Full version: Blomstertobak...
virrevarv
Sådde blomstertobak för snart tre veckor sedan, täckte inte, har plastpåse under lysrören eftersom de är ljusgroende. För ljuset i köksfönstret räcker väl knappast? Men nu funderar jag på att det nog alldeles säkert är för kallt där nere.. Hur gör ni när ni sår tobak? Inte brukar det ta så långtid som dryga två, nästan tre veckor väl?

Förra året grodde det men då gjorde jag allt fel med ljus så det blev rena spiken och jag fick kasta dom. Nu har jag lite mer kunskap på benen och vill prova igen. Det är med pyttefrö gillar jag inte alls, har sand ute i trädgården men för att få loss det måste jag använda hacka och spett!! Så det är lite pilligt.
Misslyckades med mina petunior och lejongap med i år, oxå pyttesmå frö.. Hur gör ni?

Tacksam för alla tips!!
Anki V
Vad du än gör så ta inte sand utifrån, i alla fall inte utan att sterilisera den först.

Typisk nybörjarmiss av mig laugh.gif laugh.gif !!!!!

På nyårsdagen så satte jag ut frön av Hässelklocka på kylning. För att få såjorden mer porös så blandade jag i en hel del sand som jag tagit från stranden vid stugan.

Nog sjutton gror det i byttan efter köldbehandlingen laugh.gif . Men vad är Hässelklocka och vad är ....något annat?

Minst 5 olika arter jar jag sett i såkärlet för det finns minst fem olika typer av hjärtblad. laugh.gif

Nu är det bara att vänta på att de riktiga bladen ska komma så jag kan selektera ut vad som kanske kan vara Hässelklocka.

Och jag är en erfarenhet rikare wink.gif
/Anki
kerstin z5-6
Har du bra koll, låt dem gro i värme först utan ljus -men du måste titta varje dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon