Gertie
Experiment med Alströmeria-frön.
Köpte 2 påsar med frön.
Alla fick ligga i blöt i 1 dygn.
Delade i 4 delar 2006-01-26.

2 delar i jord.
1 del direkt ut i växthuset.
1 del i rumstemperatur 3 veckor, sedan i växthus.

2 delar enl. "stjärtlappsmetoden".
1 del direkt in i kylen, därefter i rumstemperatur 2 veckor, sedan kyl igen.
1 del i rumstemperatur i 3 veckor. Därefter kylskåp. Började gro 2006-03-01.wub.gif

Hittills har 9 st grott enl. metod 4.
Inget enl. de andra metoderna!!!:(

Kul att prova lite olika. laugh.gif biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
jo, det är kul att testa lite olika metoder när man frösår och har gott om frön, man lär ju sig något också under tiden....kul! rolleyes.gif Min kruka med Alstromeria har övervintrat sin 2:dra vinter i kruka nu, den har börjat visa sig lite..../Helen
Gertie
Tror du att det kan funka att övervintra dem i växthus
som håller 5 - 10 gr. utan extraljus?
Helen i Piteå Zon 5
ja, varför inte, du kan ju 'bädda' in krukan lite, och lägga dit en snöboll som håller fukten då det blir varmare. Mina är i garaget där tempen ligger runt +10gr. jag tar bara in krukan på hösten och låter den vissna ner, men ger den några droppar vatten under vintern så den inte torkar ur helt. Helen
kerstin z5-6
jag har min ute jag -enligt min vanliga tradition ..... nu lev du .. sa jag innan snön föll ..få se om den lyder

Kul med olika så experiment -jag kanske blir tvungen att så nya ...
Helen i Piteå Zon 5
Jag testade också att plantera ner några plantor i min 'södersläntrabatt', djupt och mycket väldränerat, men icke, det kom inget upp i sommras. Hoppas det går bättre för dig Kerstin rolleyes.gif /Helen
kerstin z5-6
Vilken sort var det -jag testar den gula" utan namn från Lisa H ... blev en enorm torva i somras ..
sa jag att en rot av Romneya c är på samma plats ? LOL
den som härstammar från Piteå smile.gif
Gertie
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 19:47)
jag har min ute jag -enligt min vanliga tradition ..... nu lev du .. sa jag innan snön föll ..få se om den lyder

Kul med olika så experiment -jag kanske blir tvungen att så nya ...

Väntar med spänning på att få höra mer. tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 22:48)
Vilken sort var det -jag testar den gula" utan namn från Lisa H ... blev en enorm torva i somras ..
sa jag att en rot av Romneya c är på samma plats ? LOL
den som härstammar från Piteå smile.gif

Det var från A. Ligtu hybrids, fröna köpte jag från STA:s lista. En rotbit från Buskvallmon låter verkligen spännande, i år ska jag också testa. Har nyligen klippt ner min planta lite, nu har den börjat skjuta nya friska blad så jag ska ta och plantera om den, får passa på att ta rotbiten då. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon