Hum
Här kommer jag med åter en fråga: Skulle vilja ha ett litet citrusträd att ha inne på vintern och ute på sommarn, men funderar på om jag skall köpa färdig planta eller så egna... finns det nån skillnad i vilken klarar sig bättre?

-jb-
kristerh
Du spar ju framförallt tid om du köper en färdig, då vet du att den kommer att blomma oxså wink.gif vissa frösådda kan ta hur lång tid som helst på sig innan de blommar om de nu ens tänker göra det wink.gif
jag har en som jag frösådde i min ungdom ohmy.gif för ca 35 år sedan...
den har fortfarande inte blommat wink.gif wink.gif
krister
Alexander-VG-zon3
jag säger som kristerh att det är alltid bättre att köpa om man ill ha växter som ska kunna blomma och är större å med blommor m.m
så det du ska kolla efter du ska köpa ett är ju en lagom storlek som ser fint ut kolla extra noga efter spinnkvalster
sen vitikgt köp inte dom citrus växter som är fullmatade med frukter dom som bara har en massa frukter och blommor är hårt drivna och kommer tappa all frukter till din nya miljö å så så köp då en planat med bra bladverk och knoppar,blommor vänta häldre på att få inga frukter wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
smile.gif Och jag anser att det är bäst med ett färdigt träd.Men det är viktigt att bestämmer dig för VAD för sort du vill ha?? Det finns så många olika sorter.
Mini citrusar av olika slag brukar finnas lite "varstans".
Citron, klementin, grape, apelsin m.m. har olika latinska sort namn och kan vara lite svårare att få tag i. Men man blir dessto gladare när man hittar det man vill ha smile.gif
Vad jag kollar särskilt efter innan jag köper en citrus är så att de inte har Sköldlöss!! För det kan vara besvärligt att bli av med. Sedan skall naturligtvis inte den planta som du köper ha någon form av ohyra som du kan se.
Carex
om du inte är så nogräknad vad gäller blomning och frukt skulle jag råda dig att så själv, då får du möjlighet att forma plantan själv, affärernas brukar ofta bara ha en form (litet träd med rak stam, tycker jag är lite tråkigt när jag själv har en egenodlad slingrande sak;)) men visst tar det tid.
lissa
Jag har sått nästan alla kärnorna från mina mandariner eller klementiner, och dom har kommit upp rätt många , och dom ser fina ut....ska jagbehöva vänta 10 år eller mer för att dom ska blomma????? ohmy.gif ohmy.gif
Carex
har läst i en annan tråd att de kan behöva särskild jord och näring, men du får nog vänta ett tag ändå.
Ivy
Min bror sådde en apelsinkärna när han var typ 8 år. Idag är han 22 och den har aldrig haft så mycket som en knopp...
Alexander-VG-zon3
där finns citrusjord och citrusnäring . hittar man inte citrusnäring eller har slut på det så brukar jag ta blommnärings pinnar dom röda inte dom för bladväxter som är grön men dom pinnarna är långtidsaverkande näring som kommer när du vattnar bra för den som glömmer men . röda blommnärins pinnar+en rostig spik funkar till medlehavs växter wub.gif wub.gif
Carex
flaxss, du har säkerligen koll, men jag tycker det låter konstigt med en rostig sprik, kan du förklara?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 07-03-2006, 22:51)
flaxss, du har säkerligen koll, men jag tycker det låter konstigt med en rostig sprik, kan du förklara?

nej jag är för det mesta förrvirrad av mig biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
men om man hittar en rostig spik så när man vattnar så fäls järn ut i jorden typ man lägger ju spiken när rötterna så bler den spiken där så får växten en järnrik jord så som finns i medelhavet därav att jorden är så röefrägad man kan hitta samma jord typ i afrika,califronien,astruilien .m. m wub.gif wub.gif sen plus blommnäring så få växten det men inte alltför starkt så det bara bildas blad utan till blommande växter . det är det iblan som gör att man inte får blommor å frukter för att man gödar mycket med bladnäring växten bildar då blad wub.gif wub.gif det är vad jag har lärt mig av min mormor kankse är det fel eller rätt . men det har funkat bar hoss mian oliver tongue.gif wub.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
hoppas det inte blev för rörigt i blan skriver jag iväg utan punter å ineghn koll alls laugh.gif biggrin.gif
lissa
Det där med spiken kommer av att dom behöver järn...nu låter det lite konstigt, men vet inte vad det heter på svenska eftersom jag aldrig har hört talas om sånt när jag bodde i sverige...men det är nog något i stil med järnnäring-och något mer. förr då det inte fanns sånt att köpa använde man järnspikar...men det är nästan omöjligt att plantan ska få tillräckligt med järn på det sättet, men har man inget annat till hands.
Det är väl ungefär samma som att man lägger några risgrynskorn i hålet när man planterar istället för dom speciella hormoner för att få rötter som man idag kan köpa.
Det verkar otroligt att den inte blommar på tiotals år...får glömma att det är en mandarin och tänka på den som en grön växt istället laugh.gif
Alexander-VG-zon3
det är nog gamalt har lärt mig det från mormor men jag har ju mmånga för jag orkar inte köpa cutrisnäring så det är välk mer som en nödlösning wub.gif wub.gif men man måste ju trycka ner spiken närrötterna å långt ner wub.gif wub.gif tongue.gif tongue.gif
Agge
Är det någon som har tips på vart man kan få tag på citrusnäring? Utifall att man inte vill ha en spiklåda nere i krukan tycks det vara det som gäller för att få eländet att blomma? Jag sådde min citron någon gång på mitten av nittiotalet, och än har den inte blommat, men så har den heller aldrig fått vare sig spikar eller särskild citrusnäring i jorden. wub.gif

Igår letade jag runt bland ortens matbutikers blomhyllor i jakt på citrusnäring utan resultat. Däremot hade de kaktusnäring? wacko.gif De trodde jag verkligen inte behövde näring?! Hur mycket näring finns det i ökensanden?!?! blink.gif

Hälsningar Agge
kristerh
Har du ingen stormarknad i närheten, de brukar ha citrusnäring, det finns även nån sort med xtra mycket järn.
krister
Agge
Jodå, nog finns det stormarknader. Det finns en hel del här ute i skogarna ett par mil utanför huvudstaden. tongue.gif Frågan är om någon kedja är bättre än någon annan på att hålla citrusnäring i lagret? Kan Coop tänkas ha det, kanske? Eller behöver man månne bege sig till Plantagen? Har de? Någon som vet?

unsure.gif
Alexander-VG-zon3
växthus och handelsträdgårda brukar ha m.m
fast jag började använda spik när jag hittade en låda som pappa hadde glömnt ute så jag tryckte ju jätte många sånna blan mina oliver . och dom har fått frukt
Agge
Jag såg att Växtmästarna har kampanj på både citrusjord och citrusnäring. Lite lustigt att se, med tanke på att jag för bara några dagar sedan inte visste att det fanns... tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ingrid på Västkusten har skrivit en del tidigare inlägg om gödning av citrus här i forumet enligt henne är Hasselfors bevattningsgödsel bättre till citrusar än de gödningar som säljs under namnet citrusgödsel.

Här är ett tidigare inlägg om näring till citrus

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...4eb8cbfbd377a33
Scout
Rost är järnoxid, den finns i fast form och kan inte tas upp av växter men endel omvandlas till järnjoner som växten kan ta upp. Reduktionen av järnoxid till järnjoner kan snabbas på om man ökar ytan som kan angripas, så fila ner ett par spikar till järnfilsspån och sen blanda det ordentligt i jorden innan du planterar om. då borde det bli mer järnjoner tillgängliga för växterna.

Om nu växterna tycker om järn, vill säga... jag har aldrig provat med annat än vanlig krukväxtnäring.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 10-03-2006, 16:03)
Rost är järnoxid, den finns i fast form och kan inte tas upp av växter men endel omvandlas till järnjoner som växten kan ta upp. Reduktionen av järnoxid till järnjoner kan snabbas på om man ökar ytan som kan angripas, så fila ner ett par spikar till järnfilsspån och sen blanda det ordentligt i jorden innan du planterar om. då borde det bli mer järnjoner tillgängliga för växterna.

Om nu växterna tycker om järn, vill säga... jag har aldrig provat med annat än vanlig krukväxtnäring.

smart det ska jag göra wub.gif wub.gif
Ingrid på Västkusten
Rostig spik är tyvärr järn i fel form - det är järnchelat Du skall leta efetr!

Hälsar Ingrid

PS Här är en länk till:

http://www.globalorangegroves.co.uk/fertilizer.html

Det här är grejer det! Om man itne får tag i Hasselfors Bevattningsgödsel mm mm
Morbid
En gissning är att spiken funkar i stället för Blodmjöl. Eller tvärt om för den sakens skull..
Ingrid på Västkusten
Blodmjöl är huvudsakligen 'N' - alltså kväve.......nog för blod innehåller en del hemoglobin som ju är järnhaltigt men omd et skulle vara i rätt form.......hmm vet ej. Blodmjöl = kväve = sant i alla fall.
Scout
Järn (Fe) finns i två oxidationsformer Fe2+ och Fe3+. Vilken är det som citrusträden behöver kanske man ska fråga sig? och vilken finns i järnchelat

Vad är chelat rent kemiskt?
Rhodoskillen
Trevligt inlägg. Jag använder också rostig spik till mina medelhavsväxter. smile.gif
Är ju halvgrek. Och vet att oliver och citrusträd växer som bäst där det finns gammalt järnskrot i närheten.

Så är det iallafall på odlingarna som min släkt har på Rhodos.

Jag har tyvärr bara en liten lägenhet så jag har ju inte direkt någon möjlighet till citrusodling hemma då dessa kräver en kall vintervila i tex: Ett uterum.

Har däremot frösådda citrussorter som trivs bra i fönstret, men vill jag få dom i blom så krävs det en kall viloperiod under vintern.
Obs: Ej minusgrader.

Är inget proffs på ämnet, men har hört det från min farfar.

Mvh/Danne.
Hum
Är det bara järnhalten som är den väsentliga skillnaden mellan citrusnäring och vanlig blomnäring? Jag vill nämligen inte hitta nåt som heter citrusnäring ens på de bästa trädgårdsaffärerna här i Finland, men näring med extra järn finns nog.

Vilka andra medelhavsväxter är det som tycker om järn? Oliv? Myrten? Lager? (köpte nyss Oliv och Myrten nämligen och det skulle nog inte vara sent att slänga in lite rostig spik i jorden ännu)

-jb-
Rhodoskillen
Tror att dom flesta medelhavsväxterna trivs med det. Speciellt oliver och citrus.

Mvh/Danne.
Ingrid på Västkusten
För att få frösådda i blom krävs inte bara kall period utan även att de är gamla/stora nog.
Et tundantag är citronsorten Ponderosa. Växer på egna rötter och blommar som liten. Liten = två tvärhänder :-))

Hälsar Ingrid
Rhodoskillen
Citrusnäring
Specialnäring som ger citrusväxter och petunior bl.a. det järntillskott som just dessa växter har stort behov av. Samtidigt gör Substral Citrusnäring bladen sunda och gröna och säkrar den bästa fruktbildningen. Om citrusväxter under en period lider av järnbrist blir bladen gula, vilket kan avhjälpas med citrusnäring.

Näringsinnehåll: NPK 6-2-5

Krukväxtnäring
Ger vackra motståndskraftiga växter med grönare blad och friskare blommor. Specialgödsel med Vital-Aktiv. Innehåller alla de värdefulla näringsämnen som ger växter den näring de behöver. Höjer växternas egen motståndskraft. Substrals beprövade järntillskott förhindrar att bladen gulnar.

Näringsinnehåll: NPK 7-1-6

Mvh/Danne.
Rhodoskillen
LYCKAS MED CITRUSFRUKTER! Hittat på nätet.

Apelsin/citronträd finns i många arter. Alla har de sitt ursprung i Östasien utom grapefrukt som kommer från Västindien. De har mörkt vintergröna läderartade blad. Blomning kan ske när som helst på året med vita väldoftande blommor. Köp färdiga plantor, de som du själv frösår blommar mycket sällan.

Citrus auranthium, Pomerans ger ganska sura orange apelsiner.
Citrus auranthium myrtifolia, Kinesisk dvärgapelsin. Vanlig art för odling som krukväxt.
Citrus limon, Citron. Lätt taggig, citronen tar ett år på sig att mogna.
Citrus microcarpa(mitis), Prydnadsapelsin. Vanlig lättodlad art med riklig blomning och fruktsättning. Orange-gula frukter upp till 4 cm stora.
Citrus sinensis, Apelsin. Större i alla avseenden, dessutom taggig.

Placering:

Apelsinträdet skall stå ljust och soligt hela året.

Under den ljusare delen av året kan du ha plantan i vanlig rumstemperatur. På vintern skall den placeras ljust och svalt 8-12 grader. Lämpligt kan vara ett vinterbonat uterum eller växthus. Om plantan står för varmt vintertid ramlar bladen av. Under sommartiden kan plantan med fördel stå utomhus på vindskyddad plats. När du tar ut plantan på försommaren placeras den i ett skuggigt läge för att sakta flyttas till ljusare plats och inom 10 dagar vara placerad i ett varmt och soligt läget.

Vattning:

Vattna plantan frikostigt under tillväxtperioden, april-oktober och sprita den ofta. Den tål dock torr luft tack vare de tjocka bladen. Under den svala perioden skall citrusträdet vattnas sparsamt så jordklumpen nätt och jämt är fuktig.

Gödsling:

Citrusträdet är krävande på näring under tillväxtperioden. Gödsla en gång i veckan, gärna med Bayer Citrusnäring. Om bladen blir lite gulfläckiga så bör du gödsla med ett järnrikt gödselmedel. Under viloperioden tillföres ingen gödsel.

Omplantering:

Citrus kräver en närings– och fuktighetshållande jord.

Blanda

50% Simontorps blomjord
30% lerjord
10% sand
10% lecakulor

EXTRA TIPS!

Du kan få citrusträdet att bära frukt genom att varsamt föra en mjuk pensel över ståndarna på en blomma och sedan stryka av pollenet på nästa blommas pistill.
Alexander-VG-zon3
alla medelhavs växter har samma krav som dom behöver
lerig och tung jord
mycket vatten under sommaren,våren,hösten
nästan torra på vintern destå kallare det så torrare
en vinter vila på 5-10 men dom flesta medelhavsväxter klara sig ner till -5c många av dom ner till -10c men då undantag av citrusar som bara klara -2c .
dom vill ha en ljus och sval vinter vila
wub.gif wub.gif
sen många av dom som vi tror är medelhavs växter har man tat in i medelhavet
Lady Hamilton
Weibulls Citrus näring

Bayer citrusnäring
kerstin z5-6
har de där två vanliga fungarar utmärkt smile.gif
Lady Hamilton
Även jag använder dem laugh.gif

stumpan
Har som flera andra hört att vanlig växtnäring funkar lika bra, kanske t.o.m. bättre. Men annars vet jag att citrusnäring finns på ICA (Kvantum) och Plantagen.

MvH Anna
Hum
...Plantagen i Åbo har nog inte det. Får säkert köra med Substral med extra järn. Ska ta med en påse rostig spik från jobbet också.

Satte några frön att gro i helgen, citron och grapefrukt. Har inget brinnande krav på att få blommor/frukt, blir tillräckligt med alla nya växter till i sommar. Dom färdigodlade är rätt dyra dessutom, och hittar inte heller sån sort jag vill ha.

-jb-
stumpan
CITAT (Hum @ 16-03-2006, 07:09)
Dom färdigodlade är rätt dyra dessutom, och hittar inte heller sån sort jag vill ha.  

-jb-

köpte min Kalamondin på IKEA... biggrin.gif den var billig! tongue.gif

MvH Anna
Hum
...ja nu var jag och kollade; citrusnäring är inte alls känt i Finland, efterfrågan är så liten. Så har jag letat efter Substral med plusjärn för att ens ha nåt: fanns inte på en enda trädgårdsaffär, inte på de största supermarketarna.. tills jag fann det på vår lilla närbutik. Gå inte längre än havet...
fast nästa gång jag far längre än havet (till Sverige alltså) måste jag komma ihåg att at med en flaska riktig citrusnäring

-jb-
MariaÖrebro
CITAT (Agge @ 08-03-2006, 10:20)
Är det någon som har tips på vart man kan få tag på citrusnäring?

Jag tycker du ska kolla på Blomsterlandet, Plantagen eller något annat Garden Center. Där finns det alltid både jord och näring för citrusar.

När det gäller frågan om att köpa färdigt citrusträd eller plantera kärnor själv, tycker jag för min del att man ska plantera själv. Det finns inget roligare än att kunna säga att det här fina citronträdet har jag drivit upp själv! Jag har börjat samla på olika citrussorter, och de växer jättebra. Det där med rostig spik ska jag nog prova. Det låter i alla fall som en rolig grej...
Åbo
Bara en kommentar till svårigheten att hitta växtrelaterade saker i Åbo.

Själv har jag sökt med ljus och lykta efter vitmossa till en orkidé jag har. Har fått rådet att använda sån av många på odla och allt om trädgård. Men vilken frågande min de sätter upp här när jag kommer med min undran!

"Till ordkidéer, ja här har vi orkidékompost (Kekkiläs vanliga som man får överallt)"

"mossa, jaså sån här (visar sin tillandsia och erbjuder mig den"

"näe, aldrig hört talas om"

Suck! Turligt nog kom jag ut på landet nu när det börjat töa och fick lite vitmossa från egen tomt.

Men citrusnäring har jag köpt i Sverige wink.gif
kristerh
CITAT (Åbo @ 19-04-2006, 13:20)
Bara en kommentar till svårigheten att hitta växtrelaterade saker i Åbo.

Själv har jag sökt med ljus och lykta efter vitmossa till en orkidé jag har. Har fått rådet att använda sån av många på odla och allt om trädgård. Men vilken frågande min de sätter upp här när jag kommer med min undran!

"Till ordkidéer, ja här har vi orkidékompost (Kekkiläs vanliga som man får överallt)"

"mossa, jaså sån här (visar sin tillandsia och erbjuder mig den"

"näe, aldrig hört talas om"

Suck! Turligt nog kom jag ut på landet nu när det börjat töa och fick lite vitmossa från egen tomt.

Men citrusnäring har jag köpt i Sverige wink.gif

Då är det dags att du upplyser dem om vitmossans förträfflighet wink.gif biggrin.gif

på tal om citrusnäring köpte jag en 1 kilos kartong med nån slags pellets till just citrus nere i spanien, bara att mylla ner i jorden.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon