Full version: Rädda murgröna?
Marine
Jag har murgröna inne. Den har pga misskötsel fått en del torra blad som ramlar av. Kan man klippa ner den så att den blir fin igen?

/Marine
LadyAdina
Jag är nog inte rätt person att svara på detta egentligen eftersom jag lyckats ta livet av nästan alla mina murgrönor! rolleyes.gif blink.gif

Den enda som jag har kvar nu består faktiskt av ett hopplock av flera små"skvättar" som jag lyckats rädda från döende plantor, och jag har med bra resultat klippt ganska hårt. smile.gif
Carex
Visst kan du klippa ner den! Det tar ett tag innan den blir stor igen. Men att klippa ner är väl egentligen att bara avhjälpa symptomen och inte orsaken? Klipp ner och ge självvattnande kruka!
Alexander-VG-zon3
carex japp det har du rätt i problemet förrsvinner inte om du klipper veck det dåliga .
försök istället hitta det som är fel
som typ
jur,miljö,ljus,vatten,sen vet jag inte om det var dom som gillade mycket kalk i jorden tror det var murgröna så falla kna du ju köpa lite å prova .
sen att den tapar blad kan vara spinnnn eller att den inte fått vatten
Sommartorparn
Murgrönor brukar komma i form om man ställer ut dom över sommaren.
Ivy
Nu när det ändå diskuteras murgrönor...
De är ju inte så ljuskrävande men hur mycket skugga klarar de egentligen? Har köpt en ny bokhylla som jag så gärna skulle vilja ha en murgröna hängande ner från.
Den står kanske 4 meter in i ett rum som vetter mot söder. Det går nog bra på sommaren men jag bor i Umeå så jag är rädd att den ska må dåligt av det på vintern då det knappt finns ljus alls och hyllan är väldigt hög dessutom..
Vad tror ni?
Powerowic
murgrönor är knepiga växter de trivs och trivs och sen efter 1-2 år bara stendör de på nån vecka
antingen av spinn eller av torka har hänt alla murgrönor vi har haft planterade däremot ut en i somras och den har klarat sig bra
Ivy
Det är lustigt att det alltid pratas om hur känslig murgröna är för spinn. Förra året dog alla mina växter i spinn utom kaktusarna och murgrönan och den stog brevid andra växter som dog...
Åsa, mälardalen zon 2
Murgrönan mår dåligt, får spinn etc. på vintern för att vi har fel klimat inomhus. På vintern vill den ha det svalt ungefär kylskåptemperatur vi har det för varmt + mörkt inomhus (även för skuggväxter är våra fönster för mörka under en stor tid av året) + vi har för torr luft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon