Full version: Kalanchoe
catlin
Hall!

Kpte idag en jttest kalanchoe men nr jag sker p den s fr jag bara upp vreld/hstgld. Det r ingen sdan ju huh.gif

Den jag har kpt r sm rosa klockor p, hm, nu frstr jag ingenting. wacko.gif
Berith
Det kanske r en sn hr?

lolo
Hej! Den du har tillhr arten Kalanchoe ocks, men har annorlunda blommor. Sktseln r densamma som med vr- och hstgld. Lycka till!

/Ann-Louise i Ume smile.gif
sa, mlardalen zon 2
Kanske det kan vara: Ampelkalankoe (Kalancho porphyrocalyx), kallas ven klockkalancho i handeln.

Blomsterfrmjandets sktselrd.
Ursprung: Madagaskar
Sktselrd:
Ljus och temperatur: Ljust, ven soligt. Rumstemperatur ret om eller ngot svalare vintertid.
Vatten och nring: vervattna inte! Lt jorden torka till mellan givorna. Svag nring eller kaktusnring vr - hst.
Att tnka p: Lgg ett par korkar eller stora lecakulor i botten p ytterkrukan fr att minska risken att restvatten nr plantkrukan. Vxten krver kort dag fr att blomma igen. Betrakta den annars som en bladvxt. Lg, vldrnerad kruka, sandblandad jord. Flerrig.

http://www.geocities.com/RainForest/Canopy...hotogalnew.html

Bilden kommer frn blomsterfrmjandets vxtinformation.
http://www.blomsterframjandet.se/navigerin...ningar/info.asp
catlin
A just en sn fast strre klockor o lite mer ljusrosa tongue.gif

D e det en som inte blommar s lnge da? En slit o slng blomma?

Tillgg!! En sn som sista bilden visar r det biggrin.gif Tack tack!!
lolo
Hej Catlin! Nej, jag tycker inte att det r en slit o slng blomma i alla fall. ger nmligen en sdan sen nt r tillbaka. Det man framfrallt br tnka p r att undvika vervattning. Den r ocks ltt att sticklingsfrka om man vill prova.

Lycka till!

mvh

Ann-Louise smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon