Hej!
Vi önskar plantera en häck mot våra grannar åt söder. Vi vill ha en tät häck som ska bli ca. 2m hög. Problemet är att jordmånen på ca 1 m. av sträckan endast är ca 30cm.
Finns det något som uppfyller våra önskemål?
Hej Goxxx,
Om svaren dröjer: Titta lite på de övriga inläggen om häckar här, det finns en hel del inlägg från senaste månaden om häckar och buskar i knapp jordmån liksom andra lite hårda förhållanden.
I övrigt spelar andra faktorer roll; klimatzon, häckens funktion, hur bred den får vara, hur mycket skötsel den får kräva, vad som växer övrigt i närheten, om det är sol/skugga etc.
Ok, här kommer lite mer fakta.
Vi bor i Göteborg och häcken ska stå i ett soligt läge. Bredd och skötselkrav spelar inte så stor roll, men det vore ju tacksamt om det inte tog 10 år för den att nå 2 meter som är målet. Häckens funktion är i första hand insyns- och vindskydd. Det enda, förutom gräs då, som väver i närheten är två äppleträd och lite hallonbuskar.
Ann i Göteborg
02-05-2003, 20:37
Hejsan
Jag vill minnas att svartaronia växer bra även med mindre mängd matjord. Välj isåfall den högre sorten, vi har den och den är 2m (mätte mot mig själv igår). På köpet får du stora svarta vackra ätliga (sylt/gelé) bär och underbar höstfärg. Jag tycker den gör sig bäst friväxande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.