Full version: Så rosmarin
akagebeck
Hej!
Läste att rosmarin är svår att få att gro. Kan man låta fröna gro i mörker för att sen ställa ut den i ljus när det grott, eller måste de stå ljust för att gro?
Åsa, mälardalen zon 2
Rosmarin brukar ha ljusgroende frön, så mörker lär inte skynda på groningen.
akagebeck
Okej, då ska jag genast ställa ut dem i ljuset... tongue.gif

Då till nästa fråga... ska de stå varmt eller kallt? Jag kan välja mellan att låta dem stå i ett fönster i söderläge i rumstemperatur eller under lysrörsbelysning i källarn där det är lite svalare.
Vilket rekommenderas?
noora
Medan de gror tycker jag att du kan ha dem i värmen fönstret. När de väl har grott ska du ställa dem så ljust som möjligt, även om det blir lite svalare då.
BigDaddy
På paketet står att de ska ligga i kylskåp i 3 veckor innan jag ställer dem i fönstret. Måste jag ha dem så?
Iaf så sket jag i det & ställde dem i fönstret. De kan väl gro där med va?
Alexander-VG-zon3
jag har sått rosmarin både med och utan kyla innan, bäögge gångerna grodde dom lika bra. så kyla är nog inte nödvändigt. dock desto färskare frön lättare blir det utan kyla. äldre frön kan behöva kyla ''mer'' så att dom vaknar.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 07-03-2010, 21:51) *
jag har sått rosmarin både med och utan kyla innan, bäögge gångerna grodde dom lika bra. så kyla är nog inte nödvändigt. dock desto färskare frön lättare blir det utan kyla. äldre frön kan behöva kyla ''mer'' så att dom vaknar.

Ok skönt. Tack för det.
smile.gif

Hade stora såhelgen & satt hur mycket som helst på jobbet.
Är ju ledig emellanåt & finns det risk att 2 dagars ledighet kan få mina sådder att bli förstörda?
Har allt från en massa chili till kryddor & citrus.
De står i ganska mycket sol. El väldigt mycket snarare.
Tror det är söderläge men lite karmar & sådant som skuggar emellanåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon