Full version: Halleluja!
Emmaibäcka
Har nyligen fått reda på att vi har en rätt i en torvtäkt i närheten av vår gård. Jag är överlycklig rolleyes.gif
Flyttade in i somras och planterade ner alla mina flyttade plantor från den förra trädgården. Med andra ord har jag en hel del planteringar/rabatter /woodland som jag måste fixa till lite fint o fiffigt till våren. En torvtäkt är ovärdelig här, nu är det ju bara att åka o skära till lämpliga block för olika ändamål. Gäller bara att hålla de kalkälskande växterna utanför min "torvorgie" nu....

Några tips på vad man kan göra mer med torv än upphöjda rabatter..? såg i en allt om trädgårds-tidning hur en kvinna hade gjort en mur av torvblock där hon sen låtit murgröna klänga över, när torven sedan multnat ned hade murgrönan fått så stadiga stammar/grenar att de höll sig kvar. Mkt vackert wub.gif
KURT
Men är det verkligen så lätt att skära torvblock? Jag tror att det finns torv av mycket olika konsistens. Skall man kunna skärqa block av dem så måste det nog vara en tämligen fuktig myrmark, då håller torven fortfarande ihop bättre. Man kan ju också ha torv som jordförbättring, men då får man ju hjälpa till med lite kalk.
Emmaibäcka
Jag hoppas o tror att det inte ska vara för svårt. Enligt våran granne, som tog torv där när de hade det som strö till korna för 10-20 år sedan, så var det bara att skära block. De stoppade sedan blocken i en speciell torvrivare för att få löstorv, men själva skärningen skulle inte vara så problematisk...
kerstin z5-6
Tänk på att du kan fylla torvblocks kantade rabatter med vilken jordblandning du vill ...
Det måste inte vara surjord - i ....
Stora stenar bland blocken ger mindre "stel" plantering
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon