CITAT (noora @ 07-03-2006, 16:03)
Sticklingar fungerar utmärkt. Klipp av en topp, klipp den gärna i flera delar men se till att det finns minst ett blad och en luftrot på varje del. Ställ sticklingarna i vatten, så börjar det bildas rötter efter ett tag. Jag gjorde så för ett år sedan, och sticklingarna lever fortfarande trots att jag inte ens har gett dem jord (de är fortfarande kvar i hinken med vatten, som dessutom torkar ut ibland... oops...). De har bildat massor av rötter och har t.o.m. gjort nya blad.
Jag kan tillägga att vår Monstera består av 4 plantor i en 10-literskruka med torv ...
Vilka tuffa sticklingar noora har!! Hoppas de klarar sig om de får jord också ...
Skärskådat min monstera och det visar sig att den faktiskt består av EN enda planta. Men ytterligare en kraftig gren - och två spinkigare - har skjutit ut långt nere på moderplantan så det ser ut som flera. Gör iaf att det blir rätt så glest med toppsticklingar - med minst ett blad och luftrot.
CITAT (Scout @ 10-03-2006, 16:17)
Om man tar ett toppskott och gör stickling av fortsätter den att skicka upp blad i toppen. Om man sätter en sticklig som är kapad både i topp och botten så kommer det ut en ny gren från ett meristem (tillväxtpunkt) som sitter på den översta bladnoden (finns ett vid varje bladnod). i början är de nya bladen lite små men de blir större och större för varje blad som kommer.
Och då låter ju detta som en lösning! Att kombinera med toppsticklingar. Läste också i en tidigare länk att man kunde ta bitar av stammen. Gäller bara att fundera ut tillväxtpunkter och bladnoder då. Så tack noora och scout och övriga!
Tillägg: Nu då jag stått och kontemplerat att slakta den stackarn (el föryngra då) tycker jag att förfallet har börjat avta, i hastighet. Har inte behövt kapa ngt blad på flera dagar, och ett nytt är på gång som inte ser FULLT så ynkligt ut. Reser bort på 3 veckor om en vecka - väntar alltså till hemkomsten med ev drastiska åtgärder. Monsteran kanske gillar grannens behandling bättre.