Full version: Hängpelagoner
*Dozer*
Hej
Kan man övervintra hänpelagoner? Och Kaskad eller vad dom nu heter. Jag har nämligen fått för mig att det bara är sommarblommor sen dör dom när hösten kommer. Dom jag menar är såna som man köper på Blomsterlandet.
kerstin z5-6
Mina har övervintrat utan problem smile.gif
Annlo
Jag har fått för mig att de är lite känsligare än vanliga pelargoner som gärna övervintrar i en mörk källare med ett par plusgrader.

Hängpelargon vill nog ha ljus och sval övervintring. (rätta mig någon om jag har fel)

Förra vintern sparade jag en hängpelargon i ett fönster, den var bra glåmig på våren men den tog sig fint till sommaren. Nu har jag dock pulat ner dom i källaren med övriga pelargoner... överlever de så gör de annars finns nya att köpa!
Lady Hamilton
Jag har inte upplevt att det är någon större skillnad mellan häng och vanliga. De dör eller överlever i samma utsträckning som de vanliga. I allfall hemma hos mig wub.gif
inglan
Hej!

"Vanliga" pelargoner brukar jag inte ha något problem med att övervintra, även om en del stryker med ibland (bara 2 av 35 i år sleep.gif !)
Men hängpelargoner har jag aldrig lyckats så bra med.... sad.gif vet inte vad jag gör för fel.
Men en sort som jag särskilt gärna ville ha kvar, tog jag ett skott av i höstas och det har stått uppe i huset i rumstemperatur hela vintern och växer nu så det knakar smile.gif .
Ett tips kanske om man inte lyckas annars......

Hälsningar Inglan
cinis74
Hängisar är de enda som jag har problem med. Oftast tappar de nästan alla blad fast de står svalt och har extra belysning och då är alla andra pellisar är fina och blommar t.o.m. Så jag tycker att de är svårare att övervintra men det går..... smile.gif
Karin i Småland
Tips!.....klipp aldrig ner hängpel. inför vintern utan låt dem vara som de är (även om de ser risiga ut framåt tidig vår)...börja klipp och frisera från mitten av Mars, ställ ljust
rolleyes.gif
estet
Hängpelargoner fick jag aldrig att överleva innan jag skaffade belysning till dem i källaren.

Men med extra belysning går det utmärkt som med alla andra sorters pelargoner.
Annlo
CITAT (Hamilton @ 08-03-2006, 21:13)
Jag har inte upplevt att det är någon större skillnad mellan häng och vanliga. De dör eller överlever i samma utsträckning som de vanliga. I allfall hemma hos mig wub.gif

Hur förvarar du dina hängpelargoner? I mörk källare eller inomhus i ljus?
Lady Hamilton
CITAT (Annlo @ 10-03-2006, 08:39)
....Hur förvarar du dina hängpelargoner? I mörk källare eller inomhus i ljus?......

Jag förvarar mina pelargoner svalt och ljust. Men jag har dem inte under tilläggsbelysning. Sedan har jag dem på en plats där jag har ganska bra uppsikt över dem, så att jag ser "hur de mår" och kan "hjälpa dem" genom Jan-Feb då de flesta pelargoner annars "lätt ger upp" och dör.
Maggan H
Min häng har överlevt och idag har jag planterat om den. Klippte den för några veckor sen och satte fram den ljust, har stått mörkt och utan vatten hela vintern. Flera nya blad har kommit. tongue.gif
Ullet
Måste få fråga: JAg har en fin hängis som jag har skött som en bebis i vinter och den lever *halleluja!* men jag har aldrig hört man kan klippa i dom? Det är en enda lång sparrisstängel, kan jag klippa den över en nod eller? Ngn som vet?
Swingtime
Ja du kan klippa hängpelargoner som du vill .Jag har övervintrat mina i min vinterträdgård ca +10 grader. Nu har jag planterat om dom och friserat så de inte ser så risiga ut,det brukar snabbt komma nya skott
Ullet
Skjuter den rotskott, vet du det? Eller är det bara vissa sorter som skjuter rotskott?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon