akagebeck
Hej!
Min anisisop har grott och växt nu i en dryg månad under lysrör. Hur vet man om det är dags att plantera om den i en större kruka? unsure.gif

Ser det ut att vara dags eller ska jag vänta lite till? Krukan den står i nu är en sån där 5x5 centimeters.

virrevarv
Visst kan du skola om nu, jag brukar göra det långt innan mina plantor är så fina som din planta är! Sätt den i en större kruka med bra plantjord så kommer den att bli ännu finare!

Ha det gott!
Ullet
JAg sätter om långt innan mina ser ut så där. Tror inte mina kommer att se ut så där om jag inte skolar om if jag ska vara ärlig. biggrin.gif Fina plantor!
kerstin z5-6
De klarar sej ett tag till.. men visst kan du byta kruka -ser du rötter i botten ?

Du har gjort det lite besvärligt för dej -jag skolar ut allt i större krukor -minst 9x9 cm .. för att sen inte göra det nån fler gång -eller har den grott i denna kruka ?
Ullet
Jag lider akut brist på krukor just nu. Bett släkt o vänner samla ihop sitt överflöd. Men jag bredsår o sedan skolar ut i minst 9x9 krukor, större perenner sätter jga i ännu större krukor direkt för att slippa merjobb.
akagebeck
Tack för alla svar!! smile.gif

Jo, jag skolade om rätt tidigt i dessa mindre krukor. Men då vet jag till nästa gång att det är bättre att sätta dem direkt i en större alltså.

Men då var det det här med jorden, ska det inte vara såjord i den större krukan som jag skolar om till? (Är plantjord sådan där planteringsjord som är näringsrikare och ev gödslad?)

Har inte kollat om det är några rötter i botten.. måste hem och kolla ikväll. Vad betyder det isåfall? Att det är dags?
ewa zon 3
Jag har fattat det så att när man skolar om så väljer man en bra plantjord,
Hasselfors P-jord brukar rekommenderas här på nätet. Weibulls har också ett Proffssortiment. Principen är väl lite så att man "får det man betalar för" Och ska plantorna stå länge är det nog värt att lägga några kronor x-tra på en bra jord. Plantjorden är det mer krut i = mer näring för växten
Om mycket rötter är på väg ur krukan ska du nog skola om, men ingen såjord alltså smile.gif
Vad fin den ser ut, Anissopen, har du gödselvattnat?

/Ewa
noora
Mina har stått rätt länge också, men inte är de så där stora sad.gif De är inte ens omskolade första gången än. Jag kanske bör flytta upp dem i värmen snart, i garaget (12-15 grader) är inte tillväxten så snabb.
akagebeck
Åh, va roligt att höra att den ser fin ut! biggrin.gif
Eftersom det är mitt första försök så har jag ju ingen aning om hur det "ska se ut".

Nix, jag har inte gödselvattnat, den har stått i källarn under lysröret, 17 timmar per dygn i ca 18 grader.

Då blir det omplantering snart. I Hasselfors P-jord. smile.gif
kerstin z5-6
Det är först efter omskolning i plantjord -bra sådan som de sätter fart:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon