Full version: Marktäckare
akagebeck
Hej!
Jag har tänkt ge mig på att driva upp hasselört från frön. Hur många plantor behövs per kvadratmeter (ungefär) och hur och hur tätt placerar man dem i rabatten för att de ska så fort som möjligt täcka hela rabatten? Finns nåt smart trix eller sätter man dem lite här och där....?

Anna
kerstin z5-6
Du bör ha färska frö av Asarum om det ska lyckas -annars är de knepiga att så
Omväxlande varm kall beh. rekommenderas
När du väl fått upp dem brukar jag placera marktäckare i smågrupper med -20-30 cm avstånd -hålla ogräs borta tills de börjar växa ihop
CGB
Det är tillräckligt med 14 st plantor/m2 för Asarum europaeum, hasselört. Förslagsvis utplanteras växterna som de 5 punkterna i en tärning.
akagebeck
Tack för svar!

Jag har köpt fröerna "Asarum europaeum " (från Impecta). Odlingsanvisningen låter lite krånglig, just att de ska först sås utomhus, men om de gror tidigt ska de ställas in igen, ljust och svalt. Hur tidigt är tidigt? Och hur länge ska de stå inne innan man planterar ut dem då? Måste de avhärdas isåfall? huh.gif
akagebeck
Nä, nu läste jag fel. blink.gif Det står att de ska sås inomhus först i rumstemperatur... Om de inte gror inom en månad ska de ut i kyla eller in i kylskåp om det är för varmt ute...

Det rätade ut en del frågetecken...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har aldig fått Impectas fröer av hasselört att gro, som sagt de bör vara färska och inte torra ifall de ska funka att så. Jag hade dock turen att få lite plantor och sedan har de självsått sig i trädgården utan problem så jag fått flera. Så om du nu inte har enorm tur och lyckas få några fröer att gro så säger jag köp en planta istället. (Impecta har en del växtslag som jag är tveksam om man bör sälja överhuvudtaget i torkad form, med tanke på att grobarheten sjunker så drastiskt när fröerna torkar, det borde finnas andra roliga växtslag man kan ta in i sortimentet istället som kunderna lyckas med)
kerstin z5-6
jag håller med ... det finns ju några firmor som sänder ut sådana färska frö när det passar på säsongen ,strax efter skörd och i fuktad perlitpåse ... tom då kan de vara svåra att få att gro .
Som tur är verkar de själva öka på sig ute , men det finns ju många trevliga marktäckare
Ewa L
Jag har ju pippi på marktäckande växter, bl.a. Hasselört. Min erfarenhet säger mig att den etablerar sig ganska långsamt men när den väl gjort det är den härlig och härdig. Ungefär som Klätterhortensia (som jag också har som marktäckande).
Hasselörten har t.o.m. börjat växa (självsådd) i asfalten på garagenedfarten. biggrin.gif
akagebeck
Ok, jag får väl försöka iallafall så får vi se om något kommer upp..

Finns det nåt tips annars på var jag köper "färska" frön eller var jag köper färdiga plantor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon