Full version: ledsen monstera?
rosentass i Göteborg
Hej! Är nyregistrerad och redan fått glatt tillrop och hoppfullt svar (på krukodling). Då prövar jag lyckan med monsteran också. biggrin.gif

Den är mkt gammal, nära två meter hög. Blev ledsen för ngt år sedan men då tipsades jag om större kruka - rötterna hade det för trångt. Omplantering alltså.

Den har skött sig bra tills i vintras då stora frodiga gröna blad blev bruna el gula, det ena efter det andra, och nytillskotten ynkligt små. NU då ljuset börjar komma tillbaka blir den allt sämre. Inte mkt kvar.

Den står en bit in i rummet men inga ändringar vad gäller ljusförhållanden.
Ser inga sjukdomar. Är den möjligtvis bara helt enkelt "gammal"? Det blir vi ju alla.

Vill gärna rädda en trogen vän. Även om det kanske betyder att jag ska klippa ned den -- ta sticklingar? Gör man det med monstera? Hur? Sökt på monstera på forumet men inget funnit. Tacksam för alla råd! rolleyes.gif
RibesRubusVitis
Den här sajten rekommenderar förökning med toppsticklingar:

http://www.desert-tropicals.com/Plants/Ara..._deliciosa.html

liksom den här:

http://hem.passagen.se/louise.anderson/monstera.htm
Alexander-VG-zon3
prova och ge den mer ljus och näring oc att det inte är för kallt m.m kolla in nån krukväxtbok kolla runt jag är inte så bra på monstera har faktist alldrig haft en sån så det kommer säkert bättre svar wub.gif wub.gif
välkommen hitt
Hum
Monsteran tycker om ganska mycket vatten, krukan ska inte få torka ut och bladen tycker om att duschas. Ja får vattna min Monstera konstant nu då det blivit ljusare, men den skjuter upp färska blad i rask takt också! Jag tycker jag hört att gula blad på Monstera betyder för lite vatten.

-jb-
noora
Gula blad på en växt kan betyda lite olika saker:

- För lite vatten (då brukar växten börja med att sloka lite också)
- För mycket vatten (om krukan står blöt hela tiden - Monstera tål faktiskt att torka ut ibland, så låt den göra det om du misstänker övervattning, och byt gärna jord också)
- För lite näring (Monstera är inte så kräsen, men en liten skvätt flytande krukväxtnäring lite då och då är bra för tillväxten, speciellt när nya blad verkar bli för små)
- För liten kruka (just Monstera brukar sällan lida så mycket av krukstorleken, den gillar att ha rötterna i luften också. Större kruka och ny jord betyder mer näring och lättare att hålla jorden fuktig)
- För lite ljus (så här på vintern är det ganska vanligt)
- För mycket ljus (kan också hända, Monstera är en skuggväxt)
- Sjukdomar eller ohyra (inte så vanligt på Monstera)

Sticklingar fungerar utmärkt. Klipp av en topp, klipp den gärna i flera delar men se till att det finns minst ett blad och en luftrot på varje del. Ställ sticklingarna i vatten, så börjar det bildas rötter efter ett tag. Jag gjorde så för ett år sedan, och sticklingarna lever fortfarande trots att jag inte ens har gett dem jord (de är fortfarande kvar i hinken med vatten, som dessutom torkar ut ibland... oops...). De har bildat massor av rötter och har t.o.m. gjort nya blad.

Jag kan tillägga att vår Monstera består av 4 plantor i en 10-literskruka med torv, är inte omplanterad sedan vi fick den för 5 år sedan och har nått taket för andra gången (förra året klippte jag av nästan en meter av topparna när de nådde taket). Den får vatten varannan vecka, näring ännu mer sällan och står i ett hörn utan direkt solljus. Luftrötter som når golvet brukar jag styra ner i krukan istället.
rosentass i Göteborg
CITAT (RibesRubusVitis @ 06-03-2006, 18:35)
Den här sajten rekommenderar förökning med toppsticklingar:

http://www.desert-tropicals.com/Plants/Ara..._deliciosa.html

Tack! Och vilken monstera det visas där!! En sån skulle man ha.

Egentligen ville jag tacka, citera och kommentera alla fina svar jag fått wub.gif , i ett och samma inlägg, men vet inte hur det går till. Ännu wacko.gif . Återkommer efter träning.
Scout
Om man tar ett toppskott och gör stickling av fortsätter den att skicka upp blad i toppen. Om man sätter en sticklig som är kapad både i topp och botten så kommer det ut en ny gren från ett meristem (tillväxtpunkt) som sitter på den översta bladnoden (finns ett vid varje bladnod). i början är de nya bladen lite små men de blir större och större för varje blad som kommer.

Om monsteran mår dåligt så blir de nya bladen mindre, När den mår bra igen blir de nya bli större och större igen.
rosentass i Göteborg
CITAT (noora @ 07-03-2006, 16:03)
Sticklingar fungerar utmärkt. Klipp av en topp, klipp den gärna i flera delar men se till att det finns minst ett blad och en luftrot på varje del. Ställ sticklingarna i vatten, så börjar det bildas rötter efter ett tag. Jag gjorde så för ett år sedan, och sticklingarna lever fortfarande trots att jag inte ens har gett dem jord (de är fortfarande kvar i hinken med vatten, som dessutom torkar ut ibland... oops...). De har bildat massor av rötter och har t.o.m. gjort nya blad.

Jag kan tillägga att vår Monstera består av 4 plantor i en 10-literskruka med torv ...

Vilka tuffa sticklingar noora har!! Hoppas de klarar sig om de får jord också ... ohmy.gif

Skärskådat min monstera och det visar sig att den faktiskt består av EN enda planta. Men ytterligare en kraftig gren - och två spinkigare - har skjutit ut långt nere på moderplantan så det ser ut som flera. Gör iaf att det blir rätt så glest med toppsticklingar - med minst ett blad och luftrot.

CITAT (Scout @ 10-03-2006, 16:17)
Om man tar ett toppskott och gör stickling av fortsätter den att skicka upp blad i toppen. Om man sätter en sticklig som är kapad både i topp och botten så kommer det ut en ny gren från ett meristem (tillväxtpunkt) som sitter på den översta bladnoden (finns ett vid varje bladnod). i början är de nya bladen lite små men de blir större och större för varje blad som kommer.

Och då låter ju detta som en lösning! Att kombinera med toppsticklingar. Läste också i en tidigare länk att man kunde ta bitar av stammen. Gäller bara att fundera ut tillväxtpunkter och bladnoder då. Så tack noora och scout och övriga!

Tillägg: Nu då jag stått och kontemplerat att slakta den stackarn (el föryngra då) tycker jag att förfallet har börjat avta, i hastighet. Har inte behövt kapa ngt blad på flera dagar, och ett nytt är på gång som inte ser FULLT så ynkligt ut. Reser bort på 3 veckor om en vecka - väntar alltså till hemkomsten med ev drastiska åtgärder. Monsteran kanske gillar grannens behandling bättre. wink.gif
Scout
Anledningen att man eftersträvar toppskott är ju att de redan är stora och grova och ger nya stora blad. medan ett skott utan topp måste bildan en ny sidogren och därmed initialt ger mindre blad innan grenen blivit grövre och vuxit till sig.

om man tittar på stammen så menar jag att varje ställe där bladensitter fast är en nod. Här sitte för utom ett blad oftast en luftrot eller ett anlag till en. Dessutom brukar det finnas ett meristem (liten klump med odifrentierade celler som kan bilda en ny gren om det behövs), denna kan vara svår att se men den finns där.

Alltså behöver enstickling en nod med ett blad som kan försörja den med energi tills nya blad kommit. och minst en stump luftrot som kan ombildas till rötter och ett meristem som kan bilda ny stam om toppskott saknas. Om meristemet behöver sitta över jord (vet inte så noga) kan det kanske vara lämpligt att ta en stickling med två noder (en att ha över och en att placera under jord) och bladet kan sitta på noden som är under jord utan att det gör nåt, bara det får ljus.

Detta gäller för de flesta växter även om endel bildar rötter direkt frånsnittytan eller stammen. Meristem finns oftast i bladveck.
Kapa på utan att vara rädd. det gjorde jag. nu är den mycket tätare med 6 stammar istället för en Den växter till sig rätt snabbt. Lycka till...
Scout
Det behövs igentligen inget blad på sticklingen kom jag på efter inspektion av de jag kapade upp sist. men jag får för mig att det är säkrare så. Men de verkar fungerar bra utan. De är lika frodiga som de som hade blad.
rosentass i Göteborg
Fantastiskt Scout - kunnigt och superpedagogiskt!
Jo jag ser vad du talar om.
Sparat inläggen, även nooras, och sätter igång kapandet efter hemkomsten i början av april. Vill kunna övervaka ...
Stort tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon