Letar med ljus och lykta efter Buskmargerit - Argyranthemum frutescens ....men kan inte hitta frön...
Är det någon som vet hur jag kan få tag i frön????
Den är ju så enkel men så fin med sin gula färg...
Bitta98
09-03-2006, 09:21
Impecta har Argyrantheum frutescens, buskmargurit Whity. Enda stället jag har sett att den finns. Odlat den två år i rad, gror på 4 dagar vid 24 grader. Toppa ofta så blir den tät och fin. Gjorde ett test första året och toppade hälften av plantorna. De som toppades blev buskiga och fina, de som inte toppades blev väldigt höga och inte så buskiga. Fast den är ju vit, skulle tro att den du letar efter är antingen sticklingsförökad eller så är det en Chrysathemum indicum som finns i oklika färger, frutescens tillhör Chrysanthemum släkten
.
//bitta
Tack för svaret....jag letar å letar....förhoppningsvis så kanske jag har tur...
Om jag ändå kunde hitta sticklingar så kan jag beställa de....
Bitta98
09-03-2006, 14:24
Annars kan du köpa en planta om du hittar någon och ta sticklingar själv. Sen kan du äövervintra en moderplanta och ta nya sticklingar året därpå.Övervintring kan ske 0-5 grader och mörkt eller 0-10 grader och ljust eller 0-15 grader med extra ljus eller 18-20 grader i ett ljust fönster, beroende på vad du har för övervintrings möjligheter. Själv så får mina övervintra i foderkammaren i stallet tillsammans med änglatrumpeterna där jag håller ca 4-5 grader och mörkt.
//bitta
Okidoki...ska hålla utkik efter de i butiken....
Har aldrig hållit på med sticklingar så det blir nått nytt...
Tack för svaret...