|
Min flamingo-blomma-växt (ni vet säkert vad jag menar) lider av nån slags åkomma. På bladen sitter små prickar, eller upphöjningar, vissa ser ut som små små bulor. Somliga ser ut att ha spruckit och där är det hål i bladet. Det är inte på alla blad, utan många bulor på kanske två-tre stycken och några små prickar på ett antal andra. Har tyvärr inget foto jag kan lägga ut.. Men kan det vara "nån" som har byggt in sig där, eller är det flamingo-akne?
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 12:26
jag tror det låter som en virussjukdom jag hadde kastat den så om det nu öär en sjukdom så klasta den så detgt inte sprider sig
Men jag kan ju inte kasta den!! Den är hur stor som helst, och blommar som 17 nästan hela året om!!! Kan det inte funka att bara klippa bort de drabbade bladen och be en liten bön?
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 19:29
jo du kan prova men om det skulle vara en virussjukdom så tror jag inte det botar den . men prova å se det kankse hjälper
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 19:40
så här står det i en bok bladet är angripet av virus - det är gulfläckit och har börjat att bli krusigt som du berskriver det så vet jag inte ritikgt vad det kan vara men det låter som en virus mosaiksjuka=det bler ljustgröna delar på normaltgröna ringsjuka=ringar av gula celler gulsjuka=bladen bler helt gul utan av nånanna orsak virusangripna blad kan bli krusiga,missbildade,onormalt smala eller tjocka blad,bruna döda fläckar kan finnas m.m
det kan överföras på olika sättt som atttg växter rör vid varann eller med hand,jord,krukor,sticklingar,frön,insekter m.m
om du misstäker att du har en virussjukdom så kassera växten,jorden,krukan det finns även anra sorter av sjukdomar men om du tror att det är det jag vet inte säkert men om du tror det så släng den
behandla mot värsta tänkbara formen av ohyra för att vara säker på den fronten och klipp bort allt som ser angripet ut, glöm inte att sterilisera verktygen efteråt! Dessutom kan det vara bra att isolera plantan. Hjälper inte allt detta får du nog göra dig av med den, tyvärr:(
Kan det inte vara sköldlöss...om det är det så brukar jag plocka bort dom för hand och sen badda med alkohol så att alla bebisar dör..
CITAT (lissa @ 07-03-2006, 20:33) Kan det inte vara sköldlöss...om det är det så brukar jag plocka bort dom för hand och sen badda med alkohol så att alla bebisar dör.. Jag har inte hittat nåt kryp än.. det är det som är så konstigt. Tråkigt det här, men det låter ju som att det är nån sjuka. Och det vore ju trist om det spred sig. Jag tänker ställa den i skamvrån ett tag och klippa bort alla angripna blad. Om det nu är löss eller annan ohyra, vad är rekommenderad behandling i ohyremedelsväg? Kan noll om sånt här som kanske märks. Förresten, det där med att badda med alkohol - vad är det för alkohol då? Har bara single malt whiskey... känns som lite väl lyxigt.
tror man kan använda rödsprit, men skölj bort det sedan. Men kör på en häxbryggd av provadopinnar i jorden, vattna och spruta med pyrex. Jag skulle helt enkelt kombinerat alla metoder jag någonsin hört talas om. Kanske ge ny jord också och låta den gamla gå direkt i brännbara sopor.
Kan det vara korksjuka? Jag vill minnas att det beskrivs lite så i min ena krukväxtbok, men har inte tillgång till den nu. Det beror på övergödning och övervattning, men drabbar väl främst suckulenter. korksjuka
korksjuka är det nog inte, det är eg. inte prickar utan mer som upphöjningar eller bulor i bladet. Det har liksom inte hänt nåt speciellt på vattnings- eller näringsfronten heller, den står (och har stått sen i somras) på ett upp-och-ner vänt fat i en stor plåthink med lecakulor i botten. Och själva växten är planterad i en stor plastkruka. Jag brukar dänga på rejält med vatten så att lecakulorna blir fuktiga i botten - fast utan att vattnet når upp till plastkrukan på fatet. *invecklat*  Och näring får den väl när jag kommer ihåg att det var ett tag sen växterna fick nån näring.. dvs kanske lite för sällan. Ska testa med provado, pyrex och (s)prit så fort magisteruppsatsen är klar.. växterna får faktiskt ge sig till tåls tills mammsen skaffat sig sitt diplom.
Alexander-VG-zon3
09-03-2006, 16:12
annars kan dwet vara savmp eller mögel om det är som svarta,gula,mörkgröna fälckar för svamp och mögel truvs i den metoden med leca typ gör man där inte rent så efter nån månbad så har där kkommit allt möligt blan lecan jag själv har tat veck den metoden för mina växter mycket bättre å sprya oftare
Alexander-VG-zon3
09-03-2006, 16:13
sen den hinken eller vad du har lecan i får inte va ovan för krukans kant för det bler för fuktigt o instänkt
Nja, det som är svårt med sköldlöss är ju att man aldrig ser att dom rör sig, det ser ju bara ut som en gråaktig upphöjning.. Och ref spriten..lite synd att ge dom den fina "maltdrycken" Jag brukar ta 96% sprit på en bomullstuss...min murgröna brukar nämligen få besök av sköldarna lite då och då
CITAT (flaxss @ 09-03-2006, 16:13) sen den hinken eller vad du har lecan i får inte va ovan för krukans kant för det bler för fuktigt o instänkt Nä, hinken är visserligen gigantisk, men själva växten börjar en bit ovanför där hinken slutar. Men jag tror inte det är svamp eller mögel ändå, har kollat upp det efter ditt tips och det liknar inget sådant. lissa: Alltså, hur funkar dom här sköldlössen egentligen, äter de upp bladet så det blir hål?  Och hur snabbt går det? Hinner jag vänta några veckor innan jag sätter in stöten?
För mycket gödning eller för lite ljus kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
10-03-2006, 22:10
Många växter kan få missformade eller buckliga blad vid den ljusfattiga årstiden när de föds och detta är klimatbetingat inget man behöver oroa sig för, de blad som föds under bra förhållanden brukar se rätt ut, det är bara när bladen som föds vid rätt klimatförhållanden också blir missbildade och konstiga ut som man ev. kan börja misstänka sådant som virus (och virus går inte att bota).
Det här kortet är väldigt uppförstorat, dessutom är sköldlusen vit, men dom kan i stort sett ha vilken färg som helst och ca.1-2mm. Jag har aldrig sett själva djuret, för det är gömt under sin sköld. Dom sticker hål i bladet och suger i sig "saven" , det gör att bladen blir gula, och iblad buckliga och missbildade, plus att växten blir svagare och kan få bristsjukdomar, och bladet faller av. En del arter av sköldlöss ger ifrån sig ett klibbigt sekret som man ser på bladen under...det i sin tur kan ge upphov till att man får ett svartaktig svampangrepp. Det finns en del andra löss som också kan ge ifrån sig sekretet, men jag har alltid upptäckt mina genom att jag har sett att en del blad är lite klibbiga, och då blir det till att leta. Dom tycker om värme och torrt, och man kan vara lite skonsammare än vad jag är, genom att blanda diskmedel och någon sorts sprit som man penslar och sprutar växten med. Dom fortplantar sig väldigt snabbt...ibland flera generationer på ett år Men jag hoppas att Åsa har rätt, hon kan ju en himla massa om såna saker, och dessutom är det ju ingen fara för växten
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-03-2006, 22:10) Många växter kan få missformade eller buckliga blad vid den ljusfattiga årstiden när de föds och detta är klimatbetingat inget man behöver oroa sig för, de blad som föds under bra förhållanden brukar se rätt ut, det är bara när bladen som föds vid rätt klimatförhållanden också blir missbildade och konstiga ut som man ev. kan börja misstänka sådant som virus (och virus går inte att bota). Intressant! Stod just och stirrade på ett "ny-fött" blad med bucklor, och det är ju inte så där överdrivet mycket ljus här uppe än. Så om de nya bladen som kommer framåt våren ser okej ut så kanske det inte är nåt virus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|