Elisabeth P
Är det endast för själva groningsprosessen som man täcker med plast?
Tycker mig se att även en del som kommit upp får ha plast ett tag - hur länge i så fall eller är det bara enstaka sorter man täcker längre?

Jag tänker som så att man säkert bevarar fukten längre, men det bör ju ochså bli betydligt varmare?

Så hur gör ni????

Lisa
Anki V
Jag behåller plasten på (luftar varje dag) tills de fått sina första riktiga blad. Sedan tar jag bort plasten stegvis, lite i taget. Helt försvninner nog inte plasten förän jag skolar om.

Rätt eller fel.... inte vet jag, men det funkar hittills i alla fall. laugh.gif laugh.gif
/Anki
kerstin z5-6
Jag gör som Anki -det är en process man får känna på sig liksom ... smile.gif smile.gif smile.gif
Ullet
Som dom andra säger, man känner sig fram. Ser jag att det är mkt fukt då luftar jag mer o är det torrare så luftar jag mindre o fler blad ger längre luftningar. Lite känn får man ha tror jag. wink.gif
virrevarv
Jag är inte alls så försiktig som de två ovanstående talarna, behåller plasten på några dygn efter de kommit ner i ljuset, luftar mer och mer sen åker det av, och peppar, peppar ta i trä så har inga dött ännu... Men det är förmodligen mer tur än skicklighet! laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

Ha det gott!
Ullet
Visst är det läckert att man gör så olika o ändå fungerar det? Jag blir lika glad varje ggr jag ser att alla är olika o det går bra ändå. laugh.gif
katah
ännu en varient: jag tar plasten bort direkt när de flesta är grott något, inga snälla avvändingar här inte wacko.gif wink.gif biggrin.gif
Berit
CITAT (katah @ 07-03-2006, 16:44)
ännu en varient: jag tar plasten bort direkt när de flesta är grott något, inga snälla avvändingar här inte wacko.gif  ;)  :D

Jag gör lika som katah, har gjort så jämt, duschar med flaska 2 gånger om dagen om det behövs.(utom när det gäller bergsvallmo som det fjäskas lite extra för) rolleyes.gif
Elisabeth P
okidok, då känner jag mig fram laugh.gif / Lisa
katah
Ja, sprayflaskan står framme rolleyes.gif
kerstin z5-6
Hela sådder kan lägga sig ner o dö om man tar bort på en gång o har otur .. Känsligast är de väldigt små-tex Alpina sorter av olika slag -särskilt de med tunna ljust gröna blad ..... blink.gif penstemoner ogillar den behandlingen tex
lissa
Ujujuj..jag vet inte om jag borde läsa alla dom här posterna...det blir ett under om nägon överlever...efter det att dom har grott har jag tagit bort plasten direkt..och efter en dag i rumstemp har jag hivat ut dom...solrosorna verkar inte gilla behandlingen för många har slokat ner sig ordentlit..jag trodde att det berodde på att det var lite väl fuktigt runt stjälken unsure.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Hos dej kan det även ha att göra med för starkt ljus ute .. o vinden ...
Något vi här uppe inte behöver bekymra oss om ännu ... ohmy.gif
lissa
Vi har haft en väldig blåst snart en vecka, och halvmolnigt. Har satt en del på ett litet bord med hjul och förföljer ljuset när jag är hemma. Jag håller i alla fall fingrarna i styr nu, planterar inte om en enda en om den inte har fått riktiga blad.Passar på att fråga. Solrosen har börjat få tillstymmelse av riktiga blad..men dom kommer från samma stjälkställe som dom första oriktiga bladen...är det normalt för solrosor???? smile.gif
kerstin z5-6
ja ,normalt
lissa
Braaaa, är det fler som uppför sig så???
kerstin z5-6
DE med stam -som solrosen .. kan ha de första karaktärsbladen högre upp
lissa
Ihop med hjärtbladen??? Förlåt om jag propsar, men vill vara säker på att jag har förstått rätt wub.gif
ewa zon 3
CITAT (katah @ 07-03-2006, 16:44)
ännu en varient: jag tar plasten bort direkt när de flesta är grott något, inga snälla avvändingar här inte wacko.gif  ;)  :D

Har också tagit bort plasten så fort det mesta grott i en sålåda rolleyes.gif Tycker det funkar bättre med sålådor/boxar som har en plasthuv för då finns det ju plats för plantorna att växa till sig i fuktig luft innan det ska ut i den torra inomhusluften. smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Ja , hjä'rtbladen , faller ju av så småningom när de gjort sitt - de ser dessutom ganska lika ut på många växer .. medan karaktärsbladen är miniatyrer av den riktiga växten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon