Agneta z5-6
07-03-2006, 21:45
dum fråga, men är det när fröna kommit upp med sina hjärtblad - ni sätter dem under lysrör ockh kallare eller skall även några fler blad kommit
Dumma frågor finns inte
Vi flitiga nybörjarelever här på odla har i kör regelbundet mässat :
När fröna väl har grott ställ dom under ljus och i svalare temp......
(grott det betyder väl hjärtbladen och inga fler)
/Anki
Helen i Piteå Zon 5
07-03-2006, 22:16
Jag låter mina frösådder som har grott i rumsvärme stå kvar där ändå fram till att jag skolar om, minst 3-4karaktärsblad, efter det ställer jag krukorna svalare (under lysrör hela tiden) /Helen
kerstin z5-6
07-03-2006, 22:46
Observera det sista -Helen (och jag) har lysrör HELA tiden ,, men har man ett ställe bara -gro i rumsvärme -när du shå -ser det minsta grönt komma på flera ställen -in under ljus, är det svalare där .. går det lite långsammare men du får knubbiga fina plantor
Katti med torpet
08-03-2006, 08:20
Två av mina sådder, Petunia och Lejongapsranka har mycket tydligt visat att de behöver komma ut till min svalare växthylla (12-18 grader) snarast efter grodd.
Jag har sått dem i tre omgångar med två veckors mellanrum och den första fick stå inne (24 grader) lite för länge, den blev ranglig och tappade fart. Den är nu helt omkörd av den jag sådde två veckor senare. Den rangliga har nästan stannat i tillväxt.
I ofs har jag bara ett enkelt lysrör inne men dubbelt i den svala hyllan så med bättre ljus inne hade kanske resultatet blivit bättre.
Men helt klart är att växter som får bli rangliga tappar kraft och fart, dock verkar olika växter vara olika benägna att ränna. Chilin t.ex. har stått inne i en månad utan att ränna, verkar trivas utmärkt i värmen.
Helen i Piteå Zon 5
08-03-2006, 09:36
Det är lite svårt att säga rakt av vad som ska fort svalare och vad som lugnt kan stå kvar till karaktärsbladen kommer. Det beror ju mycket på också vilken sort det handlar om, dom som växer mycket långsamt kan ju lugnt stå kvar i +20gr, medan växter som växer fort kan man direkt placera svalare. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.