Full version: alunrot.spetsmössa
MrsBean
Hej alla.

Jag har precis sått massor av små frö av alunrot (Heuchera sanguinea).
Läste någonstans att de tar tid på sig att gro, hur länge ska jag vänta!?
Och vad ska jag tänka på när de sedan ska omskolas. Hur stora krukor behöver dem?

Har också tänkt så lite spetsmössa (Tiarella wherryi.) Men har läst att de helst ska höst-sås. Om jag sätter nu....hinner de bli stora nog att planteras ut till hösten igen och klara vintern tror ni!?
Jag bor i Såne.....så vintern kommer ju ganska sent!!

Tack för ett underbart forum, jag har lärt mig oehört mycket av att läsa inläggen här hos er "experter".........Kram MRS BEAN
kerstin z5-6
Heuchera och Spetsmössa hinner bli stora nog om du sår dem nu
De vill ha rumstemp för att gro.Fröna är ljusgroende och ska inte täckas-
Då tar det lång tid.. annars gror de inom en 2v period ..
Spets mössa kan vara lite senare
Krukor 9x9 cm brukar räcka fram till utplanteringen som du säkert kan göra redan i slutet juni
Gåsis
Alunrot blev så här stor första sommaren hos mig. Trots den ussliga våren. Spetsmössorna ungefär lika stora. Skillnaden var att alunroten hann blomma men det hann inte spetsmössorna.

/Åsa
fruberglund
CITAT (Gåsis @ 09-03-2006, 15:44)
Alunrot blev så här stor första sommaren hos mig. Trots den ussliga våren. Spetsmössorna ungefär lika stora. Skillnaden var att alunroten hann blomma men det hann inte spetsmössorna.

/Åsa

Ja, och de du skickade till mig blev lika fina också Gåsis biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon