Full version: Lycklig:)
Elisabeth P
Tänk att man kan bli så lycklig av att få några lysrör på plats wub.gif och fungerande hyllor till mina små plantor wub.gif
Är lite rädd bara att det inte kommer att räcka, det är lätt att fortsätta att så ALLT wink.gif .
Så här blev det.

När jag fick upp hyllorna vid fönstret kan tempen t o m stiga till 25 grader när solen lyser, så nu blev det till att sänka tempen på elementet i stället.
Hur högt får tempen lov att stiga innan de små planterna får värmeslag? har läst att några av er sätter in fläkt, är det pga solvärmen? Jag menar kan det stiga så mycket redan, lär det ju bli olidligt för de små plantorna när vårsolen väl värmer?

Lisa
Lady Hamilton

Gätte fint! smile.gif
kerstin z5-6
Mer än 25 dagtid ska du försöka undvika -Så fint det blev !!!
Elisabeth P
Tackar.
Känner mig faktiskt lite stolt wub.gif , fast ni alla som så villigt hjälpt mig får dela på äran biggrin.gif .
Tur att jag har termometern som kan avläsa högsta/lägsta temp - Jag får ha lite koll så det inte stiger för mycket.- Är det fläkt som gäller annars?

Lisa
ewa zon 3
Tvåvånings ååååååhhhhh vill ha biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Toppenfint det blev!

/Ewa
Anki V
Superfint!!! wub.gif

Jag kan riktigt känna hur glad du är och vilken stolthet du känner, i alla fall var jag det när jag fått mina på plats.

Det blir helt klart ver 25 gr i fönstret.

Jag kontrollerade temperaturen på mitt såbord som står en bit in i rummet med söderfönster (inga väremeelement är på).

Jag mätte 26 gr och det var då jag sprang och köpte bordsfläktar. laugh.gif laugh.gif

Med fläktarna kan jag få ner tempen till ca 22-24 gr som varmast dag tid och 16-17 på natten.

Nu står ju solen väldigt lågt och lyser direkt in genom fönstret. Jag hoppas att det blir lite bättre längre fram nå solen står lite högre och golvet på balkongen ovan skuggar lite.

Lite längre fram när det inte är -18 ute längre så borde jag också kunna ha altandörren på glänt och få lite kyla utifrån.

Har du någon vädringslucka eller dyligt som kan stå på glänt?

Anki
lena:-)
avundsjuk jag är så avundsjuk-......vilken tur att jag inte tänkt att så något! blink.gif blink.gif blink.gif wub.gif
Elisabeth P
Jo, söderfönster är det så varmare lär det bli.
Någon vädringslucka har jag tyvärr inte. Tror än dock att jag ska försöka att reglera tempen med hjälp av elementet till å börja med smile.gif .
Men visst e de kul när man äntligen får ordning på grejerna laugh.gif .
Lisa
Gurkan
CITAT (Lisa:) @ 06-03-2006, 17:41)
....
Är lite rädd bara att det inte kommer att räcka, det är lätt att fortsätta att så ALLT wink.gif .
....

Jag kan berätta för dig redan nu att ... det kommer INTE att räcka. Lika bra att du fixar fler med en gång !!! laugh.gif spelar ingen roll hur många du har ... det räcker inte ändå.

Å slänga plantor ? nä, se de' går inte för sig.
Elisabeth P
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Men det e ju sååå roligt laugh.gif
Vill man inte slänga ska man nog tänka på att inte så hela påsens innehåll, för då blir det ju en del, särskilt om man skolar om den en och en tongue.gif / Lisa
Anki V
Jag viskar så inte Kerstin hör mig laugh.gif . Jag skolar om två små plantor i varje 9x9 kruka för att spara plats utom ostronörten, den är jag så rädd om att de fick singelkruka.

Berätta inte!! sleep.gif
Elisabeth P
Man får ha sina små knep wink.gif
Jag e tyst som musen tongue.gif
Lisa
adrian
CITAT (Lisa:) @ 07-03-2006, 21:36)
Man får ha sina små knep  ;)
Jag e tyst som musen  :P
Lisa

Det är bara att dra på baddräkten och hoppa upp på hyllan tillsammans med plantorna, nästan som sommar... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon