jag nyfiken... på vilket sätt är grapefrukt speciellt nyttigt för kvinnor
Dilemma det här, såg någon information om att fruktköttet, speciellt det som sitter alldeles innanför skalet, på grapefrukt skulle vara bra för att förebygga hjärtbesvär (för friska människor då antar jag). Fan tro't. Men att grapefrukt interagerar med mediciner har väl varit känt rätt länge, typ 15-20 år känns det som? Bäst att undvika, om man äter medicin, känns det som. Såg nån talkshow som tog upp det...Oprah kanske. Även Earl-Grey te kan vara lurigt, det innehåller samma substanser. Fast man får nog inte i sig lika mycket därifrån som om man äter 2-3 grapefrukter om dagen, eller en liter juice.
Whiskuchi
07-03-2006, 15:46
CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 10:22) CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape. :)
Nu blev jag nyfiken... på vilket sätt är grapefrukt speciellt nyttigt för kvinnor  Vild gissning: c-vitaminen i grape hjälper till så man tar upp mer järn ur kosten. Fast det gäller ju alla citrusfrukter förstås.
Latmask
07-03-2006, 15:49
Kan grape inverka negativt på astmamediciner också? *förmodligen dum fråga*
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-03-2006, 16:30
Jag har slutat äta grapefrukt för länge sedan eftersom jag måste äta en del mediciner.
Grapefruktdiät var ju vädigt populär ett tag men när man läste om hur det påverkar ihop med mediciner så slutade jag helt och hållet att äta grapefrukt.
Elisabeth
Snöflinga
07-03-2006, 17:04
Gäller det bara grapefrukt .... eller också citroner, apelsiner, och mandariner
*Felix matte*
07-03-2006, 17:44
CITAT (Latmask @ 07-03-2006, 15:49) Kan grape inverka negativt på astmamediciner också? *förmodligen dum fråga*  Nej det kan jag inte tänka mej att den gör. I så fall skulle det nog stå i bipacksedelns info. och något sådant har jag inte läst på någon av mina. Inte heller har Renitec blodtryckssänkande någon varning för Grape.. maken har den och dricker Grape Tonic mot myrkrypningar.
*Felix matte*
07-03-2006, 17:47
CITAT (Snöflinga @ 07-03-2006, 17:04) Gäller det bara grapefrukt .... eller också citroner, apelsiner, och mandariner  Gäller bara grape
Hannele
07-03-2006, 18:15
CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 10:22) CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape. :)
Nu blev jag nyfiken... på vilket sätt är grapefrukt speciellt nyttigt för kvinnor  Läst det på flera ställen, men glömt vad det var.. gällde speciellt kvinnor.
CITAT (Hannele @ 07-03-2006, 18:15) CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 10:22) CITAT (Hannele @ 06-03-2006, 14:34) Annars är det väldigt nyttigt för kvinnor att äta grape.  Nu blev jag nyfiken... på vilket sätt är grapefrukt speciellt nyttigt för kvinnor  Läst det på flera ställen, men glömt vad det var.. gällde speciellt kvinnor. För att snabbt öka fettförbränningen?!  Fast nu finns det juh många män som har en del överflödskilon också, fast just det, då hette det juh pondus
Hannele
07-03-2006, 19:51
Nej, det had en nåt med hormoner att göra, gällde vuxna kvinnor.
Sendoxan är en medicin som framför allt används vid olika tumörsjukdomar. Det verksamma ämnet i medicinen, cyklofosfamid, verkar hämmande på vissa celler i kroppen, framför allt på de celler som nybildas i snabb takt, till exempel tumörceller och immunceller. Grapefrukt kan minska medicinens verkan. Man bör därför inte äta grapefrukt eller dricka grapefruktjuice när man använder Sendoxan.
Ciklosporin förhindrar att kroppen stöter bort transplanterade organ efter operationer. Det används ibland också vid reumatiska sjukdomar. Om man har SLE används ciklosporin framför allt allmänt sjukdomsdämpande som tillägg till kortison. Dessutom används det vid vissa symtom från njurar och blod som beror på SLE. Grapefrukt och grapefruktjuice hämmar nedbrytningen av ciklosporin i levern och kan göra att ämnet samlas i kroppen. Därför ska man undvika grapefrukt när man behandlas med ciklosporin.
(Snott från Sjukvårdsrådgivningen)
Sen kan man tro vad man vill om grape som bantningskur, men AST Sports Science hävdar att grape är bra för fettförbränningen: Läs mer om grapeDe rekommenderar även kalcium, rödvin, fiberrika gränsaker och vatten t ex. Jag har ingen personlig erfarenhet av grape som bantningskur. Någon som har?
*Felix matte*
07-03-2006, 20:32
Vetenskaplig forskning... och när man läser artikelns så ser man direkt att det är samma "skit" som såååå många kört med i såååå många år.
En vetenskaplig undersökning talar för det första om hur många personer som deltagit i studien...kön, åldersgrupper mm
Jag förmodar att du kollade upp referenserna också? De står listade längst ner på sidan. "Referenser
1. The 228th ACS National Meeting, Aug 2004. 2. Nature 17:429;771-776, 2004. 3. J Appl Physiol 87: 1381-1385, 1999. 4. Am J Physiol Endocrinol Metab 283: E565-E572, 2002. 5. Med Sci Sports Exerc. 34;5: A1688, 2002. 6. Obesity Research reviews 12: 582-590, 2004. 7. J Nutrition 130: 272S-275S, 2000. 8. J Clin Endo & Metab 88; 6015-6019, 2003."
Självklart kan man inte leva på enbart grapefrukt, en blandad kost är nyckeln till ett friskt liv. Det skulle vara hur trist som helst att bara tugga i sig en sak jämt och ständigt, imho  Jag har inte själv tittat igenom referenserna, så de kan mycket väl vara bristfälliga eller felaktiga, men jag skulle tveka att avfärda något jag aldrig sett.
CITAT (LadyG @ 07-03-2006, 20:53) Jag förmodar att du kollade upp referenserna också? De står listade längst ner på sidan. "Referenser
1. The 228th ACS National Meeting, Aug 2004. 2. Nature 17:429;771-776, 2004. 3. J Appl Physiol 87: 1381-1385, 1999. 4. Am J Physiol Endocrinol Metab 283: E565-E572, 2002. 5. Med Sci Sports Exerc. 34;5: A1688, 2002. 6. Obesity Research reviews 12: 582-590, 2004. 7. J Nutrition 130: 272S-275S, 2000. 8. J Clin Endo & Metab 88; 6015-6019, 2003."
Självklart kan man inte leva på enbart grapefrukt, en blandad kost är nyckeln till ett friskt liv. Det skulle vara hur trist som helst att bara tugga i sig en sak jämt och ständigt, imho  Jag har inte själv tittat igenom referenserna, så de kan mycket väl vara bristfälliga eller felaktiga, men jag skulle tveka att avfärda något jag aldrig sett. Man skulle inte enbart äta grapefrukt.....man skulle dricka kaffe också!  Fast om jag skulle försöka bli av.....men min "pondus"  så tror jag knappast att den metoden skulle va´nåt för mig. Tänk er själva, en grapefrukt med en dl strösocker på (minst), det blir en massa kolhydrater det
*Felix matte*
07-03-2006, 21:04
Om forskningen varit seriös så hade klickbara länkar funnits som verifierade rönen. För mig räckte det med att läsa följande
6. Vatten
Det är helt rätt, gammalt hederligt kranvatten! Med tanke på den forskning som finns, så är det glasklart att mer vatten förbättrar fettförbränningen vid en kalorikontrollerad kost. I en nygjord studie deltog 14 friska normalviktiga personer (sju män och sju kvinnor) och man analyserade effekterna av att dricka 500 ml vatten och vilken påverkan det hade på energiåtgång, metabolism och fettanvändning[8].
Resultaten visade att genom att dricka 500 ml vatten så ökade den metaboliska hastigheten med 30%! Den ökningen skedde inom 10 minuter efter intag och nådde maxfart efter 30 till 40 minuter. Dricka vatten höjer termogenes (kaloriförbrukning via värme). Omkring 40% av den termogena effekten sker när kroppen värmer upp vatten från rumstemperatur till kroppstemperatur. Hos männen använde kroppen fett för att kunna göra det. Hos kvinnor tycks kroppen helst använda kolhydrater. Den totala termogena åtgången till vattenintaget i studien var 24 kcal. 2 liter vatten per dag skulle öka din kaloriförbrukning med ungefär 100 kcal. Om en person med en kalorikontrollerad kost skulle göra det varje dag skulle det på lång sikt försäkra om bättre fettförbränning
CITAT (Reserv @ 07-03-2006, 20:59) Man skulle inte enbart äta grapefrukt.....man skulle dricka kaffe också!  Fast om jag skulle försöka bli av.....men min "pondus"  så tror jag knappast att den metoden skulle va´nåt för mig. Tänk er själva, en grapefrukt med en dl strösocker på (minst), det blir en massa kolhydrater det  Men herreminje... Så vedervärdigt, det kan man ju inte leva på!  Nej, jag tror mer på sitens rekommendation att man tar en skiva till frukosten och försöker äta sunt i övrigt också. Då fungerar nog grape som ett bra komplement till en i övrigt balanserad kost. (Oooh, vad det där lät Aftonbladigt!!!)
CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 21:04) Om forskningen varit seriös så hade klickbara länkar funnits som verifierade rönen. För mig räckte det med att läsa följande
6. Vatten
Det är helt rätt, gammalt hederligt kranvatten! Med tanke på den forskning som finns, så är det glasklart att mer vatten förbättrar fettförbränningen vid en kalorikontrollerad kost. I en nygjord studie deltog 14 friska normalviktiga personer (sju män och sju kvinnor) och man analyserade effekterna av att dricka 500 ml vatten och vilken påverkan det hade på energiåtgång, metabolism och fettanvändning[8].
Resultaten visade att genom att dricka 500 ml vatten så ökade den metaboliska hastigheten med 30%! Den ökningen skedde inom 10 minuter efter intag och nådde maxfart efter 30 till 40 minuter. Dricka vatten höjer termogenes (kaloriförbrukning via värme). Omkring 40% av den termogena effekten sker när kroppen värmer upp vatten från rumstemperatur till kroppstemperatur. Hos männen använde kroppen fett för att kunna göra det. Hos kvinnor tycks kroppen helst använda kolhydrater. Den totala termogena åtgången till vattenintaget i studien var 24 kcal. 2 liter vatten per dag skulle öka din kaloriförbrukning med ungefär 100 kcal. Om en person med en kalorikontrollerad kost skulle göra det varje dag skulle det på lång sikt försäkra om bättre fettförbränning Jag ska villigt erkänna att jag inte alls begriper det där  Alltså, hur får de ihop det? Jag som trodde att vattnet bidrog till att minska hungerkänslan, om man drack ett par glöas före maten. Är man inte vrålhungrig när man lägger upp maten "äter man inte med ögonen" ´men det kan vara avamncerat självbedrägeri också (man skulle äta var tredje timme, något litet iaf så hur hungrig är man då?)  Helt OT: Tandläkaren rekommenderade att jag drack vatten, snällare mot tänderna
*Felix matte*
07-03-2006, 21:19
CITAT (LadyG @ 07-03-2006, 21:10) CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 21:04) Om forskningen varit seriös så hade klickbara länkar funnits som verifierade rönen. För mig räckte det med att läsa följande
6. Vatten
Resultaten visade att genom att dricka 500 ml vatten så ökade den metaboliska hastigheten med 30%! Den ökningen skedde inom 10 minuter efter intag och nådde maxfart efter 30 till 40 minuter. Dricka vatten höjer termogenes (kaloriförbrukning via värme). Omkring 40% av den termogena effekten sker när kroppen värmer upp vatten från rumstemperatur till kroppstemperatur. Hos männen använde kroppen fett för att kunna göra det. Hos kvinnor tycks kroppen helst använda kolhydrater. Den totala termogena åtgången till vattenintaget i studien var 24 kcal. 2 liter vatten per dag skulle öka din kaloriförbrukning med ungefär 100 kcal. Om en person med en kalorikontrollerad kost skulle göra det varje dag skulle det på lång sikt försäkra om bättre fettförbränning Jag ska villigt erkänna att jag inte alls begriper det där  Alltså, hur får de ihop det? Jag som trodde att vattnet bidrog till att minska hungerkänslan, om man drack ett par glöas före maten. Är man inte vrålhungrig när man lägger upp maten "äter man inte med ögonen" ´men det kan vara avamncerat självbedrägeri också (man skulle äta var tredje timme, något litet iaf så hur hungrig är man då?)  Helt OT: Tandläkaren rekommenderade att jag drack vatten, snällare mot tänderna  Det är som med homeopatin. Köp en liten flaska "undermedel" som innehåller en miljarddels droppe av det verksamma ämnet... kostar ju inte mer än några hundralappar och botar alla sjukdomar. Jag glömmer aldrig teveprogrammet jag såg för några år sedan...visade vad homeopatiska "läkemedelsflaskor" innehöll. Visserligen hade jag redan innan förstått att det inte var riktigt sant ... men det programmet fick mina ögon vidöppna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-03-2006, 21:29
Jag bantade en gång för många herrans år sedan med grapfrukt.
Kommer faktisk inte så mycket ihåg från det hela men i alla fall skulle man äta en grape innan man åt frukost. Min väninna gjorde den där kuren då och då men som med många andra kurer så gick hon lika fort upp igen.
Elisabeth
Jag funderar på att ta patent på en revolutionerande ny bantningsmetod med garanterad framgång. Den går i korthet ut på att man ska äta mindre energi än man gör av med. Garanterad viktminskning, trots gener, virus, och annat som motverkar viktminskning för andra dieter. Inte behöver man träna heller.
Funderar bara på vad jag ska kalla den. "Energimetoden"?
Vad gäller grapefrukt så borde man ju kunna använda det lite positivt också, om det nu underlättar upptagning av medicin och försvårar nedbrytning...eller vad det nu gör. Så borde det ju kanske i vissa fall kunna underlätta upptagning av nyttiga ämnen i övrigt?
CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 21:19) Det är som med homeopatin. Köp en liten flaska "undermedel" som innehåller en miljarddels droppe av det verksamma ämnet... kostar ju inte mer än några hundralappar och botar alla sjukdomar. Jag glömmer aldrig teveprogrammet jag såg för några år sedan...visade vad homeopatiska "läkemedelsflaskor" innehöll. Visserligen hade jag redan innan förstått att det inte var riktigt sant ... men det programmet fick mina ögon vidöppna.  Tror man tillräckligt på det funkar det nog, fast då är det inte från "medicinen" läkandet kommer heller  Å andra sidan fungerar nästan vad som helst om man bara är tillräckligt övertygad.
CITAT (LadyG @ 07-03-2006, 21:10) CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 21:04) Om forskningen varit seriös så hade klickbara länkar funnits som verifierade rönen. För mig räckte det med att läsa följande
6. Vatten
Resultaten visade att genom att dricka 500 ml vatten så ökade den metaboliska hastigheten med 30%! Den ökningen skedde inom 10 minuter efter intag och nådde maxfart efter 30 till 40 minuter. Dricka vatten höjer termogenes (kaloriförbrukning via värme). Omkring 40% av den termogena effekten sker när kroppen värmer upp vatten från rumstemperatur till kroppstemperatur. Hos männen använde kroppen fett för att kunna göra det. Hos kvinnor tycks kroppen helst använda kolhydrater. Den totala termogena åtgången till vattenintaget i studien var 24 kcal. 2 liter vatten per dag skulle öka din kaloriförbrukning med ungefär 100 kcal. Om en person med en kalorikontrollerad kost skulle göra det varje dag skulle det på lång sikt försäkra om bättre fettförbränning Jag ska villigt erkänna att jag inte alls begriper det där  Alltså, hur får de ihop det? Jag som trodde att vattnet bidrog till att minska hungerkänslan, om man drack ett par glöas före maten. Är man inte vrålhungrig när man lägger upp maten "äter man inte med ögonen" ´men det kan vara avamncerat självbedrägeri också (man skulle äta var tredje timme, något litet iaf så hur hungrig är man då?)  Helt OT: Tandläkaren rekommenderade att jag drack vatten, snällare mot tänderna  Tekniskt sett tror jag att de har en poäng. När man dricker kallt vatten måste kroppen först värma upp det i magsäcken innan det kan sändas vidare, och för det krävs mer energi. Resten känns som teknobabbel. Men 100 kalorier på en dag är inte särskilt mycket. Typ två små skivor ost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|