Jag har murgrna inne. Den har pga missktsel ftt en del torra blad som ramlar av. Kan man klippa ner den s att den blir fin igen?
/Marine
LadyAdina
08-03-2006, 19:24
Jag r nog inte rtt person att svara p detta egentligen eftersom jag lyckats ta livet av nstan alla mina murgrnor!
Den enda som jag har kvar nu bestr faktiskt av ett hopplock av flera sm"skvttar" som jag lyckats rdda frn dende plantor, och jag har med bra resultat klippt ganska hrt.
Visst kan du klippa ner den! Det tar ett tag innan den blir stor igen. Men att klippa ner r vl egentligen att bara avhjlpa symptomen och inte orsaken? Klipp ner och ge sjlvvattnande kruka!
carex japp det har du rtt i problemet frrsvinner inte om du klipper veck det dliga .
frsk istllet hitta det som r fel
som typ
jur,milj,ljus,vatten,sen vet jag inte om det var dom som gillade mycket kalk i jorden tror det var murgrna s falla kna du ju kpa lite prova .
sen att den tapar blad kan vara spinnnn eller att den inte ftt vatten
Sommartorparn
09-03-2006, 09:50
Murgrnor brukar komma i form om man stller ut dom ver sommaren.
Nu nr det nd diskuteras murgrnor...
De r ju inte s ljuskrvande men hur mycket skugga klarar de egentligen? Har kpt en ny bokhylla som jag s grna skulle vilja ha en murgrna hngande ner frn.
Den str kanske 4 meter in i ett rum som vetter mot sder. Det gr nog bra p sommaren men jag bor i Ume s jag r rdd att den ska m dligt av det p vintern d det knappt finns ljus alls och hyllan r vldigt hg dessutom..
Vad tror ni?
Powerowic
10-03-2006, 12:21
murgrnor r knepiga vxter de trivs och trivs och sen efter 1-2 r bara stendr de p nn vecka
antingen av spinn eller av torka har hnt alla murgrnor vi har haft planterade dremot ut en i somras och den har klarat sig bra
Det r lustigt att det alltid pratas om hur knslig murgrna r fr spinn. Frra ret dog alla mina vxter i spinn utom kaktusarna och murgrnan och den stog brevid andra vxter som dog...
sa, mlardalen zon 2
10-03-2006, 18:41
Murgrnan mr dligt, fr spinn etc. p vintern fr att vi har fel klimat inomhus. P vintern vill den ha det svalt ungefr kylskptemperatur vi har det fr varmt + mrkt inomhus (ven fr skuggvxter r vra fnster fr mrka under en stor tid av ret) + vi har fr torr luft.