På skissen ser ni hur det är planterat idag (ur mitt minne, 1/2 m snö hjälper inte). Baksidan är rätt välgödslad då jag använt kompost, påskossa och hästgödsel från en väninna. Där är kvällssol och solen dyker upp över bodtaket vid lunchtid på sommaren.
Altanen på baksidan är rejält tilltagen och jag har haft tomater i hinkar, bönor i amplar, potatis i tunna och smultron i blomlådor (finns kvar under snön). Här har jag odlat rätt mycket men 30 fullvuxna tomatplantor får inte plats (jag har försökt).
Två rabarberplantor, den under enen vid komposten växer som attan och den vid lagern inte mycket (jag trodde det skulle vara tvärtom). Jag har satt smultron (egen frösådd därav denna mängd) under hallonen och äppelträdet (som är bara en baby än) för att utnyttja jorden och i blomlådor för att jag visste inte vad jag skulle göra av alla. Det finns även jordgubbsplantor utspridda i landet.
Jag har lite rabatter på framsidan, en hade jag krasse i somras och tänkte i år ha squash.
Framsidan har morgonsol och där är det varmt länge. Rabatterna vid huset har den sämsta jord jag sett (gräs som jag grävde ner förmultnade inte). Lavendel och citrontimjan växer bra (rosor och benved har jag tagit bort).
Så nu kommer problemet:
Vad ska jag så och hur för att få ut det mesta av min lilla jordplätt?
Lök och potatis har inte största prioritet då jag tycker att köpevaran går lika bra.
I mitt album finns skiss och bilder på min altan 2004.