Full version: kernia
Tiger
jag har försökt att få tag på kernia japonica för att se hur den ser ut, om den passar ihop med ballongblomma. är det någon som vet mer exakt hur den ser ut eller helst en bild på den, tacksam för svar till tiger. wacko.gif
kerstin z5-6
menar du kerria japonica ?
igl
kerria japonica är en vacker buske, har en med fyllda blommor. tyvärr är den inte riktigt härdig hos mig i zon 3 utan vårsolen kan gå illa åt den ibland. men den kommer tillbaka, jag vill ge lite ogräsvarning för den, jag har den i en rabatt och den skickar ut massor med rotskott man får hålla på att klippa/slita bort.
här är en bild på en med enkla blommor

mvh
inger
fruberglund
Lite suddig bild men här är en dubbel blomma. Har bara haft busken ett par år så vet inte riktigt hur den beter sig än men den ser fin ut nu i alla fall, får se om den fryser ner nåt här (zon 2-3).

CGB
sök på google's bildsida med det vetenskapliga namnet.
Betty
Hmmm.... inte riktigt härdig i zon 3... och jag som planterade en Kerria förra sommaren här uppe i zon 6... huh.gif
Alpiner i Halmstad
Busken är dåligt härdig i högre zoner än 2. Plantornas stammar fryser tillbaks och bildar därför snår som inte hinner blomma.
Vi har därför tröttnat på den dubbelblommande sorten.
M.v.h. Bernt
Monarda
Jag har dubbelblommande i zon 4 mot norr utan några problem! Fick den från Säbyholm med en skylt på 'härdig i zon 2'. Den växer så det knakar och får massor med sidoskott.
Tiger
CITAT (CGB @ 09-03-2006, 15:55)
sök på google's bildsida med det vetenskapliga namnet.

kerria skall det vara "kerria japonica"
Ti bee
Jag kan varmt rekommendera kerrian! Hade flera buskar där jag bodde förut. De blommar villigt även i skugga. Men den busken som stod soligt var ett gult yrväder varje år. Helt magnifik!
Odlar i zon1, men buskarna frös ändå ner en bit varje vinter, så det blev till att rensa bort en del döda grenar när kylan släppt. Men det var det värt för blomsterprakten!

Har en bild på min blomstrande buske, men jag har tyvärr förlagt lösenordet till mitt album... rolleyes.gif Men jag skulle tro att du redan hittat många bilder nu när latinet hamnat rätt. smile.gif
Betty
Som jag tidigare berättade så har jag planterat en kerria japonica här uppe hos mig i zon 6. Nu har snön smält bort runt busken och jag konstaterar att de längsta grenarna, som har stuckit upp över det halvmeter tjocka snötäcket i vinter, har fryst ner mellan 1 - 2 dm, i övrigt är alla grenar ljusgröna och fina.
När ska jag klippa bort de bruna, frostskadade decimetrarna, nu medan busken fortfarande "sover" eller senare när den börjat vegetera?
Ska jag klippa de grenarna ända nere vid basen eller bara klippa bort det bruna?
Inga från Närke
Har den dubbelblommade och den vandrar i rabatten där den planterades en gång.
Blomman är väldigt söt men jag är trött på att inte veta var den finns år från år.
Kan man plantera om den i en plasthink med hål i botten tro och försöka få ha den på samma ställe? Eller har den krypande rötter så den tar sig ut under hinkens botten? Var så länge sedan jag planterade dem så jag kommer inte ihåg hur rötterna ser ut.
Sedan verkar den vara lite känslig har den mot norr men soligt. Rabatten är som en triangel och om basen är botten, så den till höger växer bra men inte den till vänster. Vad kan de bero på det är bara ca 1,5 m mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon