Full version: boungavillea
mammafia
jag har en boungavillea som jag nog behöver plantera om och min fråga är då vilken typ av jord som ska användas? och vill den ha stor kruka eller??
Betty
Här finns växtinformation om Bougainvillea - Trillingblomma. smile.gif
Jag har inte möjlighet att förvara min svalt under vintern så den står i ett ljust fönster i vanlig rumsvärme. Jag vattnar den som vanliga krukväxter - ca en gång/vecka. Planterar om den i sandblandad blomjord på våren i en kruka som är ett par storlekar större än den som den nu står i.
mammafia
ok..jag har min också i rumsvärme och den växer bra men nu är det dax för ny och större kruka, hoppas att den vill blomma nu i sommar...jag har bara lyckats få 1 blomma på den sedan jag köpte den och det var nu i vinter den blomman kom.
lissa
Enl vad jag har läst så vill den ha full sol för att blomma, sandblandad jord och gödning var 15 dag. Bonsai gödsel går tydligen bra, omplantering vart andra till tredje år..om man har subtropiskt klimat varje år. Om man sprayar för att få hög luftfuktighet får man mycket bladväxt men blommorna kan lysa med sin frånvaro.
den vill inte stå med blöta fötter, och en sak som jag läste och såg på min att det stämmer , är att om man ser att bladen hänger mitt på dagen så ska man inte vattna..den gör så för att skydda sig mot den värsta värmen.
Dom största jag har sett finns Ibiza..jättestora träd, i den där underbara lila färgen...och där regnar det inte mycket om året smile.gif
linh
Här är mammas bougainvillea:

När hon fick den var den bara en liten rotad stickling på ca 20 cm. Det här var andra eller tredje sommarens blommor. Visst är den fin?
Mamma planterar de flesta av sina växter i stora krukor så även denna fick stor kruka från början. Fast sen har hon inte planterat om den. Vanlig jord bara. Jag försöker introducera "produkter" såsom lecakulor och perlite, men det går inte så bra ;-)
lissa
biggrin.gif biggrin.gif När man ser ett sånt vackert exemplar som är "sådd" på gammalt vanligt vis undrar man ibland biggrin.gif biggrin.gif Jättefin bild och blomma, härlig färg wub.gif
Almdalen
Här är min

Jag har den inomhus och sköter den som alla andra krukväxter men så fort det är frostfritt åker den ut på trappan, under tak på södersidan, där står den tills frosten kommer. Omplanteras vart tredje år i vanlig blomsterjord, gödning när jag kommer ihåg det. laugh.gif
/Ingegerd
lissa
Jag måste nog förnya min snart. Den är ju över 20 år nu, och det är gammalt för en som står i kruka...åtminstonde enl vad jag har läst smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon