Katti med torpet
Jag har för första gången sått Klockranka 'Cobaea Scandens'.
Tre frön har grott hittils varav ett kastade av sig fröskalet själv, ett lyckdes jag bryta nacken av när jag försökte hjälpa till att pilla av fröskalet. Den tredje har varit uppe ur jorden i 3-4 dagar men har fortfarande mössan på, inte minsta glipa i skalet. Det har dock tagit honom tre dagar att rätta på nacken.
Brukar de ha fröskalet kvar länge innan de lyckas få ut bladen?
Har hört att hög luftfuktighet underlättar "skalkastning" så jag duschade skalet försiktigt flera gånger igår.

Orolig frömamma unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jo, fröskalet brukar sitta kvar rätt många dagar efter att klockrankan kommer upp ur jorden, du gör helt rätt som duschar lätt på skalet, det mjuknar lättare och släpper. /Helen
kerstin z5-6
och peta aldrig på mössor -det brukar bara sluta med plantmord blink.gif blink.gif blink.gif biggrin.gif
Katti med torpet
Vad skönt att höra att det är normalt för den att ha mössa i 25 graders värme, jag började faktiskt bli lite orolig tongue.gif
Eftersom jag redan har lyckats med ett plantmord så försöker jag hålla fingrarna i styr och vänta på att moder natur skall fixa det där själv.
Maria zon 6
Jag är också nybörjare på Klockranka. Mina grodde efter ca en vecka och jag hade i stort sett 100% grobarhet. Nu står dom i källaren under lysrör och jag har ca 14-15 grader därnere. Sedan dom kom dit har dom knappt vuxit något alls, kanske 5 mm... Dom skal som satt kvar när jag flyttade ner dom för ca tre veckor sedan, ja, dom sitter fortfarande kvar. (Förutom dom som jag varit där och pillat bort förståss... tongue.gif )
Jag ska också testa att spraya vatten på dom, det ser så obekävmt ut att ha den där "hatten" på.
Katti med torpet
Oj, grodde de redan efter en vecka! Mina har tagit upp till 3 veckor på sig men jag fuskade och lät dem bara ligga i blöt ett par timmar innan jag sådde. Kan ev ha berott på det...
Åsa
Och mina Cobaeafrön ruttnade alla - när ingen grott efter 4 veckor var jag där å pillade , och av fröna var bara sörja... så nu har jag sått ett gäng till (iltransport fr. RV) och ska vara försiktigare med vattningen. Gror vita sämre än blå , månntro - fick inte många vita att gro ifjol minns jag. /Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag tycker nog att den vita Klockrankan har sämre grobarhet än de blå, men den är fin rolleyes.gif /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon