Full version: U-längad skånegård
Ulla-Maija
Hej på er allihopa!
Som ganska nyinflyttade till en fantastisk skånegård utanför Tomelilla är det nu dags att göra någonting åt innegården. Gården är U-formad med ett ganska nyplanterad vårdträd i mitten. Tyvärr har de gamla ägarna lagt på massor med smågrus på gården. Enligt en granne består halva gårdsplanen av kullersten som nu är under gruset. Frågan är bara om vi tar bort gruset, hur svårt är det att hålla kullerstenen fri från ogräs.

Jag är alldeles förvirrad när jag inte vet vad jag ska göra åt gårdsplanen. Husen är vitkalkade så någonting som klättrar på väggarna känns rätt. Jag vill inte göra om gårdsplanen till en jätterabatt men någonting som mjukar upp gården behövs verkligen.
Vi har hästar som går till hagen tvärs över gården 2 gånger om dagen så gruset är bra för dem men inte för oss andra.
I en av längorna har vi bed & breakfastrum med en grillplats på gården, där är jag jättesugen på att sätta upp någon slags pergola.

I hörnen av husen skulle jag kunna tänka mig blommande rabatter.

SVT sökte olika trädgårdsprojekt till sitt nya program så jag skickade beskrivning och bilder på gården till dem, men jag har inte hört något så jag får nog sätta igång själv.

Snälla, är det någon som har lite tips, jag begär inte att någon ska så här komma med en helhetslösning, men har ni lite idéer om olika delar, blir jag så glad och tacksam!!
RibesRubusVitis
Vad gör det om lite ogräs syns mellan kullerstenarna? De bidrar till gårdens ursprungliga skick och borde inte döljas av grus på en yta som är avsedd för slitage.
Det framgår inte åt vilket håll U:ets öppna sida är vänd, men innan vårdträdet vuxit sig till vårdträdsstorlek finns det säkert plats för vinrankor utmed en solig vägg och kanske fikon i en stor kruka…
Susanna
Om gården är skyddad kan fikonet till och med växta på friland, fast frukterna kanske inte hinner mogna.

Klätterrosor måste du ha! Jag har bara en än så länge, New Dawn ,men den kan jag rekommendera. Rosfantasterna här kan säkert ge fler bra tips!

Stockrosor är fina vid skånska längor också!

Håller med RibesRubus Vitis, vad gör det om det kommer lite ogräs mellan kullerstenarna. Kullerstenar är mycket finare än grus. Ger en helt annan känsla tycker jag.
Sommartorparn
Grattis till huset!
Om huset verkligen är kalkat (och inte bara vitmålat) så är det bra att tänka på att detta måste göras ganska ofta! Då är det jättejobbigt att ha en massa klätterväxter som måste plockas ned! (Jag funderar själv över en lösning med spaljeer som man lätt kan plocka av och vika undan, med växt och allt, men har inte kommit på något bra ännu). Rosor är underbart. Men, man blir vansinning av att brottas med dom när man kalkar. Men så är det ju så underbart vackert med hus som är kalkade (och inte bara vitmålade)!

Dessutom trivs varken växter eller hus särskilt bra med att växa helt intillhusväggen. Om jag vore som du skulle jag sätta buskiga rosor och höga växter en bit från väggen i stället. (Undantaget är stockrosor: Dom kan du ha närmare väggen, för dom har ändå inte kommit upp när du kalkar på försommaren.)

Kullersten eller grus..... Det blir ogräs hur som helst. Innan du vet ordet av så är det meterhögt och du får ta fram lien.... Men gruset är nog enklare att med skyffeljärn hålla rent. Jag antar att dom flesta som har 'rena' gårdsplaner sprutar. (fråga dina grannar....)
Jag skulle i detta läge låta gruset vara kvar och ägna mig åt mera högprioriterade projekt. Kullerstenen finns ju kvar och kan plockas fram närhelst nu har tid och lust.

Det går att bryta upp den stenbelagda ytan och göra små 'öar' av rabatter och buskar. Om du kör ner till Brantevik (södra infarten), innan du kommer ner till hamnen på vänster sida så ser du en stor gård (Råkulle gård) där dom har anlagt en trädgård på en kullerstensgård. Fråga dom hur dom har gått tillväga.

För övrigt föreslår jag att du ägnar sommaren åt att åka runt och titta på hur andra har det, det finns ju så många underbara trädgårdar på Österlen.
Lena N
Jag använder gasolbrännare för att hålla skarvarna mellan plattorna ogräsfria. Borde fungera även till kullersten, som ett alternativ till besprutning alltså.
Ulla-Maija
Hej igen!
Tack för alla bra svar. Jag måste medge att husen faktiskt inte är vitkalkade, de är vitmålade. Tack för det, eftersom det är 1.200 kvm uthus!
Själva gårdsplanen är också ca 1000 kvm så ni förstår att jag har problem. Jag har massor med krukor, som jag trodde var stora ända tills jag ställde de på gården och allt ser fjuttigt ut. Försökte att gruppera krukorna förra året och får väl göra så ytterligare ett år. Jag har i alla fall bestämt mig att plantera några klängrosor iår, så väggarna blir lite levande. Det där med fikon låter också spännande. Jag har ju väggar i alla väderlekar, så är det bättre för rosorna att stå mot västervägg eller öster. Jag antar att norrväggen kanske så småningom ska få några rhodrendron?buskar.
Om det är någon som bor i närheten och har några goda idéer och är nyfiken, så är det bara att komma in. Vi har en liten möbel-och presentbutik på gården, Benestad Boställe. Till sommaren kommer vi att även sälja lite glass och kaffe. Hästarna kommer att försvinna, men vi får nog alpackor som ska beta i hagen!
Susanna
Hej igen!

Jag far mellan Borrby och Tomelilla ibland, var ligger gården mer exakt? Kommer gärna förbi och handlar lite någon gång!
Ulla-Maija
Hej Susanna!
Vi ligger brevid väg 19 mellan Tomelilla och Ystad. Du ser gården och skyltarna precis efter Benestad kyrkogård. Du är välkommen! (och alla andra också!)
Susanna
Då ses vi i sommar någon gång!
cato
Hej!
Om du tänker sätta fikon, skall du välja Bornholmsfikon. Då kan du njuta av frukten. Övriga fikonträd som säljes brukar ej ge frukt på friland.
Hälsningar
Bengt-Erik
RibesRubusVitis
Hej igen,
att jag rekommenderade fikonträd i kruka berodde inte främst på klimatet (så att plantan kan tas in), utan på att rötterna behöver ha det trångt för att fruktsättningen ska komma igång. Annars utvecklas bara en massa löv i stället. Även om du gräver ner trädet, bör du begränsa utrymmet för rötterna med t ex tegelpannor eller liknande.
Sommartorparn
CITAT (Ulla-Maija @ 06-03-2006, 17:41)
I en av längorna har vi bed & breakfastrum med en grillplats på gården, där är jag jättesugen på att sätta upp någon slags pergola.

Senkommen tanke:

Pergola med blåregn är ju bara helt underbart! (om det ligger lite vindskyddat)
Kanske kompletterat med något som blommar vid annan tidpunkt....

(Tack för vägbeskrivningen ;-) )
Katti med torpet
Tror att Allt om trädgård har gett ut specialnummer som heter Skåne eller Syd just för er i Zon I-II. Där borde det finnas en hel del inspiration för typiska skånska innergårdar...
*Suckar längtansfullt*
Just ja, Cristel Kvant och Heidi Palmgren har skrivit en bok som heter Trädgårdens Rum. Bilderna från Heidis egen trädgård borde passa rätt bra för dig. Skyddad innergård med grus och sten på marken och såååå snyggt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon