|
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 12:25
hej hej har en hibiscus eller hur det stavas som blev skadad i natt . går den till att rädda eller är den död    dom nedersta bladen är helt skladae men kan rästen återhämnnat sig tror ni tack
kristerh
07-03-2006, 12:36
Skadad  på vilket sätt? tycker den ser frisk ut, förutom att den verkar vara lite törstig krister
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 12:44
Den fick sig väl en köldknäpp. Var det inte så?
Hm, jag tycker att det ser ut som att det finns hopp. Ge den lite vatten och avvakta.
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 12:48
jo deet var så att efter en natt med köld så klarde den sig bra när bara +3c nådde den. sen denna natten glömmnde jag att ta veck den från fönstret dennna natten blev den nog träffat ända nner mot 0-1c . men jag vetft inte varför den blev så skadad när min flaskfot å andra palmer å paradisträd klarde sig fint med frost på sig
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 12:49
även små kärnsådd av dadlar klarade sig
mammafia
07-03-2006, 14:17
jag har en liknande hibiskus som jag klippte ner helt förra våren, jag satte en plastpåse över krukan och den kom igen med full styrka och har blommat mer eller mindre sedan augusti förra året. så det är ingen större fara om du måste klippa ner den tror jag, den klarar nog en hård beskäring
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 15:30
oki men anser ni att det är bättre jag klipper ner fast den kankse ändå kommer till att återhämnat sig som det är nu
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 15:51
 har beskärt den lite ska jag ta veck mer tog även vecka alla skade blad inte mycket kvar
CITAT (flaxss @ 07-03-2006, 12:48) jo deet var så att efter en natt med köld så klarde den sig bra när bara +3c nådde den. sen denna natten glömmnde jag att ta veck den från fönstret dennna natten blev den nog träffat ända nner mot 0-1c . men jag vetft inte varför den blev så skadad när min flaskfot å andra palmer å paradisträd klarde sig fint med frost på sig Men är inte alla de öken växter? För de är mer köld tåliga än Hibiskus som är en renodlad tropisk växt. Tror det står att de klarar ner till +5C grader innan den blir kinkig!
Oj, nu såg jag den här tråden för sent. 2 av mina hibiskusar såg ut så i morse, men efter ett par timmar i solen lyfte sig bladen igen. Förra året gjorde jag som du har gjort Flaxss, klippte ner dom, men idag tänkte jag ge dom en chans att ta sig, och det gjorde dom. men det gör ju inget att du har tuktat dom, dom kommer att bli jättefina i vår...
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 21:21
CITAT (Emser @ 07-03-2006, 20:20) CITAT (flaxss @ 07-03-2006, 12:48) jo deet var så att efter en natt med köld så klarde den sig bra när bara +3c nådde den. sen denna natten glömmnde jag att ta veck den från fönstret dennna natten blev den nog träffat ända nner mot 0-1c . men jag vetft inte varför den blev så skadad när min flaskfot å andra palmer å paradisträd klarde sig fint med frost på sig Men är inte alla de öken växter? För de är mer köld tåliga än Hibiskus som är en renodlad tropisk växt. Tror det står att de klarar ner till +5C grader innan den blir kinkig! där sa du nåt bra . vad dum att jag ite tänkte på det  men bannerna klarde sig också fint
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 21:45
CITAT (lissa @ 07-03-2006, 20:26) Oj, nu såg jag den här tråden för sent. 2 av mina hibiskusar såg ut så i morse, men efter ett par timmar i solen lyfte sig bladen igen. Förra året gjorde jag som du har gjort Flaxss, klippte ner dom, men idag tänkte jag ge dom en chans att ta sig, och det gjorde dom. men det gör ju inget att du har tuktat dom, dom kommer att bli jättefina i vår...  bler dom så varje natt för du har vl inte frost där nu du har väl vår eller försommar . eller är dom så känsliga för ner mot 3c klarde sig dom tror jag om dom inte reste sig under dagen för jag har ju 15-20 på dan i fönsterkramen
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 21:46
CITAT (lissa @ 07-03-2006, 20:26) bladen igen. Förra året gjorde jag som du har gjort Flaxss, klippte ner dom, men idag tänkte jag ge dom en chans att ta efter du klippte ner dom kkom dom igen för dom som du har nu är det samma som du klippte ner
Japp, det är dom från förra året som jag har nu. Jag tror att det var i samband med runt 5 grader och en väldigt kall vind som gjorde att dom såg ut att vara köldskadade i morse...kall vind kan ju nästan vara värre än nollgradigt tror jag. För nån månad sedan var jag tvungen att klippa av en massa Spathispillum blad som inte hade tålt den kyliga kvälls temperaturen, dom har inte kommit tillbaka än, men hoppas att den tar sig, förra året gjorde den det.
Pd Flaxss Har du sett paradisträdet i mitt album, ??
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 22:35
CITAT (lissa @ 07-03-2006, 22:26) Japp, det är dom från förra året som jag har nu. Jag tror att det var i samband med runt 5 grader och en väldigt kall vind som gjorde att dom såg ut att vara köldskadade i morse...kall vind kan ju nästan vara värre än nollgradigt tror jag. För nån månad sedan var jag tvungen att klippa av en massa Spathispillum blad som inte hade tålt den kyliga kvälls temperaturen, dom har inte kommit tillbaka än, men hoppas att den tar sig, förra året gjorde den det.
Pd Flaxss Har du sett paradisträdet i mitt album, ?? jo man brukar säga att kall vind är mycket värre an 0c . hoppas att dom kommer tillbaka dina sånna japp så den nu en väldigt maffig och stiligt paradisträd min har tappat en hel del blad nu har jag sett i fönterkramen å i andra krukor menjag tror den klara sig  hur gammalt är ditt träd lissa jag vet inte hur gammalt mitt är fick det av mamma som hadde fåttt det från nån stanns
Jag fick en liten gren av en gammal dam för ungefär 5 år sedan. jag har också brutit av grenar och gett bort, den växer väldigt snabbt. Jag har fullt med småträd i krukan av blad som ramlat av och som har fått legat kvar där. Mina grannar har inga växter förutom en liten en som jag hade rotat till dom. Här om dagen sa dom att den hade växt jättemycket..trots att den blev behandlad lite styvmorsaktigt. Såg du grenen som ligger nästan horisontellt har fått som småträd utmed hela den grenen..det är det andra kortet, men fresiabladen skymmer lite grand..men man ser hur dom små står uppåt
Alexander-VG-zon3
07-03-2006, 23:33
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|