Hej!
Vi nskar plantera en hck mot vra grannar t sder. Vi vill ha en tt hck som ska bli ca. 2m hg. Problemet r att jordmnen p ca 1 m. av strckan endast r ca 30cm.
Finns det ngot som uppfyller vra nskeml?
Hej Goxxx,
Om svaren drjer: Titta lite p de vriga inlggen om hckar hr, det finns en hel del inlgg frn senaste mnaden om hckar och buskar i knapp jordmn liksom andra lite hrda frhllanden.
I vrigt spelar andra faktorer roll; klimatzon, hckens funktion, hur bred den fr vara, hur mycket sktsel den fr krva, vad som vxer vrigt i nrheten, om det r sol/skugga etc.
Ok, hr kommer lite mer fakta.
Vi bor i Gteborg och hcken ska st i ett soligt lge. Bredd och sktselkrav spelar inte s stor roll, men det vore ju tacksamt om det inte tog 10 r fr den att n 2 meter som r mlet. Hckens funktion r i frsta hand insyns- och vindskydd. Det enda, frutom grs d, som vver i nrheten r tv ppletrd och lite hallonbuskar.
Ann i Gteborg
02-05-2003, 20:37
Hejsan
Jag vill minnas att svartaronia vxer bra ven med mindre mngd matjord. Vlj isfall den hgre sorten, vi har den och den r 2m (mtte mot mig sjlv igr). P kpet fr du stora svarta vackra tliga (sylt/gel) br och underbar hstfrg. Jag tycker den gr sig bst frivxande.