Full version: Vattendjur
Berit

Bild på detta djur har jag haft i avdelningen Vatten i trädgården. Hoppas den här bilden är lite tydligare och att jag har tur få svar från någon kunnig som vet vad det är. rolleyes.gif
Piccante
Detta är inte riktigt de krypen som jag har fastnat för men jag tror att det är Hoppborstsvansar ordningen Archaeognatha som de heter enligt nyare systematik. De är nära släktingar till silverfiskar (nattsmyg).
karjo
Nu ser jag att de har 3 stjärtspröt! Det brukar i vattendjurssammanhang innebära att det är en dagsländelarv! Ett vanligt vattendjur. Sök på nätet om dagsländor eller om ephemeroptera (som de heter på latin) så hittar du säkert bilder som kan hjälpa dig mer. För att närmare bestämma en sådan måste man ofta titta på väldigt små detaljer och att artbestämma den är en hel vetenskap. smile.gif
Berit
Tack så mycket för upplysningen smile.gif . Fantastiskt kunnigt folk här på odla. Det var intressant att få veta och det betyder att det är bra förhållanden i vattnet.
Citerar från nätet "Dagsländor är känsliga för försurning och många av dem också mot syrebrist. När man hittar många dagsländelarver är det alltså ett bra tecken" rolleyes.gif. Det verkar finnas hur många larver som helst i dammen.

Kanske larverna är bra mat för fisken också? unsure.gif
Gossen Ruda
Dagsländelarver är huvudföda för laxar m.fl. Duger även till lite större akvariefiskar.
Inga från Närke
Kanske inte hör hemma här men jag lägger in denna länken här eftersom det handlade om vattendjur.

http://www.oresundsfonden.m.se/sida/webbkamera.htm

Just nu är det så grumligt så man ser inget man kanske längre fram om kameran fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon