Full version: lökar i kruka
rosentass i Göteborg
Hej rolleyes.gif
Är nybliven odlait och tycker ni verkar ha så kul med massor av god info därtill. Få se om jag klarar det här med smilies också biggrin.gif

Fråga! Satte lökar (tulpan och påskliljor) i kruka i höstas. Den står i cykelrum. Nu har flera centimeter kommit upp (påskliljorna). Hade tänkt ta ut dom i vårsolen, men då visste jag inte att jag reser utomlands 16 mars - 9 april. Får hjälp med krukväxter i lgh av granne men kan inte gärna begära hon ska fixa i cykelrummet också. Här är fortf 1 dm snö och kallt. Ser inte ut att ändra sig...

Vad gör jag nu sad.gif ?

Har inte vattnat alls ännu. Vill inte "väcka" mera. Helst skulle jag vilja ha mina bebisar kvar där de är tills jag är hemma igen. Och kan pyssla och njuta. Klarar dom det, i mörkret och utan vatten? Jag kunde vattna lite innan jag åker bara kanske? Tack fr rosentass smile.gif smile.gif
Leia
Välkommen hit!
"Lökfrågorna" överlämnar jag till andra experter på forumet, eftersom jag själv är "nybörjare" smile.gif
Hoppas att du kommer att känna dig lika välkommen som jag gjorde för en vecka sedan när jag hoppade med i forumet.(hade följt det passivt en tid först) wub.gif wub.gif wub.gif
Carex
vi ska nog låta några fler svara på den fråga, men min GISSNING är att du kan låta lökarna stå kvar.
Välkommen förresten! Smilearna blir intget problem för dig, du verkar vara lika galen i dem som vi är! biggrin.gif wink.gif wub.gif
rosentass i Göteborg
Tack Leia och Carex! Jo underbara välkomnanden på forumet!

CITAT (Carex @ 06-03-2006, 17:02)
vi ska nog låta några fler svara på den fråga, men min GISSNING är att du kan låta lökarna stå kvar.

Bra gissning! Verkar nästan så. Fortsatt kyla ju (som jag aldrig varit "glad" över förut = själviskt sleep.gif ). Har satt massor av lökar i rabatter också men de klarar sig ju själva.

Tror du jag ska vattna krukan i cykelrummet innan jag åker bort då?

Det här är väl ett udda problem men glad över fleras synpunkter!! smile.gif
Ophelia
Om jag hade varit dig så skulle jag inte vattna förrän jag kom hem. Annars kan du ju ta fram dem precis innan du åker och ställa dem varmare och ljusare så har de kommit fram när du kommer hem och då måste de ju ha vatten.
rosentass i Göteborg
CITAT (Ophelia @ 12-03-2006, 13:13)
Om jag hade varit dig så skulle jag inte vattna förrän jag kom hem. Annars kan du ju ta fram dem precis innan du åker och ställa dem varmare och ljusare så har de kommit fram när du kommer hem och då måste de ju ha vatten.

Hjälp kan inte bestämma mig wacko.gif
- och på fredag bär det av!!

Har just varit och kollat krukan och flera påskliljor har kommit upp, som mest 7-8 cm. Bladen är väldigt bleka... så klart, de får ju inget ljus. (I uterabatt, soligt läge intill husvägg, har påskliljor kommit fram och tom bildat knoppar.) Snustorrt är det också. Av tulpanerna syns (förstås?) inget till.

Om nu den omtalade vårvärmen slår till i slutet av veckan så börjar det kanske ånga i cykelrummet också.

Jo kunde ta fram dem men då har jag bara lgh (ingen balkong) där de kan få både ljus och vatten (av grannen) men blir det inte alldeles för varmt? Är rädd att de ska blomma över innan jag hinner hem. Kan det gå så fort? Det är första gången jag odlar lökar i kruka som synes! Och så tvingas resa bort ... Mera råd?, någon? unsure.gif unsure.gif
lena:-)
Vill bara säga välkommen....vad gäller lökarna i krukan så överlåter jag det till expertisen...
wub.gif wub.gif wub.gif
rosentass i Göteborg
Tack!! Och så får jag ge upp tråden. Kör på Carex gissning.
Tror jag. Eller inte. Inte bestämt. Kanske ngt annat. Men det blir nog bäst wacko.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif wink.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon