Full version: SÅRÅD,Snälla
Agneta z5-6
Fått hem fler frön från TA, kan någon ge mig några såråd? huh.gif

Crambe cortifolia (stäppkål)
Lavatera thurigiaca (gråmalva)
Ophiopogon pl. Nigrescens (?)
kerstin z5-6
jajamän smile.gif
Crambe -sandpappra fröna försiktigt med nagelfil eller mellan två finkorninga sandpapper -lägg gärna i blöt därefter i ljummet vatten 6 tim
-så -gror varmt
tar lite tid , men är världens underbaraste väldoftande växt smile.gif

Gråmalva gror varmt -fröna täck lätt med lite jord

Ormskägg Orphiopogon planicapus-behöver fullständigt mörker och + 20 grader för att gro
den enda sådd jag tycker man ska ha en pappskiva över eller svart plast på tom grodd
Ljuset blockerar groningen fullständigt tydligen ..de kan gro ändå -men då tar det tre månader
räkna med flera gröna varianter från frö
lycka till med dina sådder smile.gif
Agneta z5-6
Tack så jättemycket smile.gif
Ann-Sofi i Uppsala
Jag sådde 15 crambefrön för några veckor sedan. Hälften av fröna klämde jag försiktigt på så att det hårda skalet krackelerade en aning, några filade jag lite på med nagelfil, och resten gjorde jag ingenting åt. Alla fick sedan ligga i blöt i ljummet vatten ungefär ett dygn. Så långt var allt gott och väl, men när det kom till sådd lyckades jag raskt blanda ihop alla mina noggrant uttänkta alternativ, så experimentet var fullkomligt värdelöst ur utvärderingssynpunkt. Men den första feta grodden stångade sig upp ur jorden redan efter en vecka, och fem till kom under nästkommande vecka, så jag är mer än nöjd. Har i alla fall bara plats för en! På såpåsen stod det att det var 2-12 MÅNADERS groningstid, men det måste väl ändå ha varit feltryck.

Lycka till!
kerstin z5-6
nej det är inget feltryck -så bra att du skrev det där med klämma sönder dem .. det gör jag , men vågar inte riktigt ge det rådet .. vet inte om det bara är mitt eget mumbo jumbo -eller om det funkar i verkligheten .. men sandpappersfilning är bra ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Agneta z5-6
Aha ni kör med hemliga grejor ,vilken lycka för oss att ni delar med er ibland
kerstin z5-6
ja, men en del är rent nys .. bara skrock- .. men jag gör dem ändå:)
Sår gärna vid fullmåne tex

Har du mkt frö skulle jag däremot testa kläm metoden på hälften , för nånstans måste jag ha läst det där nångång ... men var ? det minns jag inte :)och Ann sofie har ju goda resultat smile.gif laugh.gif
Ann-Sofi i Uppsala
...och själv lärde jag mig crambe-knäckar-tipset här på forumet tidigare i vintras! Vem vet, kanske var det av dig, Kerstin? laugh.gif
Men att testa 50/50 är nog att rekommendera, för eftersom jag blandade ihop mina experiment vet jag ju inte om det var nagelfilsfröna eller skalknäckarfröna som grodde - eller både och. Men de jag inte gjorde något åt alls sover nog gott några månader till, har jag förstått. /Ann-Sofi
kerstin z5-6
ohmy.gif jisses .. nu minns jag inte längre vad jag skriver ..
.....
blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif
Skyller på kylan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon