Anna Maria
Hej!
Nu har jag nästan tagit livet av min andra sådd av blåklocka, det verkar inte vara något för mig. Men jag vill ju ha dom! Så jag har just fått ytterligare en liten påse från TA att plåga...
Det som händer är: de får gro inne i rumstemperatur, och det kommer massor av små sytrådar. Som snart efter grodd flyttas ut till 10-12° under lysrör, där de faller ihop på jorden. De första vattnade jag nog ihjäl, dessutom fick de stå kvar inne ett tag och det kanske blev för varmt och fuktigt men den andra sådden har bara duschats med blomspruta och flyttats ut snabbare till ljuset. Jag har 4-5 små små groddar därute nu, fortfarande som sytrådar. De växer inte, det är väl lite kallt, men de lever i alla fall. Nu ska jag alltså så igen och då undrar jag om någon har lite tips och råd att ge mig så det går bättre den här gången! Måste de vara så förtvivlat små??? Tacka vet jag bastantare perenner...

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Hur gör du med fukt och lock ? har du plastpåse över ? Låt dem gro under lysrören om du kan höja tempen något i det rummet .Ta inte bort plasten direkt lufta och avlägsna den , lite i taget -hav tålamod
Anna Maria
Tack!
Jag har haft dem i inneväxthus med locket på glänt. Nu sår jag de nya fröna ute i svalkan med plastpåse, så får vi se om det lyckas bättre.
Hur länge kommer de att vara sådär små? BLIR de nånsin större??? Jag menar, blir det något att skola ut i år öht?

Maria
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
När de fått fler än två karaktärsblad och du skolat ut dem växer de som attan .... vilket är mer än man kan säga om andra sorter .. min dionysia tex som aldrig blir mer än 5 cm hög laugh.gif
Immix
Anna Maria, hur lång tid tog det för dem att gro? Jag sådde mina för drygt en vecka sedan men än har inget kommit upp. sad.gif
Anna Maria
Det tog ungefär 2 veckor innan de grodde. Sen dog de på några dagar... Klantigt av mig. Var nog för snabb med att flytta ut dem ur inneväxthuset, har alltid bråttom!
Men nu ska jag minsann lyckas, tack vare goda råd här!

Maria
kerstin z5-6
Tänk på att perenner är inte som ettåringar- 2 v grotid räknas som mkt snabb groning .Fast visst finns sorter som gror på några dygn -de finns även de som ska stå varmt -o tar 1 månad innan den första visar sig
De här är sådda samma dag smile.gifsmile.gif
Immix
Bra, då ska jag inte ge upp hoppet då!!! Man blir ju så otålig bara tongue.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon