Anna Maria
Hej!
Nu har jag nstan tagit livet av min andra sdd av blklocka, det verkar inte vara ngot fr mig. Men jag vill ju ha dom! S jag har just ftt ytterligare en liten pse frn TA att plga...
Det som hnder r: de fr gro inne i rumstemperatur, och det kommer massor av sm sytrdar. Som snart efter grodd flyttas ut till 10-12 under lysrr, dr de faller ihop p jorden. De frsta vattnade jag nog ihjl, dessutom fick de st kvar inne ett tag och det kanske blev fr varmt och fuktigt men den andra sdden har bara duschats med blomspruta och flyttats ut snabbare till ljuset. Jag har 4-5 sm sm groddar drute nu, fortfarande som sytrdar. De vxer inte, det r vl lite kallt, men de lever i alla fall. Nu ska jag allts s igen och d undrar jag om ngon har lite tips och rd att ge mig s det gr bttre den hr gngen! Mste de vara s frtvivlat sm??? Tacka vet jag bastantare perenner...

Maria utanfr Enkping
kerstin z5-6
Hur gr du med fukt och lock ? har du plastpse ver ? Lt dem gro under lysrren om du kan hja tempen ngot i det rummet .Ta inte bort plasten direkt lufta och avlgsna den , lite i taget -hav tlamod
Anna Maria
Tack!
Jag har haft dem i innevxthus med locket p glnt. Nu sr jag de nya frna ute i svalkan med plastpse, s fr vi se om det lyckas bttre.
Hur lnge kommer de att vara sdr sm? BLIR de nnsin strre??? Jag menar, blir det ngot att skola ut i r ht?

Maria
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Nr de ftt fler n tv karaktrsblad och du skolat ut dem vxer de som attan .... vilket r mer n man kan sga om andra sorter .. min dionysia tex som aldrig blir mer n 5 cm hg laugh.gif
Immix
Anna Maria, hur lng tid tog det fr dem att gro? Jag sdde mina fr drygt en vecka sedan men n har inget kommit upp. sad.gif
Anna Maria
Det tog ungefr 2 veckor innan de grodde. Sen dog de p ngra dagar... Klantigt av mig. Var nog fr snabb med att flytta ut dem ur innevxthuset, har alltid brttom!
Men nu ska jag minsann lyckas, tack vare goda rd hr!

Maria
kerstin z5-6
Tnk p att perenner r inte som ettringar- 2 v grotid rknas som mkt snabb groning .Fast visst finns sorter som gror p ngra dygn -de finns ven de som ska st varmt -o tar 1 mnad innan den frsta visar sig
De hr r sdda samma dag smile.gifsmile.gif
Immix
Bra, d ska jag inte ge upp hoppet d!!! Man blir ju s otlig bara tongue.gif .
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon