solkatten
Jag hade tänkt försöka bli självförsörjande på grönsaker i sommar! Tur att det bara är jag eftersom min lilla radhusträdgård bara har ca 15 m2 odlingsbar yta.

På skissen ser ni hur det är planterat idag (ur mitt minne, 1/2 m snö hjälper inte). Baksidan är rätt välgödslad då jag använt kompost, påskossa och hästgödsel från en väninna. Där är kvällssol och solen dyker upp över bodtaket vid lunchtid på sommaren.

Altanen på baksidan är rejält tilltagen och jag har haft tomater i hinkar, bönor i amplar, potatis i tunna och smultron i blomlådor (finns kvar under snön). Här har jag odlat rätt mycket men 30 fullvuxna tomatplantor får inte plats (jag har försökt).
Två rabarberplantor, den under enen vid komposten växer som attan och den vid lagern inte mycket (jag trodde det skulle vara tvärtom). Jag har satt smultron (egen frösådd därav denna mängd) under hallonen och äppelträdet (som är bara en baby än) för att utnyttja jorden och i blomlådor för att jag visste inte vad jag skulle göra av alla. Det finns även jordgubbsplantor utspridda i landet.

Jag har lite rabatter på framsidan, en hade jag krasse i somras och tänkte i år ha squash.
Framsidan har morgonsol och där är det varmt länge. Rabatterna vid huset har den sämsta jord jag sett (gräs som jag grävde ner förmultnade inte). Lavendel och citrontimjan växer bra (rosor och benved har jag tagit bort).

Så nu kommer problemet:
Vad ska jag så och hur för att få ut det mesta av min lilla jordplätt?
Lök och potatis har inte största prioritet då jag tycker att köpevaran går lika bra.

I mitt album finns skiss och bilder på min altan 2004.
Gurkan
Hej Solkatten !

Jag har inte tänkt på att du är du ... s.a.s. ... från alternativ ... jag heter Vitis där ... hej !

Citerar mig själv som jag skrev i din tråd på Alternativ.

CITAT
Du kanske också skulle fundera på några extremt snabba kulturer, typ asiatisk bladgrönsaker som du kan så väldigt tidigt och skörda tidigt, sen kan du köra en omgång med nån "vanlig sommargrönsak" och sen en omgång av bladgrönsakerna igen på hösten. Då kan du hinna med 3 skördar på samma utrymme på en säsong.

Kolla hos Runåbergs Frö, dom har ett bra sortiment av såna och bra odlingsbeskrivningar.

Jag tycker definitivt du ska odla chilipeppar också (om du gillar det såklart), det är lätt att odla en årsförbrukning av på litet utrymme och man kan hitta många goda sorter som inte finns i butiken.

Mannas tips är mycket bra ... odla på höjden snarare än på bredden.

Det finns en bok som heter "Cityodling" av Lena Israelsson som det varit mycket snack om, har inte kollat i den själv men där ska visst finnas en hel del ideer om att odla på litet utrymme.
KURT
Försök att odla effektivare, t ex genom att samodla grösaker som tar lång tid (alla rotsaker) med de som växer fort (t ex rädisor, salllad osv).
Hannele
solkatten, då måste du låna och läsa, hur Lena Israelsson beskriver de kinesiska odlingsmetoderna.
Bland annat hur man gör för att intensivodla på liten yta.
En jordplätt på knappt 10 m² kan försörja en hel familj med grönsaker! Ekologisk 'compact gardening'!
Kinesisk intensivodling är tydligen världens mest kretsloppsanpassade och högproduktiva odlingsmetod,
passar även för odling av svenska grönsaker.

Det har mycket gemensamt med upphöjda bäddar men
man vattnar på ett lite annorlunda vis och man täckodlar tydligen inte.
Odla orientaliskt.
Man kan även odla kryddgrönt och fräscha gröna blad på balkongen i krukor och kärl...i flätade korgar. smile.gif
Tesa
Åke Truedsson förespråkar ju djupbäddar för där kan man odla mycket mera på samma yta eftersom det finns så mycket "mumma" för växterna..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon