Jag håller precis på att skola om salvia och tomater, och ser på termometern i källaren att det går ner mot 6 plusgrader på natten. Klarar de det, eller ska jag behöva sätta in extra värme? mvh Lyckero
Eva 33c
07-03-2006, 12:32
Jag tycker absolut att du skall sätt in extra värme med tanke på tomaterna i alla fall. Min erfarenhet är att även om de inte dör av kylan så stannar tillväxten av och sen kan det vara svårt att få igång dem igen. Du förlorar alltså en hel del tid. Inte under 10 gr någonsin under dygnet för mina tomater numera.
Ullet
07-03-2006, 13:04
Tomater vill ha det varmt o skönt för att växa bra. Jag ställer inte ut mina i växthuset förrän jag vet att jag kan hålla mellan 10-15 grader minimum.
lissa
07-03-2006, 19:26
Ups..då har jag haft för bråttom ut med dom, vi har ca 5-7 grader på natten. Om jag tar in dom igen...kommer dom igång bra då, eller är det lika bra att låta dom stå tillas det blir varmare. Det är verkligen svårt nu, tempen växlar ju så oerhört från en natt till en annan....
Eva 33c
07-03-2006, 20:04
Ta in dem på nätterna tycker jag tills du är säker på att tempen inte sjunker under 10-15 gr. Är det varmare på dagen kan de få "gå ut och leka."
lissa
07-03-2006, 20:10
Hej Eva..blir temperatuskillnaden inte för brysk om dom kommer från ca, 16 på dagen och in i 21 gradigt på natten... Ser att jag har helt omvända temperaturer
Anki V
07-03-2006, 20:19
Det tror inte jag!
Förra våren bar jag ut och in plantor halva april och hela maj. Det kunde var 5-6 gr ute när jag tog in dom i 20 gr värme inför natten. Ingen verkade ta någon större skada.
En vecka i mitten av maj fick vi två dm blötsnö och då fick dom vara inne dygent runt och verkade inte ta någon större skada av det.
/Anki
lissa
07-03-2006, 20:21
Bra, tack för tipset, dom får åka in och sova i värmen i natt
Eva 33c
07-03-2006, 20:47
Håller med Anki! Att bära plantor ut och in gjorde jag hela tiden innan jag hade växthus med värmefläkt! Men mina tomater kommer inte ens ut i växthuset före 15 april. Föresten har jag inte sått dem än, omkring 15 mars brukar det vara dax för min del.
lissa
07-03-2006, 22:16
förra året sådde jag direct ute, i kruka naturligtvis, men tyckte att dom tog lång tid plus jättehöga och skrangliga...och ändå var det cherry. Nu tänkte jag prova för sista gången, blir dom inte bra ska jag till nästa år försöka få tag på en liten planta...det har n väldigt lätt att få tag på, men här nere är det svårt..undra rvarför
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.