Full version: Kalanchoe
catlin
Hallå!

Köpte idag en jättesöt kalanchoe men när jag söker på den så får jag bara upp våreld/höstglöd. Det är ingen sådan ju huh.gif

Den jag har köpt är små rosa klockor på, hm, nu förstår jag ingenting. wacko.gif
Berith
Det kanske är en sån här?

lolo
Hej! Den du har tillhör arten Kalanchoe också, men har annorlunda blommor. Skötseln är densamma som med vår- och höstglöd. Lycka till!

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske det kan vara: Ampelkalankoe (Kalanchoë porphyrocalyx), kallas även klockkalanchoë i handeln.

Blomsterfrämjandets skötselråd.
Ursprung: Madagaskar
Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, även soligt. Rumstemperatur året om eller något svalare vintertid.
Vatten och näring: Övervattna inte! Låt jorden torka till mellan givorna. Svag näring eller kaktusnäring vår - höst.
Att tänka på: Lägg ett par korkar eller stora lecakulor i botten på ytterkrukan för att minska risken att restvatten når plantkrukan. Växten kräver kort dag för att blomma igen. Betrakta den annars som en bladväxt. Låg, väldränerad kruka, sandblandad jord. Flerårig.

http://www.geocities.com/RainForest/Canopy...hotogalnew.html

Bilden kommer från blomsterfrämjandets växtinformation.
http://www.blomsterframjandet.se/navigerin...ningar/info.asp
catlin
A just en sån fast större klockor o lite mer ljusrosa tongue.gif

Då e det en som inte blommar så länge da? En slit o släng blomma?

Tillägg!! En sån som sista bilden visar är det biggrin.gif Tack tack!!
lolo
Hej Catlin! Nej, jag tycker inte att det är en slit o släng blomma i alla fall. Äger nämligen en sådan sen nåt år tillbaka. Det man framförallt bör tänka på är att undvika övervattning. Den är också lätt att sticklingsföröka om man vill prova.

Lycka till!

mvh

Ann-Louise smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon