Full version: Nattens ört i repris
Virgo
Minst 3000 år gammal kryddört, omnäms i Tusen och en Natt och i Bibeln (Andra Moseboken 16:31)
I Kina trodde man att koriander skänkte odödlighet och i Europa brukades den som afrodisiaka.
En Indianstam i Peru älskar den så mycket att människornas svett luktar koriander, (tänk att gå omkring o lukta bärfis). Det lätt narkotisk fröet ändrar doft vid mognaden, bäst är det efter några månader. Gott att blanda i bröd
Bladen användes flitigt i asiatiskt mat.
Bladen luktar o smakar bärfis, men i mat så är det som bortblåst.
Sammla fröna när de är bruna och innan de faller på marken. Förvara i tättslutande burk.
Spetsa vinäger med koriander frön.
Roten kokas som grönsak, användes till curryrätter.
Hjälper anisens tillväxt men fänkål tar skada av den.
Tugga frön före måltid, te kan drickas som apéretiv, hjälper matsmältningen och är milt lugnande.

Som vanligt är detta taget ur vår örtabok och några rader har jag bidragit med själv.
Köp boken den är jättebra.
sanna
Haudi jungfrun!

Försöker igen: "vår örtabok" - skriven av?

Angående örten i fråga:
La coriandre! Je la déteste vraiment!
Elle me rend la sensation si mauvaise!
Elle est t.e.r.r.i.b.l.e! wacko.gif
Je parle toujours français quand quelque chose est vraiment repulsive!
Pourquoi est-ce que n'importe qui veut manger cette substance?

Yek....
ohmy.gif

S blink.gif
Virgo
oui! tongue.gif

Boken skriven av Lesley Bremness ISBN nummer 91-518-2782-4

stånk o stön!
kan bara lite franska och dessutom nästan bara olämpliga ord och meningar.
sanna
Tack igen! Den verkar ju innehålla väldigt mycket läsvärt!
Hoppas jag kan hitta den...

Angående franskan så försökte jag uttrycka min avsky inför koriander...den får mig att rysa, jag förstår inte varför...en oskyldig växt? sad.gif unsure.gif
...men, men, alla kan ju inte älska allt...

S
Virgo
Malda eller krossade Korianderfrön i matbröd och i grytor är faktiskt en delikatess. Icke att förglömma färska blad i soppor och grytor.
Antingen gillar man koriander, (miljoner asiater) eller så avskyr man den.
mynta
Fröna går väl ändå inte att avsky, med sin milda citrusdoft... wub.gif Fast de färska bladen! Urk. Sa du bärfis, Virgo? Snarare katturin... wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Världens mest använda krydda = korianderblad :-P
och jag ääälskar den - ett par blad i en currygryta -men man måste inte överdosera - alla har nog gjort det i starten :-P

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon