hella2
hur gör man?
hella2
måste man ha vitmossa ?
GoSatta
nej det behöver man inte, själv har jag aldrig det till phalenopsisar
kristerh
Du behöver inte ha vitmossa, men det stimulerar rottillväxt, och håller fukten jämnare än om du bara har vanlig kompost (barkbitar i olika storlekar ,kokosfibrer)
jag har alltid vitmossa när jag planterar om.
krister
Anki V
.... och jag har det aldrig, om det inte är någon "vanskött" stackare som blivit forsterhemsplacerad hos mig. laugh.gif
/Anki
hella2
måste man vattna dom efter omplantering?
kristerh
ja det bör du göra, men inte gödsla.
krister
hella2
ok. tack för era svar. Måste fråga en till sak, När jag satte om en orkidee som inte mår så bra.pga övervattning, tror jag, så fanns et bara en rot på den!? och några luftrötter. har resten ruttnat eller nått? är det vanligt att det brukar vara bara några få rötter?
kristerh
CITAT (hella2 @ 10-03-2006, 18:11)
Måste fråga en till sak, När jag satte om en orkidee som inte mår så bra.pga övervattning, tror jag, så fanns et bara en rot på den!? och några luftrötter. har resten ruttnat eller nått? är det vanligt att det brukar vara bara några få rötter?

De har nog ruttnat bort wink.gif jag skulle slå in nedre delen av orkiden med vitmossa, då kommer det raskt nya rötter, en frisk ph har massor av friska fina rötter.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon