AndreasBlomquist
08-03-2006, 19:00
Hej!
Köpte en stickling till en Brugmansia för ett par veckor sedan som har rotat sig bra och vuxit en del också. Nu till min fråga, som ni ser på bilden nedan så finns det ju en massa smågrenar/blad som sticker ut ifrån stammen. Jag vill gärna ha änglatrumpeten uppstammad så frågan är om jag redan nu kan börja plocka bort alla skott/sidoblad?

Här är också en bild på hela trumpeten

Tack på förhand!
// Andreas
kerstin z5-6
08-03-2006, 19:04
Visst men vänta med det tills den blivit nåt " ... då kan du plocka bladen .. låt den få slippa sända näring till mer blad på stammen .. för det gör den ...
När den blivit stor kan du forma den som du vill
Den har också ett naturligt långbent växtsätt
Lady Hamilton
08-03-2006, 21:18
Jag håller med kerstin att du bör låta den "växa till sig" först. Och jag är övertygad om att du även kommer att få en snyggare planta om du väntar ett tag med "upp-stamningen"
pisanggoreng
08-03-2006, 22:47
Håller också med; jag lät mina få göra som de ville förra året, och de blev
uppstammade av sig själva...
AndreasBlomquist
08-03-2006, 23:18
Tack för svaren! Då väntar jag på att den ska växa till sig lite till. Ungefär hur höga brukar de vara när det beryktade Y:et dyker upp?
Bitta98
09-03-2006, 07:51
Det beryktade y:et

kan dyka upp på väldigt olika höjd. För det första beror det på vilken sort du har, sedan om skottet är taget från blomregionen. Så min erfarenhet är att den delar sig allt från någon decimeter till 1 meter. Har en sort som det tog 140cm till den delade sig och ett skott taget från blomregionen delade sig efter 20cm.
//bitta
Katti med torpet
09-03-2006, 19:47
Hakar på med en följdfråga,
Om nu det beryktade y-et dyker upp tidigt och man har tänkt sig ett uppstammat högt träd, hur gör man då?
1) Accepterar att den inte tänker bli hög eller
2) Kapar bort den ena grenen och försöker tvinga den kvarvarande att bli stam medelst uppbindning?
Bitta98
10-03-2006, 08:18
Det bästa är att ta ett skot från tillväxtregionen eller ett rotskott eftersom skott från blomregionen delar sig ganska snabbt. Har den delat på sig växer stammen någon decimeter till. Så antingenfår man acceptera att den inte blir så hög eller göra ett nytt försök. Vad jag förstått så är det tydligen lättare att göra stamträd av frösådda trumpisar, men jag vet inte. Jag har fått två uppstammde trumpisar utan att göra ett dugg. Din andra fråga kan inte jag svara på, men har man flera plantor kan man pröva, det hade nog jag gjort. Det är ju så himla lätt att ta sticklingar och även om man misslyckas har man ju moderplantan kvar.
Katti med torpet
10-03-2006, 09:06
Tillväxtregionen, är det stammen det?
För att ta ett skott därifrån (stamstickling) måste man ju halshugga moderplantan och det känns inte så lockande eller har jag missat något?
Bitta98
10-03-2006, 09:31
tillväxt regionen är stammen. Det växer ofta ut grenar från stammen nedanför y:et och även kan det komma skott nere vid basen, så man behöver inte halshugga

moderplantan. Alltså tillväxtregion=nedanför y:et. Blomregion=ovanför y:et.
Katti med torpet
10-03-2006, 15:49
Aha !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.